Forbes Israel Logo

האתגר והפוטנציאל: כך תשפיע טכנולוגיית הבלוקצ’יין על חיינו

בחודש שעבר זכה בפרס נובל בכלכלה פול רומר על תיאוריית "הצמיחה האנדוגנית" אשר מתייחסת לגורם המרכזי לצמיחה הכלכלית – הקדמה הטכנולוגית – לא ככוח חיצוני, אלא כפרי של תהליכים כלכליים, ובפרט כתוצאה של השקעה בחדשנות ובמו"פ, ועל כן, כתהליך שניתן להשפיע עליו באמצעות מדיניות כלכלית נכונה. יחד עימו זכה בפרס וויליאם נורדהאוס, העוסק בתחומי כלכלה סביבתית, כמו שינויי אקלים וההתחממות הגלובאלית. זכייתם מדגישה את חשיבות עיצוב המדיניות באופן שמקדם חדשנות (רומר) אך מונע נזקים שנלווים לטכנולוגיה (נורדהאוס). 

כיום טרם ברור מהו גודל ההשפעה שתהיה לבלוקצ'יין בפרט ולטכנולוגיות לרישום מבוזר (DLT – Distributed Ledger Technologies) ככלל על חיינו. אך ניתן להגיד בביטחון כי עלינו, הרגולטורים, לאזן בין הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה זו ובין הסיכונים שהיא מציבה.

מטבעות קריפטוגרפים. אנונימיות שמהווה כר פורה עבור פושעים | צילום: shutterstock

איזון זה הכרחי בכל מקרה שבו רגולטורים מתייחסים לטכנולוגיה חדשה, אך לבלוקצ'יין ישנם מאפיינים ייחודיים שמעצימים את האתגרים של המערכת המוניטרית, הבנקאית והפיננסית כולה: אופייה הבינלאומי של הטכנולוגיה מצריך תיאום חוצה מדינות ומציב שאלות על ההיררכיה הנכונה להתמודדות עם הסוגיה ועל תפקידם של ארגונים בינלאומיים באסדרה. 

בלוקצ'יין היא טכנולוגיה המאפשרת אנונימיות, ופושעים נוטים לפעול "בחשיכה". שילוב זה עלול ליצור כר פורה עבור פושעים, שינסו לרתום את הטכנולוגיה לצורכיהם.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין עשויה לייתר מתווכים. כיום המערכת הפיננסית מתבססת על מתווכים המפוקחים על ידי רגולטורים רבים. שינוי זה מצריך חשיבה מחודשת על האופן שבו הרגולטורים פועלים.

הטכנולוגיה המדוברת יוצרת באמצעות "חוזים חכמים" מערכת חוזית חדשה, אשר כתובה בשפה שונה מזו שאנו רגילים אליה. האם אנו מוכנים למערכת חוזית מבוססת קוד?
טכנולוגיית הבלוקצ'יין מתקדמת ומורכבת להבנה. אולם בשונה מהתפתחויות טכנולוגיות אחרות, טכנולוגיה זו ויישומיה יצרו "באזז" משמעותי, ו"ביטקוין" הוא מושג שמוכר בציבור הרחב. נשאלת השאלה מהו תפקיד הרגולטורים ב"חינוך" הציבור ביחס לסוגיה.

כל האתגרים הרגולטוריים הללו מועצמים, משום שתעשיית הבלוקצ'יין דינמית ועודנה בתהליכי עיצוב. עם זאת, לבלוקצ'יין ישנם מאפיינים בעלי פוטנציאל להביא לשיפור משמעותי במערכות מסחר: המערכות יוכלו לאחסן מידע ולבצע עסקאות דיגיטליות באופן בטוח יותר – אנחנו עדים ליותר ויותר פרצות שעלולות לסכן את מערכות המידע. טכנולוגיית הבלוקצ'יין משפרת את חוסן המידע ומגינה עליו באמצעות ביטול ריכוזיות המידע והוספת הצפנה מובנית.

התייעלות בביצוע ובסליקה של עסקאות מורכבות – כיום עסקאות מורכבות בתחומים שונים לוקחות זמן רב ומצריכות תיווך של גורמים רבים. היכולת להטמיע חוזים חכמים לתוך פרוטוקול יכולה להגביר את המיידיות שבה עסקאות מבוצעות.

בודו־טרכטנברג. "על הרגולטורים והתעשיה לעבוד יחדיו" | צילום: בנק ישראל

ניהול מבוזר של מידע אינדיבידואלי, שימנע את עלייתן של "ענקיות מידע" ("Data Giants") שביכולתן לנצל את כוחן המונופוליסטי ואת הכוח שאפקט הרשת מקנה להן ביחס לפרטים.

על מנת לממש את היתרונות הללו, על הרגולטורים והתעשייה המתפתחת לעבוד יחדיו כדי לאפשר לטכנולוגיות הללו למצות את ההבטחה שטמונה בהן. זאת תוך שמירה על האזרחים מהונאות ומהשקעה בהרפתקאות חסרות אחריות, שעלולות לערער את האמון, שהוא מרכיב קריטי עבור התפקוד התקין של המערכת הפיננסית שלנו.

הכותבת היא המשנה לנגיד בנק ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן