Forbes Israel Logo

הבהלה לזהב: מדוע הסינים מסתערים דווקא עכשיו על המתכת היקרה?

הצניחה הפתאומית במחיר הזהב הביאה את הביקוש למתכת היקרה באסיה לשיא. בשבועיים האחרונים יצאו האסייתים להילולת קניות של זהב. ההודים, היבואנים הגדולים ביותר של המתכת הצהובה, חטפו אותה כמובן, וכך עשו גם היפנים, המודאגים כעת מנפילת הין ומהאינפלציה הגואה. תושבי הונג קונג פשטו על החנויות, אולם אף אחד לא היה נלהב מצבירת המתכת כמו הסינים.

רוכשים סינים התנהגו בפראות. ראשית, הם רוקנו חנויות בארצם. מחוץ לדלתו של Caibai, סוחר הזהב הגדול ביותר בבייג'ינג, השתרך בשבוע שעבר תור באורך עשרה מטרים. "כל כך הרבה אנשים בתור", ציין לקוח בנאנג'ינג, שם הוציא אחד האנשים 2.9 מיליון יואן על עשרה מטילי זהב במשקל 1 ק"ג האחד. הקמעונאים בגואנג'ואו נותרו ללא סחורה. איגוד הזהב של סין דיווח כי ב-15 וב-16 בחודש שילשו את עצמן המכירות הקמעוניות של זהב ברחבי סין. המכירות היומיות זינקו עד פי חמישה מהרמה הרגילה באחת מהרשתות הקמעוניות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הסינים לא הסתפקו בריקון המדפים בארצם, ופנו גם דרומה, שם הציפו חנויות בהונג קונג, לעתים בקבוצות. Chow Tai Fook, בית התכשיטים הגדול בעולם במונחים של שווי שוק, אמר כי כמה חנויות הנחשבות פופולריות בקרב סינים נותרו ללא מטילי זהב, וכי הביקוש לא היה כה חזק מאז שלהי שנות ה-80.

הביקוש למטיל "9999" – 99.99% זהב טהור – הגיע לפי חמישה מהרגיל, כך לפי הייווד צ'יונג טק-היי, נשיא האגודה הסינית לסחר בזהב ובכסף. הארגון שלו נותר למעשה ללא כל החזקות, לאחר שחבריו לא הצליחו לעמוד בביקוש. "במונחים של נפח מסחר, לא ראיתי בהלה כזו לזהב כבר יותר מ-20 שנה", אמר צ'יונג ל"פייננשל טיימס". "חברים ותיקים יותר שנמצאים בעסק כבר 50 שנה לא ראו דבר כזה".


צילום: רויטרס

מה עומד מאחורי הזינוק חסר התקדים ברכישות? ברור כי הסינים ניצלו צלילה במחירים – העמוקה ביותר מאז 1983 – אבל הם המשיכו לקנות גם כאשר הסחורה הצליחה להחזיר לעצמה חלק מההפסד.

בשונה מהיפנים, לא ייתכן שהם מודאגים מן הצלילה בערך המטבע שלהם. הסינים גם אינם מוטרדים מהמחירים העולים. אף שמדד המחירים לצרכן של בייג'ינג ללא ספק מרמז על אינפלציה, הוא בהחלט מראה היחלשות כללית בלחץ המחירים, דבר המשתקף בנפילה המתמדת במדד המחירים ליצרן. היות שסין עודנה כלכלה מבוססת-ייצור, הנפילה במדד המחירים ליצרן פירושה שהמדינה למעשה סובלת מדפלציה. המחירים ליצרן נפלו ב-1.6% הן בינואר והן בפברואר, וב-1.9% במארס.

נפילה במדד המחירים ליצרן נובעת בחלקה מהיחלשות מחירי הסחורות, אבל המחירים הגלובליים נופלים במידה רבה בגלל הכלכלה הסינית המקרטעת. ירידת המחירים הגלובלית ב-15 בחודש הייתה גרועה אף יותר אם האנליסטים היו מתמקדים בנתונים הסטטיסטיים של צריכת החשמל בסין, במדדי הייצור ובתוצאות התאגידים, שהצביעו כולם על כלכלה שצומחת בשיעור חד-ספרתי נמוך.


המוכרים לא מצליחים לעמוד בביקוש | צילום: רויטרס

אין זה צירוף מקרים שהסינים היו הקונים הגדולים ביותר של זהב בשבועיים האחרונים: מלבד קוריאה הצפונית, לסין הייתה הכלכלה השברירית ביותר במזרח אסיה באותו זמן.

הדאגה בנוגע לכלכלה ניכרת בכל שכבות החברה הסינית, ובמיוחד בפסגה. ביום חמישי דיווחה התקשורת הסינית כי הוועדה המתמדת של הפוליטבירו כינסה פגישה מיוחדת כדי לדון בכלכלה. בדרך כלל עוסק הגוף הזה בנושאים כלכליים רק בתחילת השנה, באמצעה ובסופה. הפעם האחרונה שהוא התכנס כדי לדון בכלכלה בחודש אפריל הייתה ב-2004.

אין פלא שהסינים צוברים כעת מטילים, מטבעות וצמידים צהובים ונוצצים. גם הם מרגישים את ההאטה בכלכלה ובורחים אל המתכת שנחשבת מקלט למשקיעים המפוחדים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.