Forbes Israel Logo

הבהלה לחשמל: תעשיית הרכב בורחת ממנועי הדיזל, ויפן בראש

נראה כי גם בחלוף כ-3 שנים, אותותיה של שערוריית הפליטות המזהמות של חברת פולקסווגן עדיין ניראות בתעשיית הרכב, שחווה צניחה עולמית בביקוש למנועי דיזל. כעת, אלה מספר יצרניות רכב יפניות שהודיעו על החלטתן לשנות כיוון ולנטוש את מנועי הדיזל.

בשבוע שעבר הודיעה חברת ניסן כי היא החליטה להפסיק למכור ברחבי אירופה רכבים ממונעים בדיזל, וכי היא עוברת להתמקד בדגמים "מחושמלים". כמובן שהמונח "מחושמלים" מתייחס לכל רכב שיש לו מנוע חשמלי, מה שכולל רכבים חשמליים לחלוטין (EV) וגם רכבים היברידיים, רכבים ממנועים בחמצן ורכבים בעלי מנועי-מימן.

לפי מקור בחברת ניסן, החברה תפסיק למכור רכבי דיזל בכל רחבי אירופה כבר בשנים הקרובות. אחת המשמעויות של הצניחה בביקוש לרכבים כאלה היא שמאות משרות במפעל החברה בסנדרלנד, בריטניה, תקוצצנה. הנפילה הזו תאוזן רק באופן חלקי כתוצאה מהעלייה בביקוש לייצור רכבים חשמליים במדינה. ייצורו של דגם ה-Leaf של ניסן, הדגם החשמלי לחלוטין שלה, צפוי להתחיל בבריטניה עד לסוף שנת 2018, לאחר שבארה"ב וביפן הוא כבר החל.

דגם ה-Leaf החשמלי לחלוטין של ניסן | צילום: ניסן

השינוי הזה עולה בקנה אחד עם המיקוד החזק שיצרניות הרכב היפניות שמות על רכבים חשמליים בכלל, מיקוד שהחל כשניסן השיקה את ה-Leaf, הרכב החשמלי הראשון בעולם, עוד ב-2010.

עתיד חשמלי

כשהמנכ"ל הקודם של ניסן, קרלוס גוסן, שיחרר את האמירה המפורסמת שלו ב-2012 כי הוא מצפה ש-10% מכלל רכבי החברה יהיו חשמליים עד לשנת 2020, הוא ציפה למעשה שמחירו המטפס של הגז יהיה המניע המרכזי לכך. הוא לא יכול היה לצפות שהנפילה החדה באופן שבו מנוע הדיזל נתפס בעיני הציבור ברחבי העולם תעקוף את העלייה במחירי הגז ותהפוך לגורם המרכזי שמוביל לעלייה במכירות רכבים חשמליים, ולכוח מניע מרכזי שדוחף את כל התעשייה לכיוונם.

בינתיים, טויוטה, שהודיעה כבר במארס האחרון שגם היא תיטוש את ייצור רכבי הדיזל, דוחפת קדימה ומציגה תכניות להרחבת קשת הדגמים החשמליים וההיברידיים שלה.

בשלהי השנה שעברה טויוטה השיקה יוזמה חדשה בשיתוף עם חברת מאזדה ועם יצרנית חלקי הרכב Denso, לפיתוח טכנולוגיות העתיד – הדור הבא של הרכבים החשמליים.
כיום, למעלה ממחצית מ-50 ומעלה המערכים של החברה לייצור רכבי נוסעים, מייצרים רכבים שהם או רכבי בנזין חשמליים-היברידיים, או כאלו שיש להם אופציה להיות רכבים היברידיים, כך שהחברה כבר נמצאת בדרך הנכונה למלא את החלל בקווי הייצור שייווצר כתוצאה מהיציאה משוק מנועי הדיזל.

מותו של הדיזל

עבור היצרניות היפניות, שהיו סקפטיות בכל הנוגע למנועי דיזל כבר מההתחלה, הדבר יהיה הרבה יותר קל, היות שכתוצאה מתפיסה זו שלהן הן הציגו מלכתחילה שיעור נמוך בהרבה של מנועי דיזל ביחס למתחרותיהן בשוק האירופי. לכן, בנייה מחדש של קווי הייצור של המותג, ובמיוחד באירופה, כך שיתבסס בעיקר על רכבים "מחושמלים", תהיה פשוטה בהרבה עבורן. לדוגמא, מנוע הדיזל אחראי לפחות מ-10% מהמכירות של טויוטה בשנה שעברה באירופה, בהשוואה לכ-65% מהמכירות של ב.מ.וו.

אירופה נוטשת את הדיזל | צילום: Shutterstock

בצעד שמהווה אבן דרך בתולדותיה, וולבו הפכה ביולי 2017 ליצרנית הראשונה שהודיעה כי כל רכביה יהיו או חשמליים או היברידיים עד לשנת 2019. באותו זמן, צרפת ובריטניה הודיעו שעד לשנת 2040 הן תאסורנה על מכירה של כל רכב ממונע בדיזל או בבנזין. פריז כבר הספיקה לאסור על מכירה של דגמי דיזל ישנים, מהסוג שפולט חתימות גבוהות של פחמן דו חמצני. גרמניה, ומספר מדינות אירופיות נוספות, מנהלות כעת דיון פנימי בנוגע לצעד ששכנותיהן כבר הכריזו עליו.

אלא שבכל הנוגע למוכנותו של מותג, יצרניות הרכב היפניות, לרבות ניסן וטויוטה כאמור, נראות מוכנות למעבר המלא לרכבים חשמליים בתוך פרק זמן קצר בהרבה בהשוואה למתחרותיהן האירופיות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן