Forbes Israel Logo

הבנק האירופאי המרכזי חושף: המנצחים והמפסידים הגדולים של המשבר הכלכלי הגדול

המשבר הכלכלי הגדול של שנת 2008 נחשב למשבר החמור ביותר שידעה כלכלת העולם במהלך השנים האחרונות, כשבמדינות רבות ברחבי הגלובוס עדיין מנסים ראשי המערכת הפיננסית לייצב את השווקים ולהצליח להשיב את המצב לקדמותו, כפי שהיה ערב פרוץ אותו משבר. מנגד, במדינות לא מעטות מסתכלים היום לאחור בחיוך, שכן הן הצליחו לצלוח את "השנים הקשות" שלאחר המשבר, לשוב למצבן הפיננסי טרום 2008 ובמקרים מסוימים – אף לצאת מחוזקות ולנצל את המשבר בכדי לצמוח ולהצעיד את המשק קדימה.

כעת, 7 שנים לאחר אותה קריסה כלכלית כלל עולמית אשר הרעידה את השווקים ומחקה טריליוני דולרים, דו"ח מיוחד שפרסם הבנק האירופאי המרכזי חושף אילו מדינות הצליחו לצאת מהמשבר כשידן על העליונה – ובאילו מדינות ספגו התושבים את המכות הקשות ביותר. לשם הכנת הדירוג חישבו כלכלני הבנק את שוויה הממוצע של משפחה בכל מדינה ומדינה באיחוד האירופאי – והשוותה את הנתון למקבילו משנת 2008, טרום פריצת המשבר הגדול.

המנצחים – והמפסידים | אינפוגרפיקה: פורבס

על פי הדו"ח המדובר, את המכה הקשה ביותר ספגו אזרחי אירלנד. שוויה הממוצע של משפחה אירית צנח במהלך שנים אלו בלא פחות מ-18,474 יורו (כמעט 80,000 ₪). אך בטרם תרחמו על האירים חשוב לזכור כי פרשנים רבים מעריכים כי הכלכלה האירית הצליחה בשנים האחרונות לשוב למסלול, וכי כבר בעתיד הקרוב ייהנו התושבים מצמיחה מחודשת – ומהירה במיוחד.

מנגד, לתושבי יוון אין הרבה מקום לאופטימיות, לפחות על פי הדו"ח המדובר. מאז פרוץ המשבר ועד היום שווי המשפחה היוונית בממוצעת צנח ב-16,909 יורו, הם כ-72,500 ₪. אך בניגוד לתושבי אירלנד, תושבי יוון עדיין לא רואים חוף מבטחים באופק, כשהכלכלה עדיין מקרטעת וכלל לא ברור כיצד (או בכלל האם) יצליחו מנהיגי המדינה לחלץ את המשק מהבוץ אליו נקלע. במקום השלישי בדירוג נמצאים אזרחי ספרד, שם איבדה כל משפחה בממוצע 12,780 יורו.

צילום: fotolia

מנגד, כאמור, במדינות רבות יכולים האזרחים לסכם את השנים האחרונות בחיוך רחב, שכן דווקא השנים שלאחר המשבר הביאו עמן צמיחה מרשימה אשר הביאה לתוספת משמעותית לכיסה של המשפחה הממוצעת. במקום הראשון הפעם נמצאים אזרחי הולנד, שם משפחה ממוצעת מחזיקה כיום ב-33,621 יורו (מעל 144,000 ₪) יותר מאשר בשנת 2008, טרום המשבר. גם בבלגיה נהנו התושבים מהשנים האחרונות, וכל משפחה שווה כיום בממוצע 24,005 יורו יותר מאשר בשנת 2008. המשפחה הגרמנית הממוצעת נהנתה מתוספת של 19,277 יורו לשוויה, בפינלנד כל משפחה שווה כיום 10,206 יורו יותר, וגם בצרפת, אשר כזכור ספגה מכות קשות עקב המשבר, זינק שוויה של משפחה ממוצעת ב-1,297 יורו בממוצע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן