Forbes Israel Logo

הבעיה או הפתרון? האם יתכן שדווקא אמאזון תציל את הקניונים מקריסה?

את זה שהקניונים בארץ, כמו בעולם, חווים תקופה קשה – הן בשל התגברות המסחר האלקטרוני, והן בשל ירידת מחירי הטיסות המאפשרת גיחות קצרות למסעות קניות – כולנו יודעים. אבל האם ענף הקניונים עומד בפני כליה? 8% מהנשאלים בסקר הנדל"ן המקיף שערכה פירמת עורכי הדין הבינלאומית DLA PIPER חושבים שהתשובה לכך חיובית וכי "גורלו של הענף נחרץ".

מנגד, מרבית המשיבים, בהם בכירים בענף הנדל"ן בארצות הברית, חושבים כי ייתכן שהתרופה ל"מכה" הקשה שסופגים הקניונים ומרכזי המסחר בימים אלו, תגיע דווקא מענקיות המסחר האלקטרוני, אשר ימצאו את האיזון בין קמעונאות מסורתית לאי-קומרס באמצעות הקמת ערוצי מסחר משולבים (omni-channels) – זאת, בדומה למהלך שביצעה אמזון עם רכישת רשת המזון Whole Foods. הסקר הוצג במסגרת כנס הנדל"ן שערכה הבוקר Dla Piper בתל-אביב.

DLA היא מבין פירמות עורכי הדין הגדולות בעולם וזו השנה השישית שהיא מקיימת, באמצעות שלוחתה הישראלית, כנס בנושא נדל"ן מסחרי וגלובלי. במסגרת הכנס הציגה הפירמה סקר מיוחד שנערך בקרב מאות בכירים מענף הנדל"ן בארה"ב, הנותן תשובות לחלק מהשאלות שמעסיקות כיום את כל ענף הנדל"ן ובמיוחד – מצבו ועתידו של הנדל"ן המסחרי לקמעונאות – נושא הנחשב לכאוב בקרב רבים מהפעילים בענף.


האם מרכזי הקניות יעלמו או שיהיו כאן תמיד? | צילום: shutterstock

הירידה בקרנם של הקניונים ומרכזי המסחר אינה תופעה חדשה וגם לא שכיחה רק בארה"ב ובאירופה. גם בישראל אנו מדווחים על ביצועים חלשים של מרכזים מסחריים על רקע העלייה ברכישות באינטרנט ומדיניות "השמיים הפתוחים" המאפשרת גישה מהירה וזולה לשופינג בבירות העולם. כך למשל, דווח לאחרונה כי קניון TLV של גינדי השקעות נקלע לקשיים תזרימיים; שוק האוכל ברוטשילד סגר את שעריו; וקניון ארנה, הנאבק מזה שנים על הישרדותו, הכריז לא מכבר על שינוי משמעותי בתמהיל הפעילות במטרה למשוך קונים, כמו גם שוכרים חדשים אל העסק המדשדש.

מהסקר שערכה DLA PIPER עולה, כאמור, כי רוב של 68% מהנשאלים מעריכים שחרף המכה הקשה שסופגים הקניונים ומרכז המסחר בימים אלו, חברות קמעונאות-חכמה (כגון אמזון) ימצאו את האיזון בין קמעונאות מסורתית לאי-קומרס, באמצעות הקמת ערוצי מסחר משולבים. 21% גרסו כי הקמעונאות תצליח במיצובה מחדש באמצעות פרויקטי עירוב-שימושים, פיתוח מחדש ומיצוב מחדש של מרכזי הקניות הקיימים (זאת, בדומה למהלך שעליו הוכרז בקניון ארנה במסגרתו יוסב חלק מהקניון לחללי עבודה); 7% עדיין סבורים שזהו האפיק האטרקטיבי ביותר להשקעה בשנה הקרובה ואילו 8% טענו שגורלו של הענף נגזר.

לפי ג'יי אפשטיין, שותף בכיר ב־DLA Piper המשמש כמנהל משותף במחלקת הנדל"ן בפירמה הגלובלית, "אנשים תמיד יחפשו סיבה לצאת מהבית, להתחכך, לראות אנשים אחרים ולגעת במוצרים חדשים. מה גם, שלמותגים שונים, מידות שונות שנראות אחרת על כל אחד – מה שמעלה את הצורך להגיע אל החנות הפיזית. להערכתנו, אף שמספר החנויות הפיזיות יפחת משמעותית – הן יישארו לעד, וגם אם חווית הקנייה בהן תשתנה – הן יהפכו למעשה לסוג של שלוחה או "תא מדידה" פיזי של החנות האינטרנטית. בסוף, ייווצר שיווי משקל בין שני סוגי החנויות, כשבעתיד לא תהיה אבחנה בין החנויות השונות. בהתאם, עסקים שרגישים לאינטרנט יצטרכו להתאים את עצמם. החלשים ימותו והרבה מאוד נדל"ן יעבור שינוי – השינוי הזה יצריך השקעות עתק. בסופו של דבר קמעונאות היא תעשייה שבה הרזה ביותר שורד. כדי לקיים קמעונאות דרושים מרכזים פיזיים ולמרות שאנו בהחלט מסכימים שבפריפריה יש ריבוי של נדל"ן מסחרי מעבר לנדרש, במרכזי ערים אנו מזהים מקום לגדילה בשווקים מסוימים".

 


אפשטיין (מימין) עם ג'רמי לוסטמן, ראש DLA PIPER בישראל; וג'ונתן רוס, מנהל מחלקת נדל"ן בינלאומי במגדל | קרדיט: ישראל הדרי

אפשטיין הוסיף כי "חברות אשר לא יוכלו להציע ללקוחות שלהם חווית קנייה עשירה ומהנה ימשיכו לסבול, בעוד שהקניונים, אשר ימצאו דרכים לנתב אליהן לקוחות באמצעות החלת שינויים בתמהיל הקמעונאי של מרכז הקניות, יצליחו לשרוד".

עד שענף הנדל"ן לקמעונאות יתאושש, עונה הסקר על השאלות היכן כדי להשקיע ובאילו ענפי נדל"ן. באופן לא מפתיע, המשיבים בסקר לא ראו בענף הנדל"ן לקמעונאות כאטרקטיבי להשקעות ורק 7% מהנשאלים בחרו בו כיעד מועדף להשקעה. באשר לסקטורים שהנשאלים זיהו כאטרקטיביים: 56% השיבו כי תחום הבריאות (לרבות בתי אבות ובתי חולים פרטיים) ימשיך למשוך את מרבית ההשקעות; לאחריו ענף התעשייה עם 53% מקולות הנשאלים ואחריו ענף חדש יחסית – מתחמים לחוות שרתים ובסיסי מידע עם 31%; גם מתחמי מגורים נתפסים כיעד השקעה איכותי (31%); ולאחריהם מעונות סטודנטים (21%); משרדים במרכזי ערים (18%); משרדים בפריפריה (10%); ומלונאות (8%).

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.