Forbes Israel Logo

המורכבות גוברת: הברומטר המשפחתי של יוליוס בר לשנת 2020

דו"ח הברומטר המשפחתי החדש של יוליוס בר חושף את המורכבות הגוברת המאפיינת את המשפחות הגלובליות. קראו על הגורמים וההשלכות

BrandVoice

את שורשי הסחר העולמי מקובל למקם במאה הראשונה לפני הספירה, כאשר מוצרי מותרות מסין, כגון תבלינים ובדי משי החלו להופיע בצדו השני של העולם, ברומא. מאז ואילך, המסחר חדל להיות פעילות מקומית בלבד. ואולם, רק במאות ה-19 וה-20 הואצה הגלובליזציה והחלה להגדיר את כל היבטי חיינו, מהאופן שבו אנו עובדים ונוסעים עד לטיפוח קשרים ותקשורת.

הגלובליזציה יצרה אינספור אפשרויות, אך עבור משפחות, יתרונות הגלובליזציה לוו גם במורכבויות ואתגרים רבים. בדו"ח הברומטר המשפחתי של יוליוס בר ל-2020, 90 אחוזים ממנהלי הקשרים שנשאלו מסכימים או מסכימים מאוד, על סמך ניסיונם עם לקוחות אמידים, כי חיי המשפחה נעשו מורכבים יותר לניהול בעשור האחרון. כ-80 אחוזים מהם מצהירים שמספר היועצים המשפחתיים צמח וכיום הם מטפלים בהיבטים שלא נכללו כלל בעבודתם לפני 10 שנים.

88% מאמינים שהדור הבא יתמודד עם מגוון רחב יותר של בעיות.
88% מאמינים שהדור הבא יתמודד עם מגוון רחב יותר של בעיות.

שינויים רגולטוריים נמנו כאחת המשוכות הגבוהות ביותר, אבל משילות משפחתית (family governance) היה גם הוא תשובה פופולרית. זהו מושג שקשה להגדירו לא פחות ממה שלמשפחות קשה להתמודד עמו.

80% אומרים שמספר היועצים המשפחתיים גדל.
80% אומרים שמספר היועצים המשפחתיים גדל.
90% ממנהלי הקשר עם הלקוחות מסכימים שחיי המשפחה נעשו מורכבים יותר בעשור האחרון.
90% ממנהלי הקשר עם הלקוחות מסכימים שחיי המשפחה נעשו מורכבים יותר בעשור האחרון.

על פי נתוני מכון הממשל המורשה של בריטניה (Chartered Governance Institute), גוף מקצועי של אנשים העוסקים בממשל, המונח מתייחס לאופן שבו ישויות מנוהלות והמטרה שלשמה הן מנוהלות. ממשל קובע למי יש סמכות לקבל החלטות ומי נושא באחריות. ממשל אמור להבטיח את קיומם של תהליכי קבלת החלטות ואמצעי בקרה כדי לאזן  בין האינטרסים של כל בעלי העניין ולוודא שהם מתמלאים.

אך כאשר מדובר במשפחות, קצת יותר מסובך לשמור על משילות טובה, מכמה סיבות: בני המשפחה מפוזרים במקומות שונים בעולם, תכניות ההמשך והירושה מעורפלות, והמניעים שונים. מבין הנשאלים בסקר, 88 אחוזים אמרו שלדעתם, הדור הבא יתמודד עם מגוון רחב יותר של סוגיות מהמשפחות של ימינו. מכאן שישנו צורך דוחק בקרב משפחות לבחון פתרונות, ויפה שעה אחת קודם, לפני שהבעיות החמורות ביותר מתממשות.

נקודות לדיון בקרב משפחות אולטרה עשירות (UHNW – Ultra High Net Worth)
נקודות לדיון בקרב משפחות גלובליות
נקודות לדיון בקרב משפחות גלובליות
מקרא: חוקי מיסוי, רגולציה פיננסית, יציבות פוליטית, נכסים משפחתיים, ממשל משפחתי, אחרות

למרות שגלובליזציה בצורה זאת או אחרת קיימת כבר מאות שנים, הניידות הבינלאומית גדלה באופן דרמטי תוך עשורים ספורים. מחקרים שנערכו במרכז פיו (Pew) למחקר בוושינגטון די.סי הראו שב-2017, כ-44 מיליון תושבי ארה"ב חיו מחוץ למדינת הולדתם, פי חמישה ממספרם ב-1960.

בסיווג לפי לאומים, אוכלוסיית המהגרים בעולם כיום מדורגת כ"מדינה" החמישית בגודלה בעולם. למרות שמהגרים רבים עוזבים את ארצם בגלל מלחמות, עוני או תסיסה אזרחית, מכון פיו מצא שרובם נודדים בעקבות ההזדמנות: הם אינם בורחים אלא יוצאים לחפש חיים שיהיו יותר רווחיים, מעניינים או מספקים עבורם.

הגירה יכולה ללבות צמיחה כלכלית, לעודד חדשנות ולהוביל לעושר אישי, אך במשפחות היא עלולה להוביל לסיבוכים.

 משפחות גלובליות – גורמי המורכבות
משפחות גלובליות – גורמי המורכבות
גורמי המורכבויות: שינויים רגולטוריים, ממשל משפחתי, לאומיות גוברת, סוגיות הקשורות לעושר ונכסים, סיבות אחרות
משפחות מפוזרות       

ארגונים כגון ארגון הסחר העולמי וקרן המטבע הבינלאומית הפכו לגופים בולטים ורבי עוצמה בניהול ובקרת הסחר הבינלאומי וזרמי ההון. אך הבעיות שאתן מתמודדות משפחות הממוקמות בחלקים שונים של כדור הארץ נופלות לעתים בין הכיסאות של מדיניות ורגולציה. באופן ספציפי יותר, פיזורה של משפחה ברחבי העולם עלול לגרום לחוסר עקביות בקדימויות ובערכים. ענפים שונים של המשפחה מפתחים אידיאלים ומסורות שונים העלולים להוביל לקצר בתקשורת ואף לניתוק יחסים, מה שמקשה על ניהול עניינים פיננסיים או אחרים.

בנוסף להיותן יותר ויותר בינלאומיות, התארכות תוחלת החיים במדינות רבות גורמת לכך שהרבה משפחות מסתעפות לדורות רבים.

למרות שכל משפחה היא ייחודית, הבנת אופי הבעיות שמציבה הגלובליזציה היא כנראה הדרך האפקטיביות ביותר לפתרונן. אין להמעיט בחשיבות של קשרים אמיצים, מבלי להתחשב עד כמה המשפחה גדולה, מגוונת ומפוזרת. מן ההכרח להבין באופן מעמיק וללא דיחוי את הכללים והרגולציה החלים בתחומי שיפוט שונים וכיצד הם משפיעים על עניינים משפחתיים ועסקיים.

בנוסף להיותןיותר ויותר בינלאומיות, התארכות תוחלת החיים במדינות רבות גורמת לכך שהרבה משפחות מסתעפות לדורות רבים. חשוב מאוד להביא בחשבון את ההשלכות של תוחלת חיים ארוכה. ב-2017 עמדה תוחלת החיים של תינוקות בני יומם שנולדו באיחוד האירופי על 80.9 שנים לפי Eurostat, בהשוואה ל-69 שנים בלבד ב-1960. דורות שונים יוצרים אינטראקציות בדרכים שונות, ממשיכים מסורות או מנהיגים מנהגים חדשים. כל אלה משפיעים על תפקודן של משפחות ועל התנהלותן העסקית.

שיעורי הילודה בעולם נמצאים אולי במגמת ירידה אבל זה לא אומר שמשפחות יהיו פשוטות יותר. שיעורי הנישואין באיחוד האירופי יורדים ושיעור הגירושין בעלייה, אך הפרמטרים האלה כבר אינם מגדירים את היחידה המשפחתית. חלופות לנישואין, שזכו להכרה משפטית, כגון שותפויות, הנן שכיחות כיום יותר והחקיקה במדינות שונות מתאימה את עצמה בהדרגה להענקת יותר זכויות לזוגות שאינם נשואים.

כל המגמות האלו יתרגמו להתפתחות ולפיתוח של המשפחה הגלובלית בשנים הבאות. גיבוש ההעדפות והערכים, לא אחת ביבשות ואזורי זמן שונים, מצריך תקשורת טובה, סובלנות ואמפתיה. הגלובליזציה מעמידה את כל אלה למבחן.

אתגר הקורונה     

לא רק מגמות דמוגרפיות וחברתיות יציבות מאתגרות את המשפחות הגלובליות אלא גם אירועים בלתי צפויים לחלוטין, ונראה שנגיף הקורונה של 2020 עולה על כולם. בשעה שמדינות בכל העולם נכנסו לסגר, משפחות נאלצו להתמודד לא רק עם מציאות חדשה ומרוחקת חברתית, אלא גם עם ביטולים נרחבים של התחבורה העולמית, סחר עולמי  שהצטמצם באופן דרמטי ובלימתן של פעילויות מסחריות נוספות.

בטווח הארוך, נגיף COVID-19 לא יחליש את קצב הגלובליזציה

ניווט בעת משבר בריאות פתאומי הוא שעת מבחן למשפחות בינלאומית, אשר חלקן הופרדו במפתיע עקב איסורים על נסיעות, בעוד שמשפחות אחרות מצאו את עצמן באותו מקום, לעתים לראשונה מזה שנים רבות.

בדומה לממשלות ועסקים בינלאומיים, גם משפחות נדרשו לעריכת ניסויים. לנוכח חוסר יכולת לנוע באופן חופשי, רבים עברו להסתמך על טכנולוגיה כדי לתקשר ולעשות עסקים. משפחות אחרות ניצלו את המשבר כדי לבחון מחדש את השאיפות, ההתחייבויות והיעדים. אצל אחרים, הקריסה הפיננסית שהתלוותה למשבר הבריאות הולידה גישה חדשה להתמודדות עם בעיות פיננסיות ביחידה המשפחתית או לחשיבה ממוקדת יותר על תכנון העושר המשפחתי.

למרות ש-COVID-19 האיר מחדש את עולמנו המחובר, לא נראה שבטווח הרחוק הוא יאט את קצב הגלובליזציה. כוחות הבינאום ממשיכים לפעול ויתכן שעכשיו הם מורכבים מתמיד. משפחות ייאלצו להמשיך להסתגל אליהם מכל הבחינות, פוליטית, תרבותית, חברתית וכלכלית.

בשעה שאנו עוברים לעשור הבא ומסתגלים למציאות חדשה, הסוגיות הניצבות בפני המשפחות הגלובליות לא ייעשו יותר פשוטות, בין אם מדובר בלוגיסטיקה, בשמירה על קשר או בקבלת החלטות לגבי נכסים ועסקים. מודעות למכשולי החברה והבנת המשוכות הקיימות  מאפשרות לצפות מה מחכה לנו בהמשך הדרך.

הגלובליזציה תמשיך ליצור גם הזדמנויות וגם קשיים. עבור משפחות, הסוד הוא ביכולת להתגבר על הקשיים מהר יותר ובמקביל לקצור את היתרונות שמציעות ההזדמנויות לשנים הבאות. זה לא קל אבל רבים מכם יסכימו בוודאי שרק לעתים חיי משפחה הם משימה קלה.

צילומים: Shutterstock, Julius Baer

BrandVoice הוא מותג התוכן השיווקי של פורבס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.