Forbes Israel Logo

הגודל כן קובע: הצצה לשלושה פיתוחים ישראליים פורצי דרך בתחום הננו-טכנולוגיה

הבוקר (ב׳) נפתח כנס הננו-טכנולוגיה הבינלאומי בתל אביב שימשך יומיים ומתקיים זו השנה הרביעית. על אף שמרבית באי הכנס ישראלים, המציגים ברובם דווקא מגיעים מעבר לים, ופרט לנוכחות של כל אחת מהאונברסיטאות הגדולות בישראל, יש גם מספר סטארטאפים ישראלים קטנים שמציגים את הפיתוחים שלהם. לאחר ששוחחנו עם היזמים השונים, בחרנו להציג בפניכם שלושה מיזמים מסקרנים במיוחד.

חלונות שמייצרים חשמל

ההכרות הבסיסית שלנו עם מבנים המשמשים למשרדים תמיד מאופיינת בלוחות זכוכית גדולים אשר מצפים אותם. שטח הפנים של הלוחות האלו עצום ומבוזבז, האור שנכנס פנימה לא עוזר לייצר תאורה שתספיק לקומה כולה בשל חלוקת החלל באמצעות קירות פנימיים, ומנגד – כשאור נכנס, גם חום נכנס, ואז גם עולה צריכת האנרגיה הדרושה לקירור המבנה.

הפיתוח של חברת 3Gsolar הישראלית כולל למעשה תא סולארי על בסיס חלקיקי ננו שמשמש כולו כהתקן אלקטרו כימי המזכיר במידה רבה סוללה. אם נתרגם את בליל המילים הטכני הזה לפרקטיקה פשוטה, מדובר למעשה בתאים קטנטנים שקולטים אור, כל אור: אור שמש או תאורה פנימית במבנים, ומייצרים ממנה חשמל.

פוטנציאל אנרגיה עצום | צילום: shutterstock

חשבו לרגע על פוטנציאל השימוש, דמיינו עולם שבו כל המכשירים שלכם אינם זקוקים יותר להחלפת סוללות. מצלמות האבטחה אינן זקוקת יותר לכבלים חשמליים, המקלדת והעכבר האלחוטיים שלכם מטעינים עצמם לבד, ולמעשה כל מכשיר קטן שאינו צורך הרבה אנרגיה פשוט מתקיים מהאור שמאיר אותו.

זהו בדיוק הפיתוח של 3Gsolar שמכוונת עתה למקום משמעותי הרבה יותר. מאחר ומדובר בתאים שקופים, החברה עובדת בימים אלה על פיתוח שיאפשר להטמיע את הטכנולוגיה שלה בחלונות זכוכית ובכך בעצם לייצר חשמל שישמש את המבנה עצמו.

בחברה השקיעו עד היום חברת החשמל, קבוצה של קרנות בריטיות, וקבוצת HuaXiang הסינית. החברה עצמה יושבת בהר חוצבים ומונה 15 אנשים בלבד.

זכוכית מסננת

KiloLambdaKiloLambda הוא סטארטאפ ישראלי שנוסד ב-2001 על ידי דורון נבו ודר׳ משה אורון, ואחראי לפיתוח של שכבה חכמה העשויה מננו חומרים שהמומחיות שלה היא סינון האור ומעבר מאוד מדוייק של קרני אור מצד אחד לשני.

הפיתוח של החברה מאפשר הטמעה של מעיין פילטרים מובנים בתוך הזכוכית, ששולטים על כמות האור שמועברת לצד השני ובכך למעשה מסננים את האור הרצוי – ונפטרים מזה שאינו רצוי. שימוש פרקטי למדי נועד למנוע כל ניסיון לסנוור טייסים. כך למשל, ניסיון לעשות שימוש בפנסי לייזר במטרה לשבש את טווח הראיה של טייסי מטוסים או מסוקים נמנעת באמצעות מעטפת הזכוכית שהחברה מייצרת. שכבת החומר שמייצרת החברה מסירה רק את סמן הלייזר ובכך מסכלת ניסיון סינוור.

בעידן בו גוגל גלאס מייצר לא מעט כותרות, פיתוח כזה מאפשר להפוך גם את תצוגת המשקפיים החכמים ליעילה הרבה יותר באור יום באמצעות סינון אור השמש לטובת התצוגה המוקרנת.

קילולמבדה יושבת ברמת החייל והחברה עצמה מונה צוות קטן של 15 אנשים בלבד. נכון להיום מרבית השימושים שלה נועדו לתעשייה הביטחונית ובעתיד הם צפויים להגיע לשוק ה-consumer במסגרת שיתופי פעולה עם חברות שיטמיעו את הטכנולוגיה במכשירים המשמשים את שוק הצרכנים הפרטי, כך מסרה לנו אריאלה דונבל, סמנכ״לית הפיתוח של החברה.

טכנולוגיה זעירה, שינוי ענק | צילום: shutterstock

חומר העתיד

TortechTortech Nano Fibers הוא סטארטאפ ישראלי המגיע אלינו ממעלות ומונה 10 אנשים בלבד. המיזם אחראי לפיתוח תהליך ייצור לחומר העשוי צינוריות פחמן זעירות, המכונה גם ״חומר העתיד״, (carbon nano tube). מדובר בחומר מאוד חזק, מוליך חשמל מצויין, מוליך חום מצויין, מאוד קל, לא סובל מקורוזיה שמאז שגילו אותו מנסים לייצר אותו בקנה מידה תעשייתי, ולחפש אפליקציות מעשיות לשימוש בו.

מטרתה המרכזית של החברה היא לפתח את החומר הזה ברמה תעשייתית ולמצוא שימושים רלוונטים עבורו, כמו למשל: דור חדש למימברנות לטיהור מים שימנע סתימות עקב חומרים ביולוגים, החלפת מתכות שונות בכלי תחבורה שיהנו מהיתרונות של החומר ועוד. נכון להיום עובדת החברה עם חברות כמו אלביט מערכות והיא מחזיקה גם צוות עובדים בקיימברידג׳.

אחד השימושים הפרקטיים יותר עבור שוק ה-consumer נוגע למשל לרכבים חשמליים. השימוש בחומר לסוללת הרכב יכולה להפחית משמעותית ממשקלו ומכאן למעשה להפחית בצריכת האנרגיה הדרושה לשינועו. Tortech Nano היא חברת בת של פלסן הישראלית שמייצרת בין היתר מערכות מיגון לרכבים צבאיים, ומיגנה לא מעט רכבים של הצבא האמריקני.

 

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

צפו: פרודיה מוצלחת על סרטוני קיקסטארטר

קמעונאות בעידן הדיגיטלי- לאן? הנוסחא להצלחה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן