Forbes Israel Logo

הדולר נפל ב-0.6% מול השקל; היציג בשפל של חודשיים

מסתמן: בנק ישראל יפחית את מעורבותו בשוק המט"ח, מה שצפוי להשאיר את שער הדולר ברמה נמוכה יחסית. בעקבות המדד הגבוה והציפיות לאי הפחתת ריבית, זורמים מיליארדי דולרים מחו"ל ושער הדולר צונח.

היום נחלש הדולר ב-0.58% ושערו היציג נקבע על 3.576 שקלים, הנמוך מאז 13 במאי. "הרכישות של בנק ישראל בתקופה האחרונה היו כמו כוסות רוח למת. הניסיון לשנות מגמה נכשל לחלוטין", אומר בשיחה עם פורבס אורן אלדד, מנכ"ל חברת Atrade. "כל עוד התנועה בשער הדולר-שקל תואמת את המגמה בעולם – בנק ישראל לא מתרגש מהתנודה. מה גם שקרנית פלוג לא רוצה לעשות צעדים גדולים כשהיא על תקן ממלאת מקום".

אלדד מוסיף כי המשקיעים בעולם מחכים לנאום ברננקי שיישא היום ומחר את נאומו החצי שנתי בנוגע למדיניות המוניטרית. "כל מילה שלו יכולה לשנות מגמה, הוא יכול להחריף את החלשות הדולר או דווקא להביא לתיקון".

בעידן שלאחר פישר בנק ישראל לא צפוי למהר להתערב במסחר במט"ח ולרכוש דולרים כדי לבלום את נפילת שער הדולר. עם זאת, הבנק ימשיך בתכנית רכישת הדולרים לקיזוז השפעת הגז הטבעי (2.1 מיליארד דולר ב-2013). יצוין כי עד לכניסת פרנקל לתפקיד מובילה ד"ר קרנית פלוג את מדיניות הריבית והמט"ח, ביחד עם הוועדה המוניטרית.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

לפורבס נודע כי לאחר פרישת הנגיד פרופ' סטנלי פישר בסוף חודש יוני נערכת בבנק בחינה מחודשת של מדינות שער החליפין, ומסתמן כי הרכישות המזדמנות ייפסקו, ויוגבלו למצבים חריגים במיוחד. כן צופים כי הפחתות הריבית הגיעו לסיומן, והיא תישאר ברמה הנוכחית עוד חצי שנה לפחות (ואולי תעלה בשנה הבאה). הדבר צפוי לתרום גם הוא להתחזקות השקל, בנוסף לצמצום רכישות המטח של בנק ישראל. 


פלוג. בבנק נערכים למדיניותו של פרנקל | צילום: רויטרס

הנגיד החדש-ישן, פרופ' יעקב פרנקל, אם אכן ימונה בסופו של דבר לתפקיד, נחשב לחסיד השוק החופשי וצפוי להימנע מרכישות דולרים תכופות בשוק המט"ח. למרות שפרנקל ייכנס לתפקידו רק בעוד כחודשיים, הרי בבנק ישראל עושים נערכים לעידן פרנקל ולעקרונות המנחים שלו.

בכל מקרה, בנק ישראל לא יתערב במסחר במט"ח כל עוד הירידה בשער הדולר נובעת מנפילת הדולר בשוקי חו"ל ולא מעודפי היצע גדולים בשוק המקומי. הבנק יתערב במסחר במט"ח רק כששער הדולר צונח בחדות וברציפות עקב עודפי היצע חריגים וללא הצדקה כלכלית.

יצויין כי בנק ישראל רכש כבר כ-2.6 מיליארד דולר ב-3 חודשים (כולל 1.44 מיליארד ביוני), מתוכם רק 600 מיליון דולר בתכנית הגז הטבעי וכל השאר כדי למנוע התחזקות השקל ופגיעה קשה ביצואנים ובעסקים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.