Forbes Israel Logo

הדלאי לאמה בעמק הסיליקון: "הראו לעובדיכם חמלה, הם זקוקים לה"

ביום האחרון של מסעו בן 3 הימים לאזור המפרץ בסן פרנסיסקו, הגיע הדלאי לאמה להרצות בפני אולם מלא בקהל מהסיליקון וואלי, באוניברסיטת סנטה קלרה. המסר שהעביר ברור – חברות צריכות ללמוד להפגין חמלה.

באזור שמרכז את מיטב ענקיות הטכנולוגיה מרחבי העולם, הדלאי לאמה הדגיש בנאומו את חשיבותה של חמלה במקום העבודה, שתורמת להפחתת חרדות, מתח ובריאות לקויה.
"הטיפול בבריאות שלנו מנוהל כיום כמו עסק, אבל אפילו עסקים צריכים תודעה אתית כלשהי", הוא אמר. "מכיוון שיש לנו גוף ונשמה אנו זקוקים לשקט הנפשי והנוחות הפיזית, אותם מרימה למעלה החמלה. עלינו לחנך אנשים להגביר את הדאגה שלהם לרווחתם של אחרים".

אל הדלאי לאמה, בכנס שכמובן נמכר כולו מראש, הצטרף לויד דין, מנכ"ל Dignity Health, מערכת בתי החולים החמישית בגודלה בארה"ב, והגדולה ביותר בקליפורניה המספקת שרותי רפואה שאינם למטרות רווח.

למרות שהולכות ומתרבות החברות שמעניקות הטבות מהותית לעובדיהן, דוגמת טיפול בילדים, מכון כושר ומבנים ידידותיים לסביבה, דין חושף כי הסטטיסטיקות מראות שהעובדים בחברות הלו סובלים משיעורי דיכאון ומתח גבוהים יותר, אשר נובעים בבירור מסביבת העבודה שלהם.

"בין אם תיתנו לי ארוחת ערב בחינם או ארוחת צהריים, זה הופך להיות פחות רלוונטי משום שבכך גרמתם להעלאת רמת הלחץ שלי ולהפחתת איכות החיים שלי", מסביר דין. "הנזק מתרחש כתוצאה בעיקר מהכוונה שמתלווה להטבה – אנשים כמעט ולא עוזבים את העבודה ועובדים 16 שעות ביממה".

הכרטיסים להרצאה אזלו – הדלאי לאמה | צילום: רויטרס

בחלקו השני של האירוע "חמלה, עסקים ואתיקה: דיאלוג עם הדלאי לאמה", השתתף הדלאי לאמה בדיון אודות "שילוב אתיקה וחמלה כחלק מאורח החיים העסקי" עם צ'רלס גשקה, מייסד-משותף באדובי (Adobe); ג'יין שו, יו"ר דירקטוריון אינטל לשעבר, ומוניקה וורליין, חוקרת ב"מעבדת החמלה" באוניברסיטת מישיגן.

שו ציינה כדוגמא לחמלה בעבודה את העובדה שאינטל – כאשר היא גילתה שחלק מהחומרים בהם היא עושה שימוש לצורך ייצור הרכיבים, מגיעים מאזורי אלימות ברפובליקה של קונגו, נקטה החברה צעדים כדי להבטיח שהיא לא תשתמש באותם משאבי סכסוך במוצריה.

ביקורו בן 20 הימים של הדלאי לאמה בארה"ב ממשיך גם היום, ולמרות שנאומו בסן פרנסיקו נמכר לגמרי, ביקורו אינו עובר ללא דרמות. אחרי הטיבטי בן ה-78 עוקבת קבוצת מוחים, שמאמינה שהדלאי לאמה הפלה את הבודהיסטים בכך שאסר עליהם להעריץ ישות אלוהית מקומית בת 500 שנה, העונה לשם דורז'ה שוגדן (Dorje Shugden). כמו כן, ממשלת סין אף האשימה את ארה"ב שהיא מתערבת בסכסוך עתיק השנים בין סין לטיבט, וזאת בעקבות פגישת אובמה עם הדלאי לאמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.