Forbes Israel Logo

הדפס והשתל: מדפסת תלת המימד הביולוגית שתשנה את עולם הרפואה

מדענים מאוניברסיטת האנגטצו בסין טוענים שיוכלו לייצר בעתיד פתרון למחסור החמור באיברים להשתלות בסין ובעולם כולו.

פרופסור שו מינג אן, העומד בראש צוות החוקרים מאמין שהדפסת תלת ממד ביולוגית היא הפתרון העתידי למחסור. המדפסת שפיתח הצוות יכולה ליצור איברים אנושיים לפי תכנון באמצעות הזרקת ג'ל ביולוגי המשמש כבסיס לבניית הרקמה ובו משובצים תאים.

בסופו של דבר אומר שו, נוכל לייצר איברים אמתיים. בשלב זה האיברים המודפסים חסרים כלי דם ועצבים אך בעתיד, נוכל להוסיף גם אותם. "החומרים שאנחנו משתמשים בהם הם מסוג היידרוג'ל, שדומה לגולקן למשל, החלבון הנפוץ ביותר בגופנו. החומר הזה קיים בדרך כלל מחוץ למטריקס התאי שלנו. אנחנו ממצים אותו ומשתמשים בו במדפסת. הוא מדביק את התאים במקומות הנכונים כמו מלט שמדביק את הלבנים הבונות קיר. זה תהליך מדוקדק מאוד".

להדפיס ולהשתיל. איברים מודפסים בצלחת פטרי | מקור: רויטרס

הטכנולוגיה אינה חדשה. צוותים בארצות הברית כבר הדפיסו איברים שונים – מכליות ועד כבדים, אך שוק ייצור איברים משגשג עדיין רחוק. שו אומר שאחד האתגרים המשמעותיים הוא למצוא דרך שבא האיברים המודפסים יתקשרו באופן תקין עם שאר הגוף.

"זה יכול לקחת 15 עד 20 שנה עד שהמדפסת תוכל להדפיס איברים יותר מורכבים מאחר שמספר בעיות מרכזיות צריכות להיפתר. ראשית, החומרים מהם מדפיסים צריכים להיות ברמת דיוק גבוהה יותר, על מנת שלמדפסת יהיה מבחר תאים גדול יותר, באמצעותו תוכל להדפיס מבנים מורכבים יותר. אנחנו גם צריכים מספר משמעותי של תאים לתהליך ההדפסה, כך שמחקר בתאי גזע יוכל לקדם את הטכנולוגיה הזו".

אם יצליחו, אומרים שו וצוותו, מיליונים ירוויחו מכך, לא רק בסין אלא בכל רחבי העולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן