Forbes Israel Logo

הומור בנוסח אוקראינה: הקומיקאי נבחר לנשיא

מאז שארה"ב בחרה את דונלד טראמפ כנשיאה, נדמה שהפוליטיקה העולמית הפכה לבלתי אפשרית. ועדיין, תוצאות הבחירות לנשיאות באוקראינה הגיעו לרמה חדשה: האומה בחרה בקומיקאי שגילם את נשיא אוקראינה בסדרת טלוויזיה בתור הנשיא האמיתי שלה. המנהיג החדש – אדם ללא שאיפות פוליטיות ידועות עד לפני כמה חודשים – נבחר ברוב של למעלה מ-70% במדינה שמונה 46 מיליון איש, ונמצאת כרגע בשנה השישית של מלחמה עם רוסיה, כשהיא נאבקת לשמור על הגבולות הטריטוריאליים שלה ועל עצמאותה הלאומית. 

הכירו את המנהיג החדש של אוקראינה ואת המפקד בפועל של צבאה: ולדימיר אלכסנדרוביץ' זלנסקי, בן 41, "זה", כפי שנודע במהלך קמפיין הבחירות הקצר והיעיל שלו. הוא קומיקאי מצליח, דמות טלוויזיונית ושחקן שזכה לפופולריות וכסף כשבידר את ההמונים ומנהיגיהם באוקראינה ורוסיה באמצעות התיאטרון הקומי העממי למדי שלו, "רובע 95".

זלנסקי. עשה את הבלתי ייאמן | צילום: Shutterstock

הקרב האחרון היה בין פטרו פורשנקו, הנשיא המכהן שרץ לכהונה שנייה, וזלנסקי. הקומיקאי האוקראיני-יהודי ניצח אחרי שזכה ביותר מ-70% מהקולות, לפי הסקרים האחרונים.

למרות שמעולם לא הביע עניין בפוליטיקה, הקומיקאי נכנס למרוץ והכריז על מועמדתו בשידור באחד מערוצי הטלוויזיה המובילים של אוקראינה בערב השנה החדשה. את משבצת השידור המבוקשת קיבל מהבעלים של הערוץ, איגור קולומויסקי, אוליגרך ומיליארדר (הונו מוערך ב-1.2 מיליארד דולר), שסבל מאוד מהמשטר בתקופה שאחרי אירועי יברומאידאן: פריווט, הבנק שלו, הולאם, בברכת קרן המטבע הבינלאומית, במהלך כהונתו של פורושנקו. הלאמת הבנק, אגב, הוכרזה כלא חוקית על ידי בית המשטרה המחוזי בקייב, ימים ספורים לפני הבחירות.

שמו של קולומויסקי עלה במהלך הבחירות באותה תכיפות כשמו של זלנסקי עצמו. האוליגרך היה אחד התומכים והמממנים המזוהים ביותר עם זלנסקי. עבור מועמד בלי אימפריית מדיה משל עצמו, תמיכתו החזקה של אחד מערוצי הטלוויזיה הפופולריים במדינה, בנוסף למשאבים נוספים, התמיכה הזאת היתה מהותית. הנקמה של קולומויסקי בפורשנקו על הלאמת הבנק שלו נחשבתת למניע מאחורי תמיכתו של האוליגרך בזלנסקי. אבל הוא לבדו לא היה מצליח להשיג לזלנסקי רוב מוחץ שכזה.

הנשיא החדש – כבש את העם | צילום: Shutterstock

סערה פוליטית מושלמת

אז מה הפך את הקמפיין של הקומיקאי למוצלח כל כך? זאת היתה באמת סערה מושלמת. למרוץ לנשיאות של זלנסקי היתה נקודת פתיחה משמעותית: סדרת הטלוויזיה "משרת העם", שעלתה ברשת 1+1 של קולומויסקי ב-2015, ובה גילם זלנסקי מורה בתיכון שהופך לנשיא אוקראינה אחרי שסרטון וידאו, ובו הוא מתלונן על השחיתות הממשלתית, הופך לוויראלי. העונה הראשונה לוותה בסרט באורך מלא באותו שם, וגם בעונה שנייה. העם אהב את דמותו של המורה הצנוע להיסטוריה שבטעות עולה לגדולה – אך לא נותן למעמדו החדש להשחית אותו.

הממנים הנוספים של זלנסקי (השמועות אומרות שמקורביו של הנשיא האוקראיני המודח שנמלט לרוסיה, ויקטור ינוקוביץ', תרמו גם הם את חלקם, ואולי היו מעורבים פה גם כספים ומשאבים רוסים) ניהלו קמפיין חלקלק: ההמונים מחבבים את זלנסקי, ובמהלך הקמפיין הוא נהנה מהיתרון שלהופיע בטלוויזיה כבדרן (רשת הטלוויזיה 1+1 המשיכה לשדר את הסדרה שלו בימים הדוממים שלפני הבחירות, בהם אסור לשדר תעמולה). בנוסף, הוא לא הביע עמדה ברורה על אף אחד מהנושאים הבוערים ולא פיתח מצע פוליטי חד משמעי, מה שמאפשר למצביעים למלא בעצמם את החסר בסוגיות השונות.

הנשיא היוצא פורושנקו | צילום: Shutterstock

הדרישה לשינוי ולדם חדש בפוליטיקה חזקה כל כך עד שהאוקראינים התאחדו סביב זלנסקי, בלי לדעת באמת מי הוא ובמה הוא מאמין: הסטטיסטיקה מראה שהוא היה המועמד המועדף כמעט בכל מחוז באוקראינה.

במהלך כהונתו של פורושנקו, אוקראינה ביצעה כמה צעדים החלטיים במטרה להתרחק מהעבר הסובייטי שלה. המדינה קיבלה את הזכות לעבור באיחוד האירופאי בלי ויזה, הכנסיה האורתודוכסית-אוקראינית זכתה לעצמאות מהפטריארכיה במוסקבה אחרי 330 שנה של שליטה דתית, הצבא האוקראיני נבנה מחדש והתחזק, ומספר רפורמות מפתח פוליטיות בוצעו מאז שאוקראינה שלחה לגלות את ינוקוביץ' ב-2014.

למרות ההישגים המובהקים של ממשלתו של פורושנקו, אזרחי אוקראינה הצביעו נגדו. היעדר ברפורמות רצויות (בעיקר רפורמות בתחום המשפטי), שערוריית שחיתות שעירבה דמויות מקורבות לפורושנקו, יחסי ציבור מכפישים וקרבות של דיסאינפורמציה הנמיכו את הרייטינג שלו. שנהיה ברור שהסיבוב האחרון של הבחירות יהיה בין פורושנקו לזלנסקי, מספר אנשי עסקים ואושיות תרבותיות באוקראינה הביעו את תמיכתם בפרושנקו, על אף שהם לא לחלוטין מרוצים ממנו, מכיוון שהוכיח להם שהמדיניות שלו נועדה להגן על עצמאותה של אוקראינה מפני הקרמלין.

פורושנקו ותומכיו טוענים שזלנסקי אינו מועמד עצמי, והוא לא פנים חדשות ואותנטיות בזירה הפוליטית. לדבריהם, תקופת נשיאותו תחזיר את אוקראינה לחיקה החמים של אמא רוסיה ולאחיזתו המוחלטת של הקרמלין. ובכל זאת, מעל ל-70% מהמצביעים האוקראינים בחרו בו בכל זאת. למה? יש לכך מספר סיבות: הם האמינו שהוא באמת הנשיא הצנוע מסדרת האטלוויזיה, או שהם מרגישים שהוא דם חדש ואנרגטי שלא נגוע בהתנהלות הממשלתית המושחתת, אבל יותר מהכל, נדמה שהם הצביעו לו כמחווה אנטי-ממסדית, או פשוט כבדיחה.

לא משנה מה הסיבה, עכשיו מתחיל עידן הזה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.