Forbes Israel Logo

החל מהבוקר: הפסקת אש למשך 72 שעות; היום יחל מו"מ בקהיר

ארצות הברית והאו"ם פרסמו הלילה הודעה משותפת על פיה ישראל וחמאס הסכימו להפסקת אש בת 72 שעות החל מהבוקר. בהודעה שנוסחה על ידי אנשי צוותו של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, הנמצא בניו דלהי, נאמר כי ארה"ב והאו"ם קיבלו ערבויות משני הצדדים לפיהן האש תיפסק הבוקר בשעה 08:00.

עוד נמסר בהודעה המשותפת כי כבר היום יתכנסו בקהיר משלחת ישראלית ומשלחת פלסטינית להתחיל במקביל להפוגה בדיונים בנפרד עם מצרים על ביסוסה של הפסקת אש קבועה. גורמים ישראלים ופלסיטינים אישרו את דבר הפסקת האש. מדובר בהודעה נדירה באופיה וראשונה מסוגה במלחמה הנוכחית כשגם ארה"ב וגם האו"ם חתומים עליה רשמית. כמה דקות לאחר פרסום ההודעה על הפסקת האש, נורה מטח רקטות לעבר איזור השפלה.

ישראל הבהירה למצרים ולארה"ב שפעולת השמדת מנהרות הטרור תימשך גם תוך כדי כל הפסקת אש זמנית וגורמים ישראלים התנו את תחילת השיחות בקהיר בביסוס הפוגה יציבה בה יוכח כי חמאס חדל מירי רקטות בתמורה להפסקת התקיפות היזומות של חיל האוויר. זאת בעוד הודעת ארה"ב והאו"ם מהלילה מדברת על שיחות שיתקיימו במקביל להפוגה.

נתניהו ויעלון בישיבת הממשלה אתמול | צילום: רויטרס

חמאס מצידו איים השבוע כי כל עוד כוחות צה"ל נמצאים בשטח הרצועה הם יהיו חשופים לניסיונות לפגוע בהם מצד מחבלי הארגון. כך שלא ברור עדיין אילו ערבויות העניקו מפקדי הזרוע הצבאית בנושא ההפוגה.

ישראל ידעה כבר השבוע דיווחים לפיהם הלשכה המדינית של חמאס קיבלה את היוזמה המצרית שתוארה למעשה גם בהודעה הלילה, אך לאחר מכן התברר כי הארגון בעזה דחה אותה. גם בין הרשות הפלסטינית וחמאס-חוץ לבין חמאס-עזה התעוררו ביממות האחרונות קשיים רבים בגיבוש הרכב המשלחת הפלסטינית לקהיר. עם זאת, במהלך השבוע היו מעורבים מספר גורמים אזוריים בלחץ על חמאס.

התמונה צפויה להתברר מעט הבוקר בהתייחסות רשמית שצפויים דובר צה"ל או מתאם פעולות הממשלה בשטחים לפרסם אודות משך ואופי ההפוגה שסוכמה. ישראל הרשמית לא צפויה לאשר כבר הבוקר את דבר קיומם של מגעים רשמיים בקהיר עם נציגי מצרים וגם משלחת פלסטינית טרם הגיעה לקהיר.

המבחן המרכזי של חמאס יהיה הפסקת ירי רקטות מהרצועה אבל ישראל צפויה להבהיר כי גם כל ניסיון לפגוע בחיילים ברצועה תוך כדי ההפוגה יחשב הפרה ועילה להמשך התקיפות מהאוויר בעומק הרצועה.

גורם מדיני בכיר אמר אמש למעריב כי רוב שרי הקבינט נוטים לאשר לצה"ל היערכות חד צדדית בקווי הפסקת אש זמניים מתום השמדת המנהרות – בדיעבד ככל הנראה כבר במהלך 72 שעות ההפוגה – ועד להפסקת האש הקבועה, כשמבקביל יתקיים דיון עם המצרים באשר לפיקוח במעברים לרצועה וניסוח מנגנון שיבטיח כי חמאס יתקשה מאד לשקם את כוחו הצבאי שנפגע.

מה שברור הוא כי הבוקר מתחיל השלב הראשון של הפסקת האש, שהרי ארה"ב והאו"ם מסתמכים על גורמים רשמיים בישראל ועל מתווך אמין שמדבר ישירות עם חמאס-עזה. זאת תהיה יממה קריטית מבחינת ישראל בנוגע להתנהלות ארגוני הטרור בעזה והיא זו שתקבע את אופי השלב הבא. אם חמאס אכן יכבד את התחייבותו מדובר בתחילת הסוף של מערכת צוק איתן.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.