Forbes Israel Logo

הטכנולוגיות של המחר: מאגר חינמי חדש ממפה את האקוסיסטם הישראלי

משי עכבישים שהופך לקורים המשמשים לבנייה מחדש של רקמות; נייר שמוליך חשמל; דלק דיזל מתחדש; טכניקות חדשות לחידוש של עור חולה או מת – זהו רק קומץ דוגמאות מתוך מאגר נתונים חדש, שמכיל למעלה מ-1,300 טכנולוגיות חדשות שעושות היום את דרכן אל עולמנו בעזרת ארגון חברות היישום בישראל (ITTN), המקושר לאוניברסיטאות, מכוני מחקר ומוסדות בריאות ברחבי העולם. חברות יישום טכנולוגיות הן למעשה הצינור שמעביר טכנולוגיות מורכבות ממקור הפיתוח שלהן ומתאימן לתפוצה רחבה.

מאגר הנתונים החדש והפתוח לחיפושי הגולשים מעוצב בתור שכבה באתר Start-Up Nation Finder, פלטפורמה חינמית לאיתור יזמות וחדשנות של Start-Up Nation Central – מלכ"ר ישראלי שעוסק בחיבור של עסקים, ממשלות וארגונים בין-לאומיים אל החדשנות הישראלית (SNC).

השכבה החדשה מאפשרת למשתמשים להציץ מעבר לאופק ולראות קצת מהטכנולוגיות הצומחות בתחום פיתוח התרופות, מדעי החומרים המתקדמים, ריצוף הגנום, רובוטיקה ותחומים נוספים, באמצעות קִטלוג הפטנטים, החברות והחוקרים שרשומים אצל 16 חברות היישום הטכנולוגי בישראל.

האקו-סיסטם הישראלי בלחיצת כפתור | צילום: Shutterstock

לצד נתונים שהוא עצמו אוסף, ה-SNC משלב גם נתונים שנאספים מארגוני הטכנולוגיה עצמם ומה-ITTN. המלכ"ר הסתייע במנוע ה-Watson AI של חברת IBM על מנת לתייג את הטכנולוגיות המורכבות הללו בשפה תעשייתית פשוטה.

לשם הדוגמא, הטכנולוגיות שמופיעות במאגר כוללות:

מערכת ראייה מלאכותית שנועדה להשבת הראייה באמצעות התקנים סנסוריים חלופיים המשתמשים במצלמות קטנות שממירות מידע חזותי לתשומות שמע או מישוש.

להפוך את הפרוטאין שבמשי עכבישים לקורים, שמשמשים בהמשך לבנייה מחדש של רקמות, כפיגומים לתאים מתחדשים ותמיכה לעצמות, רצועות וגידים במכשירים רפואיים מיועדים להשתלות. שימושים אחרים בחומר יכולים להיות למשל רחפנים מיניאטוריים ושריון אישי.

ערכה להערכה מידית ומדויקת של עומקן והיקפן של כוויות עור, שתוביל לטיפול מתאים יותר.

נייר מוליך חשמל.

חידוש של עור מזדקן.

איתור אוטומטי של חפירת מנהרות.

דלק דיזל מתחדש.

חיישן אופטי להערכה מרחוק של ריכוז הגלוקוז בדם.

דוגמאות רבות נוספות תוכלו לחפש ולאתר בעצמכם כאן.

"האקדמיה היא הציר המרכזי של האקוסיסטם הטכנולוגי בישראל, כשארגוני היישום הטכנולוגיים משמשים כגשר בין מחקר אקדמי פורץ דרך לבין קהילה בינלאומית של יזמים, חברות הזנק, משקיעים ותאגידים", אומר יוג'ין קנדל, מנכ"ל מרכז הסטארט-אפ ניישן ופרופסור לכלכלה ולמימון באוניברסיטה העברית בירושלים.

"ההוספה של השכבה העוסקת בטכנולוגיות מתפתחות מרחיבה את ההיקף של האינפורמציה שמרכז הסטארט-אפ ניישן מספק לאקוסיסטם הישראלי, כמו גם לעסקים, ממשלות וארגונים מסביב לעולם, שמחשפים פתרונות חדשניים לאתגרים הגדולים ביותר שניצבים בפניהם", מוסיף קנדל.

תפקידן של חברות היישום הטכנולוגיות הוא לזהות ולאפיין את הפיתוחים הטכנולוגיים פורצי הדרך שמוסדות המחקר מייצרים ולמצוא את השותפים הטובים ביותר שיוכלו לפתח אותם יותר. לפעמים מדובר אפילו בסיוע בהקמתם של סטארט-אפים שיעשו זאת.

כמה חברות ישראליות מוכרות מאוד צמחו מתוך המחקר האוניברסיטאי הזה, ביניהן Mobileye, OrCam, ReWalk Robotics, Zebra Medical Vision, Neuroderm, DayTwo ו-BriefCam.

אלף שלוש מאות הטכנולוגיות במאגר של ה-SNC מגיעות מהמגזרים הבאים:

מדעי החיים וביו-טכנולוגיה: 323.

כימיה ומדעי החומרים: 132.

מדעי המחשב והנדסה: 111.

מכשור רפואי: 111.

תרופות ודיאגנוסטיקה: 94.

תקשורת וטכנולוגיות מידע: 80.

טכנולוגיות ירוקות וסביבה: 67.

פיזיקה ואלקטרו-אופטיקה: 65.

חקלאות, מזון ותזונה: 53.

הגנה וביטחון: 14.

מנוע החיפוש החדש עוזר אם כך למפות את האקוסיסטם החדשני בישראל בזמן אמת, ומספק נתונים וניתוחים של תעשיית הטכנולוגיה המקומית. למעשה, הוא מספק מבט הוליסטי על מערכת הקשרים המורכבת של התעשייה החדשנית בארץ. נכון למועד כתיבת שורות אלו הוא כולל נתונים על כ-5,800 חברות חדשניות שפועלות בישראל, כ-300 משקיעים מקומיים ובינלאומיים, חממות מרכזיות שבהן הסטארט-אפים פועלים וכ-290 ארגונים רב לאומיים שמחזיקים בישראל מחלקות מחקר ופיתוח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן