Forbes Israel Logo

הכותבות והמשפיעות: מיהן העיתונאיות החזקות ביותר בישראל?

רשימת 50 הנשים החזקות בישראל של מגזין פורבס כוללת נשים משפיעות במיוחד במגוון רחב של תחומים. פוליטיקאיות דורגו לצד דוגמניות, נשות עסקים לצד משפטניות וחוקרות ממסדרונות האקדמיה לצד שופטות ומובילות מערכת המשפט בישראל. אך אין ספק כי אחד התחומים המרתקים והמשפיעים במיוחד, לבטח בישראל, הוא תחום העיתונות: למרות ההספדים הרבים להם זכתה העיתונות ולמרות הדיבורים על הצניחה במעמדה ויכולת ההשפעה שלה, לא מעט נשים התברגו בצמרת הענף, והן מוכיחות את השפעתן האדירה על חיינו בארץ מדי יום.

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

ברשימה הנוכחית התברגו 5 עיתונאיות מובילות, אשר מהוות 10% מכלל הנשים המופיעות ברשימה. כולן מתחזקות קריירה ענפה כבר שנים ארוכות, במסגרתה טיפסו במעלה סולם הדרגות והגיעו לתפקידי מפתח הממוקמים בליבה של תעשיית התקשורת הישראלית.

כתבת רשות השידור והערוץ הראשון, איילה חסון, אשר מונתה היום לתפקיד מנהלת חטיבת החדשות אמנם נושאת את התואר "כתבת מדינית" ומגישת מהדורת "יומן" של סוף השבוע, אך למעשה מתעסקת בכל תחום אפשרי הנוגע לחיי היום יום במדינת ישראל. חסון זכורה בשל חשיפת "פרשת בראון" כששימשה ככתבת לענייני משטרה של רשות השידור, ובשנת 2010 הביאה לראשונה את "פרשת הרפז" לכותרות עם חשיפתו של המסמך המפורסם אשר התברר כמזויף. חסון אמנם זכתה לביקורות רבות בעקבות העיסוק המתמשך באותה פרשה, אך כל גורם בענף התקשורת מסכים כי מדובר באחת העיתונאיות המעמיקות, הרציניות – והמשפיעות בישראל.

חסון. האישה הראשונה בתפקיד מנהלת חטיבת החדשות של הערוץ הראשון | צילום: דוד וינוקור

עיתונאית וותיקה נוספת ברשימה היא אילנה דיין, מנחת תוכנית "עובדה" המיתולוגית בערוץ 2. דיין, אשר דורגה במקום ה-23 ברשימה, ציינה השנה את עונתה ה-20 של תוכנית התחקירים המפורסמת שלה, אשר עלתה לאוויר לראשונה כבר בשנת 1993. לאורך השנים רשמה דיין שורה של הישגים עיתונאים מרשימים, ורבים מהתחקירים עוררו שיח ציבורי נרחב והביאו לשינויים של ממש בשטח. גם השנה המשיכה דיין להציג הישגים מרשימים כשחשפה את בילוייו של ח"כ בנימין בן אליעזר בבתי הקזינו באנגליה, ראיינה את מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קקרי ואת החשוד ברצח בבר נוער חגי פליסיאן בראיונות בלעדיים, ואף ליוותה את איש התקשורת מתי מילוא, בנסיעתו האחרונה לשוויץ שם עבר המתת חסד.

בנוסף, שידרה השנה שני תחקירים אשר עוררו סערה ציבורית של ממש – האחד בדבר סכומי הכסף אשר גבו רופאים בבית החולים איכילוב עבור טיפולים רפואיים מאזרחים זרים, והשני, התחקיר המפורסם בדבר פעילותו והתנהלותו של הרב יאשיהו פינטו, אשר בגינו הוצמדו לדיין שומרי ראש אישיים למשך תקופה.

דיין. 20 עונות של עובדה | צילום: אלדד רפאלי

בגזרת העיתונות הכתובה ניתן למצוא את עורכת עיתון כלכליסט גלית חמי. שמה של חמי הוא אולי מעט פחות מוכר לציבור הרחב בישראל, אך אין ספק בדבר הכוח וההשפעה הרבה אשר היא מחזיקה. חמי בת ה-45 הובילה את הקמתו של המגזין הכלכלי מבית "ידיעות אחרונות" בשנת 2008, וקידמה אותו לכדי מגזין נחשב ומוערך במיוחד.

האישה הרביעית שהתברגה לרשימה היא העיתונאית ואשת התקשורת פרידה ג'אבר בראנסי. הסיבה שהשם לא מצלצל לכם מוכר היא העובדה שבראנסי היא העורכת הראשית של קבוצת פנורמה, העומדת מאחורי אתר האינטרנט החדשותי הפופולרי ביותר במגזר הערבי – פאנט. בראנסי בת ה-36 מתגוררת בטייבה והיא ביתו של באסם ג'אבר, עיתונאי קול ישראל לשעבר, שהקים את קבוצת פנורמה ב-1986. פאנט המרכז תנועה של כ-1.7 מיליון כניסות ביום, משמש כאחד ממקורות המידע העיקריים והאמינים של קוראים מהעולם הערבי,על הנעשה בארץ, והוא נחשב לאחד האתרים הערביים המובילים בעולם.

העיתונאית החמישית אשר התברגה לרשימה השנה היא מבקרת התרבות של אתר Ynet, אריאנה מלמד. מלמד נחשבת לפובליציסטית חריפה, אשר כותבת מאמרי דיעה נוקבים במגוון אדיר של תחומים, וידועה כמי שאינה מתחשבת בדעת הקונצנזוס או בחוקי הפוליטקלי קורטקט. היא פתחה במתקפה על חברי הכנסת אשר תמכו במאיר שיטרית במירוץ לנשיאות, כינתה את חה"כ מיקי רוזנטל "אידיוט" לאחר שהשתמש בכינוי "אוטיסט" כמילת גנאי לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, יצאה במתקפה על תופעת "הטבעונות החדשה" ("אני מעדיפה לחבק חברים ולא פרות"), ועוד. מלמד נחשבת גם לאושיית פייסבוק ישראלית, והסטאטוסים אשר היא מעלה לרשת החברתית זוכים לתגובות ושיתופים רבים. הסטאטוס הזכור במיוחד היה זה בו איחלה לשופט בדימוס ניסים ישעיהו כי יאנס, לאחר שאמר כי "ישנן בנות הנהנות מאונס". באותו סטאטוס חשפה מלמד כי היא עצמה נפלה קורבן לאונס בגיל 14, והסטאטוס עורר סערה ציבורית רחבה.

הרשימה המלאה מופיעה בגיליון יולי-אוגוסט של פורבס ישראל

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.