Forbes Israel Logo

הכירו את הישראלי לשעבר שנכנס לרשימת 400 עשירי ארה”ב

השבוע פרסמנו בפורבס את הרשימה השנתית של 400 עשירי ארצות הברית – שועי עולם שבראשם עדיין צועד ביל גייטס, ושהמרוויח הגדול ביניהם לשנת 2017 הוא מארק צוקרברג. אל הרשימה, שרואה אור כבר 36 שנה, נכנסו הפעם 22 שמות חדשים, ואחד מהם, עם 4 מיליארד דולר, הוא הישראלי לשעבר בן אשכנזי, שצנח הישר אל המקום ה-172, אותו הוא חולק עם עוד שישה מיליארדרים.

אשכנזי | באדיבות מכבי תל אביב

אשכנזי, שאת רוב הונו עשה בעסקי הנדל"ן, קנה את הבניין הראשון שלו כבר בגיל 17, עם סיום לימודיו בתיכון. על פי הסיפור, הוא בכלל הלך למרכז הקניות ההוא בברונקס בכדי לבחון אפשרות לפתוח בו מסעדת מזון מהיר, אלא שחוזה השכירות שהוצע לו היה נמוך ממחיר השוק עד כדי כך, שהוא החליט למצוא לעצמו מלווה ולקנות את הנכס. מאז שהיה בן 30, הוא ושותפו, מייקל אלפרט, בנו פורטפוליו של 12 מיליארד דולר באמצעות חברת הנדל"ן שהקימו – Ashkenazy Acquisitions – שבראשה עומד אשכנזי כמנכ"ל עד היום.

נראה כי אחד הגורמים שסייעו במיוחד לצמיחתה של החברה הוא דווקא המשבר הכלכלי של 2008, שפגע משמעותית בשוק הנדל"ן האמריקאי והוזיל דרמטית את מחיריהם של נכסים רבים. מספר העסקאות הגדולות שביצעה אשכנזי אקוויזישן החל מאותה תקופה צמח משמעותית.

לונדון, ניו יורק, סעודיה

אשכנזי (48) הוא ישראלי, יליד קריית אונו, שעבר בגיל 10 לניו אינגלנד, ארה"ב, עם הוריו. לעסקי הנדל"ן נכנס כאמור בגיל צעיר, לאחר שגם אביו עסק בהם לאורך שנים. כיום, האיש, שביתו ובית משפחתו (אישה ושלושה ילדים) ממוקם בשדרה החמישית במנהטן, חולש על כ-15 מיליון מטר רבוע של נכסי נדל"ן מניב בערי מפתח בקנדה ובארה"ב. החברה, שאשכנזי מחזיק במניות הרוב שלה, גם החלה להתרחב לאחרונה ברמה הבינלאומית, כשרכשה ביולי האחרון את מלון גרוונר הלונדוני הנודע.

(מימין) הפלאזה בניו-יורק והגרוונר בלונדון | צילומים: Yarl ו-Dhowes9, ויקיפדיה

בין נכסיו הבולטים ניתן להצביע על מספר מלונות יוקרה (כמו למשל ניקרבוקר בכיכר טיימס במנהטן), על נכסים המושכרים כחנויות למותגי אופנה מובילים (כמו למשל קלווין קליין ודונה קארן) על הזיכיון הניו יורקי של רשת המסעדות האמריקאית Ihop ועל נכסי נדל"ן מניב נוספים (כמו קניונים ומתחמי קניות ברחובות המרכזיים של ערי אמריקה הגדולות, מוושינגטון ועד לשיקגו).

בעסקי המלונאות נראה כי אשכנזי לא מהסס לעסוק גם בפעילות של "הבראה". את מלון ניקרבוקר הוא החזיר לתפקוד תחת הגדרה זו, לאחר שבמשך 100 שנה שימש המבנה בכלל כבניין משרדים, ובחודשים האחרונים נודע כי בשיתוף פעולה יוצא דופן עם הנסיך הסעודי ואליד בן טלאל, בכוונתו לרכוש בחזרה את מניות הרוב במתחם השרטון פלאזה המפורסם של ניו יורק (שכבר היה בבעלותו בעבר, עד שמכר את חלקו ליצחק תשובה ב-2008) ולהצילו משפל שנגרם בין היתר בשל הסתבכותו של הבעלים הנוכחי, סובראטה רוי ההודי, שהסתבך בפלילים בארצו ונכלא בה (קבוצת סהרה שבראשה עומד רוי רכשה את השליטה במלון מידיו של תשובה ב-2012).

עין לציון צופיה

בארבע השנים האחרונות אשכנזי הוא גם אחד מבעלי קבוצת הכדורסל המעוטרת בתולדות ישראל – מכבי תל אביב – כשברשותו 10% מאחזקות המועדון. בהודעה לעיתונות שמסר אשכנזי ערב רכישת האחוזים, הוא סיפר כי אולסי פרי היה אחד מכוכבי ילדותו, וכי האהדה שלו למועדון חזקה עוד מאז.

ריאיון הפרישה של אולסי פרי ממכבי תל אביב, 1985 | צילום מסך: יוטיוב

בשנה האחרונה שמו של אשכנזי עשה כותרת בישראל, בעקבות העניין הרב שהביע ברכישת חברת הביטוח כלל מידי קבוצת איי.די.בי. הצעתו של אשכנזי נלקחה ברצינות רבה בקבוצה, על אף שגובהה היה נמוך משמעותית מההצעות של החברות הסיניות שהתעניינו ברכישת חברת הביטוח הישראלית בשנתיים האחרונות, ונציגים מטעם שני הצדדים אפילו נפגשו עם הממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר, דורית סלינגר. על אף הרצינות שבה נשקלה ההצעה של אשכנזי לרכוש 30%-20% מאחזקות איי.די.בי. פיתוח במניות החברה, לפי שווי חברה של 2.85 מיליארד שקל, ולמרות רצונו של אשכנזי בדריסת רגל משמעותית בכלכלה הישראלית, תוקפה של הצעתו פג ביולי האחרון והעסקה נגנזה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן