Forbes Israel Logo

הכירו את הנשיא הבא: העימותים, החברים ובית"ר ירושלים

ראובן ריבלין, הנשיא העשירי של מדינת ישראל, נולד ב-1939 בירושלים, למזרחן יוסף יואל ריבלין (שהתמודד אף הוא על תפקיד הנשיא בשנות ה-50) ולרחל "ריי" ריבלין. הוא גר בשכונת יפה נוף, נשוי לנחמה ואב לארבעה. הוא צמחוני מטעמי מצפון.

ריבלין למד בתיכון בית הכרם ובשנת 1957 התגייס לצה"ל ושירת במודיעין קרבי. ב-1958 סיים קורס קצינים והגיע לדרגת רב סרן. לאחר שחרורו למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנים 1983-1978 כיהן ריבלין כחבר מועצת העיר ירושלים והיה יו"ר סניף תנועת החירות ויו"ר ארגון הליכוד.

ב-1988 שקל להתמודד מטעם הליכוד על ראשות עיריית ירושלים, אולם הפסיד בבחירות הפנימיות של התנועה לאחר שאהוד אולמרט התערב לטובת יריבו. בשנות ה-80 כיהן כחבר מועצת המנהלים של אל על וכן כיו"ר המוסד לבטיחות ולגהות. בנוסף היה יו"ר קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים.

ריבלין נבחר לכנסת בפעם הראשונה ב-1988 והיה יו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול וחבר בוועדות שונות. לאחר הפסקה בת ארבע שנים נבחר שנית לכנסת ב-1996, בה שימש כחבר בוועדה לבחירת שופטים. בכנסת ה-15 כיהן כיו"ר סיעת הליכוד וחבר בוועדה לבחירת שופטים והיה סגן יו"ר הכנסת.


ריבלין עם עמרם מצנע בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם

בשנת 2001, לאחר ניצחונו של אריאל שרון בבחירות לראשות הממשלה, אמור היה ריבלין להתמנות לתפקיד שר המשפטים, אולם נאלץ לוותר על התפקיד מכיוון שהתנהלה נגדו חקירה, שנסגרה לאחר מכן מחוסר אשמה. ריבלין מונה לשר התקשורת.

לאחר הבחירות ב-2003 מונה ליו"ר הכנסת ה-16. בתפקיד זה התעמת עם נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק רקע גישת האקטיביזם השיפוטי שהוביל.

ריבלין התנגד לתכנית ההתנתקות אך לא הצטרף ל"מורדי הליכוד" וקרא בכל הזדמנות לכל הצדדים המעורבים לשמור על איפוק, לציית לחוק ולמנוע קרע בעם. למרות זאת, התבטאויותיו כלפי ראש הממשלה אריאל שרון גרמו לקרע בין השניים.

ב-2007 התמודד על הנשיאות מול שמעון פרס ולאחר שקיבל פחות קולות בסיבוב הראשון קרא לחברי הכנסת לתמוך פה אחד בפרס, לא לפני שהכריז "יחי נשיא המדינה, תחי מדינת ישראל".

ב-2009 נבחר לכהן בפעם השנייה ליושב ראש הכנסת ה-18. בכנסת זו שימש גם יושב ראש ועדת הפירושים. בתקופת כהונתו זו נודע בזכות יחסיו החמים עם חברי הכנסת הערבים, על אף דעותיו המדיניות. בשנת 2012 קיבל את אות אביר איכות השלטון מטעם התנועה לאיכות השלטון.

לקראת הבחירות לכנסת ה-19 שובץ ריבלין במקום ה-11 במסגרת הרשימה המאוחדת הליכוד-ישראל ביתנו. הוא ביקש להתמנות לתפקיד יו"ר הכנסת בפעם השלישית אולם סירובו של ראש הממשלה נתניהו בכנסת מנע זאת ובמקומו מונה יולי אדלשטיין. ריבלין מכהן בכנסת כחבר בוועדות הכספים ובועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. כמו כן חבר ריבלין בוועדה המשותפת לקידום התחרות בענף המזון ומשמש כיו"ר שדולת ירושלים וכחבר בשדולה לחיזוק הקשר עם העם היהודי. במהלך כהונתו בכנסת התשע עשרה, שימש יושב ראש משלחת הכנסת ל-OECD.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.