Forbes Israel Logo

הכירו את הסטארט-אפ שמכניס נשים לשוק העבודה הסעודי

ערב הסעודית מקלה בימים אלו את ההגבלות שלה על נהיגת נשים, וסוף כל סוף היא מאפשרת למחצית מאוכלוסייתה להתיישב מאחורי ההגה. אין זה רק סימן דרך חשוב בחברה שבה התפקידים המגדריים מוגדרים בקפידה כבר זמן רב ביותר; זה גם רגע שיש לו השפעות עצומות על היכולת של נשים לצאת לעבוד.

לנהוג זה טוב. לעבוד אפילו יותר | צילום: Fotolia

"עבור נשים, שוק העבודה הסעודי הוא אחד הקשוחים ביותר בעולם", אומר ח'אלד אלח'ודיר, מייסד Glowork, סטראט-אפ שניצב בחזית הניסיון לתמרץ נשים סעודיות לקחת חלק בכוח העבודה של המדינה. "אבל חוק הנהיגה יצור עוד אלפי משרות עבור נשים, ככל שעלות התחבורה שלהן תפחת, ובמיוחד בענף הקמעונאות, שיש בו למעלה מ-450 אלף מקומות עבודה נכון להיום".

הנוף משתנה

לאפשר לנשים לנהוג הוא אחד השינויים האחרונים בתוך שרשרת השינויים שמתרחשים בסעודיה. המדינה גיבשה תכנית שאפתנית לשנות את פני כלכלתה עד לשנת 2030, וכחלק מהמטרה הזו, להגדיל את מספר הנשים בכוח העבודה שלה – מ-20.2% כיום, ל-30%, ב-15 השנים הבאות.

באופן לא מפתיע, שיעור אי השוויון המגדרי בהשתתפות בשוק העבודה בסעודיה הוא הגדול ביותר מבין מדינות ה-G20. רק 1.9 מיליון נשים, מתוך 13.1 מיליון הנשים הסעודיות, לוקחות חלק בכוח העבודה – שיעור השתתפות של 20.2% – בהשוואה ל-77.8% אצל הגברים הסעודים, כך לפי דו"ח שוק העבודה של ה-G20 לשנת 2016. שיעור האבטלה בקרב נשים הוא 32.8%. המדינה מדורגת במקום ה-141 מתוך 144 במדד אי השוויון המגדרי, לפי דוח הפערים המגדריים של פורום הכלכלה העולמית לשנת 2016.

רבות מהנשים הסעודיות טרם הצטרפו לכוח העובד, למרות שיש להן השכלה גבוהה ומוטיבציה גבוהה לא פחות. בשנה שעברה, 105,494 נשים סעודיות סיימו את לימודיהן באוניברסיטאות הסעודיות, בהשוואה ל-98,210 גברים.

הבעיות שנשים שמחפשות עבודה מתמודדות איתן נובעות על פי רוב מהתרבות השמרנית של המדינה. חוץ מהאיסור על נהיגה, הרבה מקומות עבודה ומקומות ציבוריים מופרדים מגדרית, וחברות מפגינות לא אחת התנגדות להעסיק אותן על רקע תרבותי זה.

Glowork, שנוסדה בשנת 2011, הכניסה כבר 33 אלף נשים לשוק העבודה הסעודי, וסייעה ליותר מ-300 אלף נוספות. "בממוצע, אנחנו מכניסים מדי יום 28 נשים לעבודה במגזר הפרטי", אומר אלח'ודיר. מדי שנה החברה גם מארגנת יריד תעסוקה וקריירה, שמושך אליו למעלה מ-25 אלף נשים שמחפשות עבודה. בשנה שעברה, 3,600 נשים הועסקו כבר במסגרת היריד.

נוסף לפעילות בה היא משדכת בין מעסיקים לבין נשים שמחפשות עבודה, Glowork היא גם חלוצה של "פתרונות משרדיים וירטואליים", המאפשרים לנשים לעבוד גם מהבית. "בשל ההפרדה המגדרית, חברות קטנות ובינוניות רבות לא יכולות להעסיק נשים משום שהדבר יגרור עלויות רבות – הקמת חללי משרדים נפרדים, תשלומי שכירות נוספים וקניית ציוד וריהוט נוסף", מסביר אלח'ודיר. "פתרון המשרדים הווירטואליים הוא יעיל בהשוואה לעלות שלו, ומאפשר לנשים לעבוד מהבית, והחברות שמעסיקות אותן יכולות לפקח על העבודה שלהן בקלות. הפתרון הזה פועל באופן המיטבי עבור נשים באזורים הכפריים, ועבור אלו שיש להן צרכים מיוחדים או מגבלות", הוא מוסיף. עבור היוזמה הזו, הסטארט-אפ זכה בפרסים מטעם ארגון העבודה הבינלאומי ומטעם הבנק העולמי.

לאט וביציבות

המשאב האנושי הבלתי מנוצל של ערב הסעודית עולה ליצרנית הנפט הגדולה בעולם מיליארדים מדי שנה, בשל מדיניותו של משרד התעסוקה שם, המעניק למחפשי העבודה קצבה שנתית בגובה 6,000 דולר. על מנת להפחית את העלות הממשלתית, Glowork רכשה את מאגר הנתונים של המשרד, הממפה את הנשים המובטלות במדינה, וכעת היא מרוויחה עמלה בכל פעם שהיא מוצאת עבודה עבור אחת מהנשים שמופיעות בו. "היות שאנחנו מסננים ומנפים את המועמדות, מנחים ומראיינים אותן, ולאחר מכן מוצאים מעסיקים שמחפשים נשים להעסקה, אז הממשלה, במקום לשלם למחפשות העבודה, משלמת לנו בתשלומים – 200 דולר על העסקה של מועמדת חדשה, 200 דולר אם היא משלימה שלושה חודשי עבודה במקום, 150 דולר לאחר שישה חודשים ו-150 דולר נוספים אחרי שנה", אומר אלח'ודיר. "זה חוסך לממשלה הרבה כסף".

המאמצים הללו הובילו להתקדמות משמעותית בשנים האחרונות. כעת נשים עטויות בשחורים, שאצל חלקן רק העיניים מציצות מבעד לחרכים בכיסוי הפנים, עובדות בחנויות, משרדים וחדרי ישיבות. "בכל יום, מגזרים חדשים, כמו תעופה ושדות תעופה, מלונאות ומתחמי הסעדה בקניונים, פותחים את דלתותיהם בפני נשים", אומר אלח'ודיר. "לפני חמש שנים רק 46,000 נשים עבדו במגזר הפרטי, וכיום יותר מ-600 אלף נשים כבר מועסקות בו".

אלח'ודיר | צילום מסך: יוטיוב

הייתה גם הקלה מסוימת במגבלות על היכולת של נשים לעבוד בסעודיה בתחומי המשפט והחינוך. נוסף על כך, Saudi Aramco, חברת הנפט הממשלתית, מתכננת להעלות את שיעור הנשים שמועסקות אצלה מ-25% ל-40%.

"המדינה משתנה – גם אם לאט – ופונה לכיוון של שוויון מגדרי", אלח'ודיר מוסיף. מוקדם יותר השנה, הפכה סארה אלסהאימי לאישה הראשונה בתפקיד יושבת ראש בשוק המניות הסעודי – הבורסה הגדולה במזרח התיכון – וראניה מחמוד נצאר מונתה למנכ"לית Samba Financial Group, אחד מהבנקים הלאומיים הגדולים במדינה.

"המפתח הוא לא רק להציב נשים בתפקידים בשוק העבודה, אלא להעצים אותן באמצעות עמדות מנהיגותיות במגזרים שונים", אלח'ודיר מסכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.