Forbes Israel Logo

המדינות הטובות לעסקים ב-2018: בריטניה בראש; ישראל מטפסת

לאחר ההצבעה הצמודה בשנה שעברה בבריטניה' בה הוכרע כי הממלכה תעזוב את האיחוד האירופי, התחזיות גרסו שהכלכלה הבריטית תקרוס. אמנם נכון, הפאונד צנח ב-9% אל מול הדולר ביום שאחרי פרסום התוצאות המפתיעות, ונותר נמוך מאז, אבל הכלכלה ככלל החזיקה מעמד באופן מוצלח יחסית. התוצר המקומי הגולמי צמח ב-1.8% ב-2016, כשמקרב שבע המדינות המתועשות ביותר, הנתון שני, ובנקודות בודדות, רק לגרמניה, שהתמ"ג שלה צמח באותה שנה ב-1.9%. הצמיחה הכלכלית המשיכה גם ב-2017, מחירי הדירות עלו ושיעור האבטלה ירד לשפל של 42 שנה ועומד כעת על כ-4.3% בלבד.

לדירוג המלא באתר Forbes.com

חוסר וודאות מסוימת עדיין עומדת בעינה, כשתאריך היציאה הרשמי של בריטניה מהאיחוד האירופי נקבע לחודש מארס 2019. כמה חברות בריטיות ממתינות עם ביצוע השקעות כרגע, כדי לראות כיצד הברקזיט ישפיע על יחסי הסחר, ותחזיות הצמיחה מצפות להאטה ב-2018. אך בכל זאת – האקלים העסקי בבריטניה נותר אטרקטיבי. לראשונה מזה 12 שנים בריטניה מדורגת השנה במקום הראשון בסקר השנתי של פורבס לגבי המדינות הטובות ביותר לעסקים בעולם.

מי שרוצה להשקיע ב-2018, שיסתכל על לונדון | צילום: Shutterstock

בריטניה דורגה בין 25 המדינות המובילות (מתוך 153 מדינות שנמדדו) בכל אחד מ-15 מדדי הביצוע ששימשו אותנו, למעט הסיכון הפוליטי, שבו היא מדורגת במקום ה-28. בשנה שעברה הממלכה המאוחדת דורגה במקום החמישי הכולל.

ברקזיט טוב, ברקזיט רע

חברת השירותים הפיננסיים ולס פארגו, כמו גם חברת אפל, ביצעו מספר מהלכים מהותיים בלונדון מאז ההצבעה על הברקזיט. ולס פארגו הוציאה 400 מיליון דולר כדי לרכוש מטה אירופי חדש לחברה במחוז הפיננסי של לונדון. אפל הודיעה על כוונתה לחנוך קמפוס לונדוני חדש ב-2021, על שטח של כמעט 500,000 מטר רבוע. גם פייסבוק משחקת בשוק הזה, כשהיא תרה אחר 700,000 מטר רבוע שישכנו את 9,000 העובדים שלה בעיר. "ההתחייבויות הללו מסמלות את האמונה המאפיינת תעשיות שונות בעוצמתה לטווח הארוך של הכלכלה הבריטית", אומר ג'ף לסארד, שעוזר לחברות בהתוויית אסטרטגיות של מיקום, בתור יועץ מטעם Cushman & Wakefield.

בריטניה קיבלה ניקוד גבוה במיוחד בעיקר במדדים של מוכנות טכנולוגית (רביעית), והגודל ורמת ההשכלה של כוח העבודה שלה (שלישית). כלכלתה, בת 2.6 טריליון הדולרים, היא החמישית בגודלה בעולם. לונדון משמשת בתור החממה המרכזית של השירותים הפיננסיים האירופיים, והיא מהווה בית לענקי ענף הפיננסים, כמו HSBC, Prudential ו-Barclays. "הדבר הטוב ביותר שקורה מבחינתה של בריטניה הוא שלונדון היא אחת משלוש חממות גלובליות לשירותים פיננסיים", אומר לסארד. "לאחר הברקזיט, למספר ערים אירופיות יש את הפוטנציאל לאתגר אותה, אך לכל אחת מהן יש מגרעות משלה".

תקופת שלטונה של בריטניה בצמרת דירוג המדינות הטובות לעסקים עשויה להיות קצרה, ככל שהתכניות של החברות השונות ליום שלאחר הברקזיט תתגלגלנה. לונדון עשויה לאבד 10,000 משרות בנקאות כתוצאה מהברקזיט, לפי הערכת צוות החשיבה Bruegel. חברות כמו Citigroup, Morgan Stanley, Nomura ו-Standard Charter מעבירות את המטות שלהן באיחוד האירופי לפרנקפורט, כשפריס ודבלין מהוות גם הן נקודות נחיתה שבנקים אחרים שוקלים אותן כדי להבטיח לעצמן גישה נוחה לשוק המשותף.

"העניין האחד הגדול ביותר שעמו בריטניה תצטרך להתמודד הוא לאפשר מעורבות חסרת חיכוך של אנשים מוכשרים ומשכילים מרחבי העולם עם הכלכלה שלה. כישרון הוא המפתח של חדשנות, צמיחה, ותחרותיות", אומר מת'יו דה לוקה, יועץ אסטרטגי ב-Cushman & Wakefield.

כך בדקנו

את רשימת המדינות הטובות ביותר לעסקים בנינו על ידי דירוג של 153 מדינות על פני 15 משתנים שונים; ביניהם: זכויות רכוש, חדשנות, מסים, טכנולוגיה, שחיתות, חופש (אישי, מסחרי ומוניטארי), בירוקרטיה והגנות על משקיעים. כל קטגוריה קיבלה משקל זהה.

מי הטובה מכולן? | צילום: Shutterstock

לראשונה מזה עשר שנים ביצענו השנה שינויים במתודולוגיה, לאחר שהתייעצנו עם מספר מומחים לבחירת אתרים (site-selection). ביצועי שוק ההון ירדו מהדירוג כמדד, והוספנו במקומם את כוח העבודה, תשתיות, גודל השוק, איכות החיים, ורמת הסיכון הפוליטית, על מנת לספק שיפוט מוצלח יותר של מידת האטרקטיביות של מדינה להשקעות הון. הנתונים מתבססים על מידע שהתפרסם על ידי Freedom House, Heritage Foundation Property Rights Alliance, האו"ם, ארגון השקיפות העולמי, הבנק העולמי, Aon ,Marsh & McLennan והפורום הכלכלי העולמי (לפירוט מתודולוגי נוסף לחץ/י כאן).

ניו זילנד מדורגת שנייה ברשימה, זו השנה השלישית ברציפות. מדינת האי שבאוקיינוס השקט היא ביתם של 4.5 מיליון בני אדם בסך הכל, אבל הכלכלה שם נמצאת על הגל, וצמחה ב-3.6% בשנה שעברה. בקרב 20 המדינות המובילות, רק כלכלתה של אירלנד התרחבה מהר יותר משיעור זה.

במרוצת ארבעת העשורים האחרונים, ניו זילנד התפתחה ממשק אגררי למשק מתועש בעל שוק חופשי. ארץ הקיווי הפריטה עשרות תעשיות, כמו תעופה, ביטוח, בנקאות ותקשורת, שבעבר נשלטו על ידי הממשלה. היא מדורגת ראשונה מבין כל המדינות במדדים לגבי בירוקרטיה, שחיתות וזכויות קניין.

סוגרות את החמישייה הראשונה הולנד, שבדיה וקנדה.

אמריקה גדולה שוב?

ארצות הברית חוותה עד לאחרונה הידרדרות בת עשור בדירוג הזה, מהמקום הראשון בשנת 2006 למקום ה-23 בשנה שעברה, בין היתר הודות לעלייה ברמת הבירוקרטיה והמעורבות הפוליטית בשוק, כמו גם ירידה בציונים בנוגע לסחר חופשי וחופש מוניטארי. אך הכלכלה בת 18.6 טריליון הדולרים נעה השנה מעלה, אל המקום ה-12, הודות לשיפור שמורגש בה בהשוואה לשאר העולם בכל הנוגע למוכנות טכנולוגית, חדשנות וחופש מסחר.

"לארצות הברית יש גישה מצוינת גם לכלכלות אירופה וגם לכלכלות הפריפריה הפסיפית (Pacific Rim economies), כוח עבודה משכיל ומגוון מאוד, חברות שמובילות את העולם בחדשנותן וסביבה עסקית יציבה", אומר לסארד. "חוק המס החדש רק יגביר את העדיפות שיש לביסוס של עסקים רווחיים בארצות הברית".

ארצות הברית מרוויחה גם מהשינויים המתודולוגיים, עם הוספת כוח העבודה למדדי הדירוג (גודלו ורמת ההשכלה שלו) וגודל השוק (תמ"ג), ומדורגת ראשונה בשתי הקטגוריות.

"השקעות הון זרות ישירות בארצות הברית היו חזקות בשנים האחרונות, ככל שחברות בינלאומיות שאפו להיות קרובות יותר ללקוחות שלהן, ולשלוט טוב יותר בשרשרת האספקה שלהן בכלכלה העשירה בעולם", אומר ג'רי סזאטאן, יועץ לבחירת אתרים משיקגו.

שתי הכלכלות הבאות בגודלן בעולם, סין השנייה ויפן השלישית, מדורגות במקום ה-66 וה-21 בהתאמה, ברשימת המדינות הטובות ביותר לעסקים ב-2018. סין תקועה מאחור בגלל מחסור בסחר חופשי וחופש מוניטארי. יפן קיצצה את מס התאגידים שלה ב-8 עשיריות האחוז מאז 2012, אבל עול המס הזה אצלה עדיין מפגר אחר רוב רובן של המדינות המפותחות, כך לפי הבנק העולמי. יפן מדורגת כאחת מ-10 המדינות המובילות בחדשנות ובתשתיות.

מדינות אפריקאיות הן שמאיישות את המקומות האחרונים ברשימה – המדינות הגרועות ביותר לעסקים – כש-6 מתוך 10 המדינות שחותמות את הטבלה הן מהיבשת (האיטי היא בעלת הביצועים הגרועים ביותר מקרב מדינות שאינן אפריקניות).

השוק בצ'אד | צילום: Mark Knobil, ויקיפדיה

רוב המדינות הללו מציגות נתונים גרועים במיוחד בחדשנות, חופש סחר והגנה על משקיעים. צ'אד מדורגת אחרונה ברשימה כבר שנה שלישית ברציפות. המדינה, חסרת הגישה לים, סובלת מחוסר מהותי בתשתיות ובעובדים מיומנים, כמו גם מרמות גבוהות של בירוקרטיה ושחיתות.

"הטיפוס" הישראלי

מי שתפסה את המקום ה-23 במקומה של ארצות הברית השנה היא ישראל, שבעצמה טיפסה 4 מקומות בהשוואה לרשימה מ-2016, בה דורגה במקום ה-27. מעל לישראל מדורגת צרפת, ומתחתיה כלכלות אירופיות חשובות כמו פורטוגל, איסלנד ואיטליה. על פי נתוני הדירוג, התמ"ג הישראלי צמח ב-4% בשנה האחרונה (37,300 דולר פר-קפיטה – 2,000 דולר יותר מבשנה שעברה). בשלושה מדדים מופיעה ישראל בין 10 המדינות המובילות בעולם – חופש הסחר (שמינית), מוכנות טכנולוגית (שביעית; התחום בו רשמה ישראל את הזינוק המשמעותי ביותר השנה) וחדשנות (שלישית).

נטל המס הישראלי עדיין גבוה, ומהווה אחד הגורמים המרכזיים שמונעים ממנה להתברג במקום גבוה אפילו יותר בדירוג – הוא ממקם אותה במקום ה-84 מבין המדינות שנבדקו. ביצועים ישראליים נוספים הם: מקום 34 במידת החופש האישי והנטל הבירוקרטי, מקום 27 בשחיתות, בזכויות קניין ובחופש מוניטארי ומקום 16 בהגנה על משקיעים.

לדירוג המלא באתר Forbes.com

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.