Forbes Israel Logo

המדריך לעובד הממורמר: מה לעשות כשאתה שונא את עבודתך

על פי מחקר שהתפרסם לאחרונה במגזין "חברה ומשאבי אנוש" האמריקאי, 38% בלבד מן האמריקנים הגדירו עצמם כ"מסופקים" מעבודתם הנוכחית. יתר הנשאלים העדיפו "מסופקים באופן חלקי" או "לא מסופקים כלל". בעבר, בתקופות בהן היצע המשרות בשוק היה נמוך ביחס לימנו, אנשים נטו להחזיק במשרתם לאורך שנים ארוכות, גם אם שנאו את תפקידם או מקום עבודתם. אך כיום, לעומת זאת, עם מגוון רחב של משרות הקיימות בשוק, אנשים אשר שונאים את עבודתם בהחלט יכולים לפעול בנוגע לכך.

"קיימים מספר רב של גורמים אשר משפיעים על מידת הסיפוק של אדם במקום עבודתו" מסבירה ד"ר קטרינה ברוקס, מנכ"ל המשרד לפיתוח אישי וקריירה באוניברסיטת Wake Forest האמריקאית. "יכול להתקיים קונפליקט בין האינטרס האישי לדרישות התפקיד: התפקיד עלול להיות תובעני מדי, או דווקא לא תובעני מספיק. יכול להיות חוסר בהכשרה של אדם מסוים לתפקיד, תיתכן מחסור בתחושת הביטחון במקום העבודה, יכולות לצוץ בעיות במערכות היחסים של אדם עם שותפיו או עם הבוס, תחושת חוסר תגמול, ועוד גורמים רבים ומגוונים".

"אנשים רבים נשארים בעבודות שהם לא אוהבים, פשוט כי הם לא יודעים מה הם כבר יכולים לעשות" אומרת יועצת הקריירה וקריינית הרדיו האמריקאית, מגי מיסטל. "אנשים לא משקיעים זמן בכדי להבין מה משמח אותם ובמה הם טובים. יותר מדי אנשים פשוט מניחים כי מקום העבודה צריך להיות פשוט מטלה שיש לבצע, אז הם לא מעיזים לחפש מעבר לכך כשהם בוחרים לעצמם קריירה".

אז ברוקס ומיסטל חברו יחדיו, וכעת הן מציעות 10 צעדים שעל עובד לנקוט אם אינו מרוצה ממקום עבודתו הנוכחי:


צילום: ingimage/ASAP

– בצע הערכה עצמית זריזה. השלב הראשון כרוך בשאילת שאלות הנוגעות לסיבות בגללן אתה חש אומלל במקום עבודתך: למה אני שונא את עבודתי הנוכחית? האם אלו תחושות חדשות או שתמיד חשתי כך? האם הסיבות נעוצות באנשים עימם אני עובד, במטלות אשר עליי לעשות, או באופי החברה? "נסה לארגן רשימה ולפרט את כלל היתרונות והחסרונות בעבודתך הנוכחית, וציין את ציפיותך מעבודתך הבאה" מציעה ברוקס. "וככל שהדבר מתאפשר – אל תעזוב את עבודתך עד שתבטיח את מקום עבודתך הבא".

– ברר האם זה התפקיד או שמא אתה עצמך אשר גורמים לתחושת חוסר הסיפוק. חשוב לברר האם הסיבות אשר גורמות לחוסר האושר שלך קשורות בהכרח באופיו של התפקיד, או דווקא בך עצמך. לדוגמא, אם אתה חש לחוץ במיוחד, ייתכן כי הגורם ללחץ אינו דווקא מקום העבודה, אלא לחץ אשר נובע מחייך האישיים. אם אכן חייך האישיים הם שגורמים לתחושת חוסר הסיפוק ממקום העבודה, כדאי לחפש עזרה שאינה קשורה למקום העבודה ולקריירה המקצועית שלך.

– דבר עם הממונה עלייך. אם אינך מרוצה מלוחות הזמנים, המטלות אשר עליך לבצע או שלל גורמים נוספים, ספר על כך לממונה עליך. תמיד ייתכנו פתרונות לבעיות אלו, וזה עלול להיות קל בהרבה משאתה חושב.

אל תתפטר באופן מיידי. "הדשא אצל השכן תמיד ירוק יותר" אומרת דבורה שיין, יועצת קריירה שיווק ותקשורת: "הדברים לעולם אינם כפי שהם נראים מהצד. לפני שאתה בורח מעבודתך הנוכחית – תחקור ותברר – בכדי שתוכל לקבל החלטה מושכלת". עם זאת, אם עבודתך הנוכחית היא בלתי נסבלת עבורך – קום ותעזוב. 

שנה את הגישה שלך. אולי נפגעת ממקום עבודתך, ואתה חש בטעם החמוץ בפה. אם זה אכן המצב, אתה חייב לשחרר. "תזהר מהבעת מצב הרוח השלילי שלך במקום העבודה" מזהירה ברוקס. "גם אם תעזוב בקרוב, אתה מעדיף לעזוב עקב החלטתך שלך – ולא לפי החלטה של מקום העבודה".

שמור על מקצוענות. גם אם אתה מתכנן לעזוב, שמור על רמה מקצועית גבוהה. כך, כשתעזוב, תזכה להמלצות חמות. ואם, במקרה, ישתנו הנסיבות ותבחר להישאר בעבודתך הנוכחית, לא תצטער על הריסת ההזדמנות.

קבע את יעדי הקריירה שלך. קבע כבר היום היכן תרצה להיות (מבחינה מקצועית) בעוד חמש שנים. "האם תפקידך הנוכחי מקדם אותך לעבר יעדיך?" שואלת ברוקס. "אם לא, איזה תפקיד יעשה זאת?".

חפש אחר הזדמנויות בתוך הארגון. "תבדוק האם קיימים תפקידים אשר יכולים להיות מעניינים עבורך בתוך הארגון עצמו" אומרת שיין. "תתנדב לעזור לאנשים שאתה מעריך, אנשים מהם תוכל ללמוד".

אל תוציא תסכול על אחרים. אל תקרין על לקוחות או קולגות את תחושותיך השליליות – ובמיוחד הימנע מלהתלונן ו"ללכלך" בפניהם. לחלוק תלונות וטרוניות עם הקולגות זה בסדר – אך היזהר שלא לחצות את הקו.

נסה לשנות את עבודתך מבלי להחליף את מקום העבודה. אם אתה מרוצה ממקום העבודה עצמו, אך לא מרוצה מאופי התפקיד – נסה להחליף משרות אך להישאר בארגון. נסה למצוא תפקיד אשר יתאים יותר לרצונותיך ויכולותיך. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.