Forbes Israel Logo

המודל הסקנדינבי: מה ניתן ללמוד מהמדינות המובילות בשוויון מגדרי?

בכל שלב בחיים יש לנו צרכים שונים – יישום התובנה הזאת הוא המפתח בשביל למשוך או לפחות לשמור על אחוז הנשים, בדרך להנחלת שוויון מגדרי במקום עבודה. ההבנה הזאת מגיעה במקביל לעובדה כי בימינו נשים עדיין אחראיות לכל כך הרבה דברים מחוץ לכותלי העבודה, ואם לא נפעל לטובת השוויון הזה נאבד כמה מהכישרונות הטובים ביותר שלנו.

היום אנחנו יודעים כי שוויון מגדרי אינו רק עניין חברתי, אלא גם חובה עסקית. מחקרים רבים מראים את ההשפעה החיובית של השוויון על מקומות העבודה. אם זה בכך שצוותים מגוונים מבחינה מגדרית הינם רווחיים וחדשניים יותר, ואם בכך שבארגונים אשר עושים מאמצים עבור נושאים המיועדים לנשים, נרשמה שביעות רצון גבוהה יותר בקרב העובדים, וכן תחלופה מצומצמת של עובדים.

בסוף השוויון מביא לשגשוג | צילום: Shutterstock

במאמץ לסייע להצלחה של נשים (וגברים) במקום העבודה, המדינות הסקנדינביות (נורבגיה, שוודיה, פינלנד, דנמרק ואיסלנד), כתבו מחדש את חוקי התעסוקה שלהן, והציעו מדיניות מתחשבת יותר במשפחה, הכוללת מרכיבים כמו סבסוד גידול הילדים וחופשת לידה בתשלום לאימהות ולאבות. כמו כן, במדינות האלו ניתן לראות חברות המציעות לוחות זמנים גמישים יותר – אם זה בשילוב עבודה מהבית או ביצירת שעות עבודה חלופיות.

בשל כך, מובילות המדינות הסקנדינביות את רשימת 144 במדינות הרשומות בדו"ח השנתי של הפורום הכלכלי העולמי. שיעור הנשים במקומות התעסוקה במדינות האלה הוא בין הגבוהים ביותר, וגם המשק במדינות מרוויח מכך: על פי הדוחות של ארגון ה-OECD, המצב בו יותר נשים עובדות, תרם להגדלת התוצר הלאומי לנפש בין 10% ל-20% במהלך 40-50 השנים האחרונות.

באופן כללי מציעות המדינות הסקנדינביות אווירה של "התחשבות במשפחה", דבר שמוביל לכך שנשים יהיו שותפות מלאות בכוח העבודה, אולם לכל אחת מהמדינות יש גם מדיניות פרטית אותה קבעה עבור הרעיון הזה. הרשימה הבאה מתארת את הדירוג העולמי של המדינה מבחינת הפערים המגדריים הקיימים במקומות העבודה אצלה, את המדיניות בה נקטה לצמצום הפער הזה, ואיך השפיעה המדיניות הזאת.

איסלנד. מובילה את העולם בצמצום פערים מגדריים | צילום: Shutterstock

איסלנד, דירוג: 1

מדיניות: קנסות עבור חברות בהן יש פערים במשכורות בין נשים לגברים – איסלנד הפכה למדינה הראשונה בעולם שהפכה את הפער במשכורות למשהו לא חוקי. היא עשתה זאת בעזרת קביעת חוק המחייב חברות עם 25 עובדים או יותר להציג הוכחות לכך שהם משלמים לנשים ולגברים שכר זהה.

השפעה של המדיניות: באופן כללי, אם האישה האמריקאית הממוצעת מרוויחה רק 80 סנט מתוך כל דולר שמרוויח גבר אמריקאי, אז ישנו פער של 20% בשכר. באיסלנד, פערי השכר שנמדדו בשנת 2017 עמדו על 5.7% בלבד, והם צפויים להמשיך להצטמצם מדי שנה.

נורבגיה, דירוג: 2

המדיניות: חופשת לידה משותפת עבור הורים – כאשר גברים רבים מקבלים את האופציה לקחת חופשת לידה, זה עוזר לחסל את ההטיה המגדרית שקורית במקומות העבודה. בנורבגיה, ההטבות להורים טריים מחולקות לשלושה חלקים: חופשת לידה לנשים, חופשת לידה לגברים וחופשת לידה משותפת, כאשר ששת השבועות הראשונים לאחר הלידה שמורים לאימהות, ושאר התקופה היא משותפת ומחולקת בין הנשים לגברים. תקופת ההטבות הכוללת היא 49 שבועות בתשלום מלא ו-59 שבועות בתשלום של 80% מהשכר. כמו כן, עבור הורים מאמצים מדובר ב-46 שבועות בתשלום מלא ו-56 ב-80%.

השפעת המדיניות: "החברה כולה מבוססת על כך שגם תוכל לעבוד וגם ליהנות מחיי המשפחה", אומרת נטלי הייד וורמבורג, מנהלת בחברת Ipsos הממוקמת באוסלו, נורבגיה. "כ-70% מהנשים במדינה עובדות. כדי להישאר פעיל מבחינה מקצועית ולגדל ילדים, הממשלה בנורבגיה מפתחת כל הזמן הטבות אותן תקבל רק אם אתה עובד. עם הזמן, חופשת הלידה הנשית הפכה לנחלת שני המינים, ועכשיו אנחנו מדברים על חופשת לידה או חופשת אימוץ הורית משותפת עבור הילד. יש דחיפה ברורה לאבות להשתמש יותר ויותר בחופשה הזאת".

המטרה – לשמור על איזון של בית ועבודה | צילום: Shutterstock

פינלנד ושבדיה, דירוג: 3 ו-5 בהתאמה

המדיניות: לוחות זמנים גמישים – מחקרים מראים כי שעות עבודה גמישות גורמות לעובדים להיות מרוצים יותר מעבודתם, להיות הרבה יותר פרודוקטיביים ולהשיג יותר דברים מאלו שאין להם שעות גמישות. פינלנד ושבדיה הן אולי המובילות בעולם מבחינת גמישות בשעות במקומות העבודה, כש-92% מהחברות בפינלנד ו-86% בשבדיה מציעות הסדרי עבודה כאלה. לצורך ההשוואה, בארצות הברית רק 30% ממקומות העבודה מציעים גמישות.

ההשפעה של המדיניות: לוחות זמנים גמישים עשויים להפוך את העובדים למאושרים יותר. בפינלנד מדד שביעות הרצון של האנשים עומד על 7.5 ובשבדיה 7.3, מתוך 10. יתר על כן, גם החברות עצמן, ולא רק עובדים, נהנות מלוחות הזמנים הגמישים. "חברות יכולות לעזור על ידי הכרה בקורלציה שבין גמישות בשעות ופרודוקטיביות, ובכך שיכניסו מערכת גמישה לתוך המבנה התעסוקתי והתרבותי שלהן", אומרת לורה מקג'י, מנכ"לית חברת Diversio, המשתמשת בבינה מלאכותית כדי לסייע לעסקים להתגבר על אתגרים שונים. "לא מדובר רק ב'סוגייה נשית'. הגמישות חשובה לא פחות עבור הגברים. זה חשוב בעיקר בשביל להפוך עובד טוב ואטרקטיבי לכישרון על".

דנמרק, דירוג: 13

המדיניות: סבסוד והקלות במחיר של עלות גידול ילדים – עלות גידול הילדים יכולה להיות גבוהה מאוד, לדוגמה בארצות הברית הממוצע הארצי של השקעה בילד עומד על כ-9 אלף דולר בשנה. בדנמרק המדינה מבטיחה לשלם כ-75% מעלויות גידול הילדים, אבל היא מתנה את זה בכך שההכנסה של העובד תהיה מתחת לרמה מסוימת.

ההשפעה של המדיניות: יותר מ-78% מהנשים בגילאי 25-54 נמצאות בכוח העבודה.

אם רוצים למשוך ולשמר את האנשים הכישרוניים בחברות, אנחנו יכולים ללמוד הרבה מהמדינות שעושות את זה הכי טוב. אמנם המדינות הסקנדינביות עדיין לא הגיעו לשוויון מגדרי מלא, אבל הן מובילות את הדרך ומחפשות כל הזמן פתרונות לשינוי. חשוב לעקוב אחריהן ולבחון את האיזון מושלם שהן מציעות בין העבודה והבית, איזון שתורם לשגשוג. חשוב להגיד כי האיזון הזה הוא לא עניין נשי בלבד, וגם לא גברי, אלא זה עניין אנושי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.