Forbes Israel Logo

המיזוג של סודהסטרים עם פפסיקו יצליח – זו הסיבה

רוב עסקאות המיזוג נכשלות, אבל עסקת הרכישה של סודהסטרים בידי פפסיקו תמורת 3.2 מיליארד שקל, היא לא אחת מהן. למה? מכיוון שהיא עוברת בהצלחה ארבעה המבחנים לרכישה מוצלחת.

לפני שנגיע אליהם, בואו נביט לרגע על הביצועים הפיננסיים של שתי החברות. פפסיקו, שהמנכ"לית שלה, אינדרה נויי, פורשת באוקטובר הקרוב, סבלה מירידה במכירות, ברווח ובמחיר המנייה. בחמש השנים האחרונות ירדו ההכנסות שלה בממוצע ב-0.6% והרווח הנקי ירד ב-4.7%. במהלך 2018 ירדה מנייתה ב-2.6%, כך שפפסיקו שווה כיום כ-162.6 מיליארד דולר.

מנגד, סודהסטרים, ששינתה לפני חמש שנים את הפוקוס שלה ממכירת מכונות להכנת סודה בלבד, למכונות שמייצרות משקאות מוגזים בדרגות חוזק שונות (מה שמהווה כ-90% מעיסוקה כיום), הראתה תוצאות טובות הרבה יותר.

בחמש השנים האחרונות עלו הכנסותיה ב-4.5% והרווח הנקי טיפס ב-11.1%. מנייתה זינקה ב-85% והעניקה לה שווי שוק של כ-2.9 מיליארד דולר. ברבעון האחרון התוצאות היו טובות אך יותר.

עתיד וורוד. פפסיקו וסודהסטרים | צילום: shutterstock

אז מדוע סודהסטרים ופפסיקו הן שני טעמים שמשתלבים טוב ביחד?

מים זה עסק משתלם

עסקי המים בבקבוקים משגשגים. בין 2007 ל-2014 השוק הזה צמח בקצב שנתי של 9% ל-200 מיליארד דולר והוא צפוי להגיע ל-350 מיליארד עד 2021.

יתר על כן, שוק המים המבעבעים הראה בארה"ב צמיחה חזקה אפילו יותר (38%, לפי Beverage Marketing Corp.).

מה שסודה סטרים מציעה משתלב היטב על הרקע הזה. היא מספקת לאנשים משקאות תוססים, ללא צורך להתעסק עם בבקבוקים חד פעמיים ומאפשרת לצרכנים מודעים סביבתית להפחית את כמות הפסולת שהם מייצרים.

החברות המאוחדות יצליחו יותר

העסקה תעזור לפפסיקו להשיג את המטרה שלה – להגיע ללקוחות שחשוב להם לצרוך מוצרים בריאים וירוקים יותר, ולסודהסטרים היא תעזור לכבוש נתח שוק גדול יותר.

כפי שדווח בפורצ'ן, פפסיקו, שיש לה תשתית הפצה מאסיבית ביותר מ-200 מדינות, תעניק לסודהסטרים גישה ל-150 מדינות נוספות (כיום היא פעילה בכ-46 בלבד). מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום, ציין את השוק הגרמני כדוגמה לעולמות חדשים אליהם תוכל כעת להיכנס בעזרת הענקית פפסיקו.

המחיר גבוה, אבל יצדיק את עצמו

פפסיקו משלמת פרמיה של 32% על השווי של סודהסטרים, אבל אם החדירה לשווקים החדשים תוכל להוסיף 2 מיליארד דולר להכנסות החברה, הרווח שיצא לפפסי מכך, יהיה גדול מ-300 מיליון הדולר שהיא שילמה מעבר לשוויה של סודהסטרים.

האינטגרציה תעבור חלק

קצת קשה לנבא כיצד תתנהל האינטגרציה בין החברות בהתחשב בעובדה שנויי עומדת לפרוש, ולא ברור כיצד המנכ"ל החדש יסתדר עם בירנבאום. יחד עם זאת, המיזוג אמור להתרחש בחטיבה נפרדת, בין מנהלים שכבר היו בקשר במהלך המשא ומתן. לכן, סביר שהתהליך יעובר בצורה חלקה.

עסקת המיזוג, אם כך היא בשורה טובה עבור שתי החברות, אך עבור פפסי, היא בגדר טיפה בים. אם חשבתם לרוץ ולקנות מניות, כדאי לחכות ולראות לאן יוביל המנכ"ל החדש של החברה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.