Forbes Israel Logo

המיליארדר דיוויד קוך פורש מפעילות עסקית מסיבות בריאותיות

המיליארדר, התעשיין ותורם-העל הפוליטי דיוויד קוך, מי שיחד עם אחיו הבכור צ'ארלס קוך ניהל את ופיקח על "קוך תעשיות", פורש כעת מתפקידו הניהולי כסגן נשיא החברה וממושבו בדירקטוריון של קונגלומרט הענק, שמוכר ביותר מ-100 מיליארד דולר בשנה, בשל מצבו הבריאותי המתדרדר. דיוויד, ששוויו הנקי מוערך בכ-52 מיליארד דולר, יחזיק בתואר מנהל בדימוס לאחר פרישתו.

התעשיין בן ה-78, יליד ויצ'יטה, קנזס, אובחן כלוקה בסרטן הערמונית כבר ב-1992 ומאז עבר מספר סבבים של טיפולים. בקיץ 2016 הוא אושפז ובעיותיו הבריאותיות לא נפתרו, כך לפי תזכיר שצ'ארלס קוך שלח כעת לעובדי החברה. "כתוצאה מכך, הוא אינו מסוגל להיות מעורב יותר בעסקים ובפעילויות ארגוניות אחרות", הוא כותב שם. "היות שכך, דיוויד יפרוש מתפקידיו בקוך תעשיות ובארגונים נוספים".

דיוויד קוך | צילום: רויטרס

מהנדס בהכשרתו, קוך הוביל את חברת הבת של קוך תעשיות – " Koch Chemical Technology Group" – מאז שהצטרף לעסק המשפחתי ב-1970. אביו, פרד קוך, היה מייסד משותף של החברה ב-1940, אז תחת השם"Wood River Oil and Refining Company", וצ'ארלס לקח את המושכות ב-1967 כמנכ"ל החברה, תואר שהוא מחזיק בו עד היום. האחים הרחיבו את העסק והפכו אותו לחברה הפרטית השנייה בגודלה בארצות הברית, עם אינטרסים שמתפרסים מתעשיית זיקוק הנפט וצינורות ההובלה, דרך עץ, מוצרי נייר וטקסטיל ועד לזכוכית באיכות גבוהה וחלפים למוצרים אלקטרוניים.

ככל שהפרופיל של קוך תעשיות עלה, כך גם התגברה מעורבותו של דיוויד קוך בפוליטיקה ובפילנתרופיה. קוך, בוגר אוניברסיטת MIT בבוסטון, התמודד בתור המועמד הליברטריאני למשרת סגן הנשיא של אד קלארק בבחירות 1980, והצמד זכה בכמיליון קולות. קוך לא התמודד פעם נוספת מאז למשרה ציבורית, אבל הפך לדמות רבת השפעה בחוגים רפובליקניים, באמצעות הגיבוי שהעניק ל-"רשת הסמינר" – רשת של תורמים ושל ארגונים שנוסדה על ידי אחיו צ'ארלס ב-2003. הקבוצה, שמטרתה היא להוביל לרפורמות מדיניות ולשינוי פוליטי בתחומים כמו חינוך ועסקים, הוציאה מאות מיליוני דולרים בבחירות שעברו מאז.

אלא שהקוכים, בהיותם תומכים של סחר חופשי ורפורמת הגירה, הרחיקו את עצמם מהרטוריקה המחוספסת ומהמדיניות הפרוטקציוניסטית של הנשיא טראמפ. צ'ארלס סירב לגבות פומבית את דונלד טראמפ בבחירות 2016, וארגונים ברשת הסמינר הכריזו לאחרונה על מאמציהם להיאבק במכסים שהושתו על ייבוא פלדה ואלומיניום לארצות הברית.

במקביל לפרישתו מקוך תעשיות, דיוויד מסיר מעליו גם את החובות והאחריות שלו במסגרת רשת הסמינר. "בשל סיבות בריאותיות, דיוויד קוך יתפטר מחבר המנהלים של 'קרן האמריקאים למען שגשוג'", הודיע בהצהרה קצרה שנתן מארק הולדן, מי שמנהל במשותף עם קוך את רשת הסמינר. "אנחנו מעריכים מאוד את תפקידו החיוני בדירקטוריון ואת כל מה שהוא עשה כדי לעזור לנו לבנות קרן חזקה למען הצלחותינו בעתיד".

קוך, שכעת מתגורר בניו יורק ביחד עם משפחתו, ימשיך לכהן במספר דירקטוריונים של ארגונים אחרים, שאליהם יש לו קשרים פילנתרופיים. מרכז דיוויד ה. קוך שהוא הקים בבית החולים הפרסביטריאני בניו יורק, אליו תרם 100 מיליון דולר, נפתח באפריל האחרון, ומרכז מרפאות החוץ לטיפול בסרטן שהוא מקים לבית החולים Memorial Sloan Kettering עתיד לפתוח שעריו ב-2019. הפילנתרופ הוותיק, שתמך במספר מוסדות ניו יורקים נודעים מאוד, כמו המוזיאון האמריקני להיסטוריה של הטבע, מוזיאון המטרופוליטן לאומנות ומרכז לינקולן, הוא גם מייסד המכון לחקר הסרטן של MIT, ובמשך השנים, מאז שאובחן כחולה סרטן ב-1992, הוא תרם למעלה מ-700 מיליון דולר למטרות רפואיות.

המיליארדר שנישא לגובה של 1.96 מטר ושהיה כוכב כדורסל בימיו כסטודנט בקולג' (שיאו למספר הנקודות הגבוה ביותר במשחק אחד החזיק מעמד במשך 46 שנים), שרד התרסקות מטוס קטלנית לפני למעלה משני עשורים. ב-1991, מטוס בואינג 737 של חברת USAir שנשא את קוך ו-88 אחרים התנגש במטוס אחר זמן קצר לאחר שנחת על הקרקע בלוס אנג'לס; 34 אנשים נהרגו וקוך היה הנוסע היחיד במחלקה הראשונה ששרד את התאונה. "קפצתי מחוץ לדלת, נחתתי על מסלול האספלט ואז זחלתי עם הידיים והברכיים לכיוון הכנף", הוא סיפר בריאיון לפורבס ב-2017. צ'ארלס, ששיבח בתזכיר ששלח לעובדים את המנהיגות והנאמנות של אחיו לאורך עשורים של שותפות ביניהם, רמז גם לניצחונות העבר שלו. "דיוויד תמיד היה לוחם והוא מתמודד עם האתגר הזה באותו אופן", הוא כתב.

ב-2018, קוך דורג על ידי פורבס כאדם העשיר במדינת ניו יורק, כאדם החמישי בעושרו בארצות הברית והשמיני בעושרו בעולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.