Forbes Israel Logo

המנהיגים החליפו את הנבחרות: על פסגת ה-BRIC בברזיל

מנהיגי מדינות ה-BRIC: ברזיל, רוסיה, הודו וסין נפגשים במהלך ששת השנים האחרונות, לצורך העלאת רעיונות לקידום הצמיחה. לאחרונה חברה לשיחות גם דרום אפריקה, מה שהפך את השיחות לסוג של G-5 המורכב ממדינות השווקים המתעוררים בעולם.

מבחינה היסטורית, ארה"ב ומעצמות קולוניאליות לשעבר באירופה היו תמיד, ועדיין מקור המימון העיקרי, אך בשבע השנים האחרונות למשל, החליפה סין את ארה"ב כשוק הגדול ביותר של ברזיל, הודות לפולי סויה והברזל. כיום סין ממשיכה להשקיע בכבדות בתחום הכרייה שבדרום אפריקה, בעוד רוסיה כבר מציגה לראווה את מערכת היחסים המתפתחת שלה עם חברות האנרגיה הסיניות. למרות זאת, מדינות ה-BRIC עדיין מחויבות להשקעות הזרות של הכלכלות המפותחות, המגיעות בדמות משקיעים פיננסים או חברות רב לאומיות מארה"ב והאיחוד האירופי.

מנהיגי ה-BRIC הצהירו בשלישי האחרון כי הם בוחנים אזורים חדשים לשיתוף הפעולה, ובכלל זה הכרה הדדית לתארים אקדמאיים, עבודה ותעסוקה ומדיניות רשת ביטחון סוציאלית, תכנון מדיניות חוץ ובניית סמינר מומחי מסחר אלקטרוני שיניע את חמש המדינות בכיוון הנכון -כיוונן של הכלכלות המתקדמות השולטות בחלל ההיי טק.

מנהיגי מדינות ה-BRIC בברזיל | צילום: רויטרס

מנהיגי המדינות חתמו על ההצהרה: "אנו מתחייבים להעמיק את השותפות שלנו עם חזון מחודש, המבוסס על פתיחות הכללה ושיתוף פעולה אשר יועיל לכל הצדדים. אנו מוכנים לחקור תחומים חדשים לקראת שיתוף פעולה מקיף יותר ושותפות כלכלית קרובה יותר".
המדינות ממשיכות להתמודד עם אילוצי מימון משמעותיים על מנת לגשר על פערי תשתית רבים וצרכי פיתוח בר קיימא, במיוחד בהודו, בה העוני משתולל ממש. המנהיגים חתמו על הסכם השקה של בנק משותף הנקרא (בתרגום חופשי) "בנק פיתוחי חדש", שמטרתו לגייס משאבים לפיתוח התשתיות במדינות. הבנק מגיע עם הון רשום בשווי 100 מיליארד דולר וממוקם בשנחאי.

עבור המשקיעים שחשבו שסין ורוסיה עשויות לפתוח את כלכלותיהן בפני מפעלים פרטיים, ההכרזה מוכיחה שמדינות ה-BRIC ממשיכות להאמין בשווין של חברות בבעלות המדינה. בין הצהרותיהם של מנהיגי המדינות נאמר כי הם "מעודדים את החברות שבבעלות המדינות להמשיך ולבחון דרכים לשיתוף פעולה, חילופי מידע ושיטות עבודה מומלצות".

למרות כל ההצהרות בדבר שיתוף הפעולה והיעילות לכלל הצדדים, לאחר קריאת 72 הפסקאות שבהצהרתם האחרונה, ברור כי לכל מדינה הייתה את התשומה שלה: מהילולה של רוסיה על אירוח מדינות ה-G20 ועד לאישור המחודש של סין בדבר העניין בזכויות האדם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן