Forbes Israel Logo

המשימה – הישרדות: הכירו את עיר הבונקרים הגדולה בעולם

הגבעות המוריקות ורחבות הידיים של מחוז Fall River, ליד רכס הגבעות השחורות שבדרום דקוטה (שבו נמצא גם הר רשמור המפורסם), הן מיקומו של מתחם קהילתי חדש ומאוד יוצא דופן, שתכליתו: הישרדות. המתחם כולל 575 בונקרים משפחתיים נפרדים ועולם תת־קרקעי שלם, שסך כל אוכלוסייתו יכול להגיע ל־5,000 איש. זהו מתחם Vivos xPoint, שהוא המקלט הגדול בעולם.

בנוף החריג נתקלים כבר מהכביש המרוחק – מאות כיפות מכוסות עפר, מסודרות בשורות מושלמות. קירותיהן החיצוניים עשויי הבטון מנוגדים ניגוד מוחלט לסביבה המוריקה והשופעת. בעבר היה המתחם מוכר כ־Fort Igloo, המקום שבו סיפקה מחלקת החימוש של מחוז Black Hills בצבא ארצות הברית תעסוקה לאלפי עובדים ובני משפחותיהם במשך יותר מ־24 שנה. היתה זו קהילה שרבים מתושביה הקודמים עדיין זוכרים לה טובות.

בין הדיירים המקוריים נמנה גם מגיש החדשות הנודע טום ברוקו, שהתגורר שם יחד עם בני משפחתו כשהיה ילד. ברוקו תיאר בחיבה את הזמן ששהה ב־Fort Igloo בזיכרונותיו הכתובים: "בזמן שאבא שלי היה בעבודה באיגלו, אמא היתה בבית עם שלושה ילדים. אחי הצעיר ביותר מייק נולד בבסיס 15 חודשים בלבד לאחר ביל. היינו מרותקים לחלל הקטן הזה במהלך חודשי החורף הקשים, ובכל זאת אני לא יכול להיזכר באף תחושה של מצוקה או בהתכתשות כלשהי בין הוריי. כמו שאמי אוהבת להזכיר לי, כולנו היינו באותה הסירה".
עוד הוא ממשיך: "כל עולמי, מהגבעות הצחיחות שמסביב ועד למדים ולכלי הרכב, היה צבוע בצבעי חום חאקי או ירוק זית. הכל, חוץ ממספר זרים שהצטופפו במכלאה בקצה האיגלו, לבושים מדים בצבע כתום בהיר ומדברים בשפה מוזרה בסגנון מהיר וחד. הם היו אסירים איטלקים שנשלחו למרחק, מקו החזית של דרום אירופה".

בגלל המיקום המרוחק, כמעט כל האזרחים במתחם גרו בדיור פדרלי. קהיליית האיגלואים כללה גם בתי ספר, מתקני קניות ומתחמי בידור, בהם תיאטרון, מגרש כדורת, קאנטרי־בר, בריכת שחייה ומרכז כנסים.
יותר מ־800 בונקרים שימשו לאחסון נשק ותחמושת עבור הצבא, ובשנות ה־50 המתחם נרשם כאחת מהערים הגדולות ביותר במדינת דרום דקוטה. במהלך הקיץ של 1967 Fort Igloo נסגר, לאחר שהממשלה השביתה את פעילותו. כך הוא נותר במשך למעלה מ־50 שנה, אך כעת, עיר הרפאים של Fort Igloo תהפוך על ידי חברת Vivos, והמייסד שלה רוברט ויסינו, ל־"קהילת ההישרדות xPoint".

החברה תספק אבטחה של 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע | צילום: fotolia

הגנה מכל כיוון

המתחם המאסיבי משתרע על פני שטח רחב ידיים של כ־18 מייל רבוע. הוא ממוקם באופן אסטרטגי ומרכזי באחד מהאזורים הבטוחים ביותר בצפון אמריקה: בגובה רם ויבש של 3,800 רגל מעל פני הים, במזג אוויר נוח יחסית ובמיקום מוצלח בעומק היבשה, רחוק מכל גוף מים גדול. יותר מ־100 מייל מפרידים בין המתחם לבין המטרות הגרעיניות הצבאיות המוכרות הקרובות ביותר.
Vivos תספק במקום אבטחה של 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. יהיו שם שומרים, שיאומנו בידי הצבא, שערים לכניסת חברים בלבד, מנגנוני האבטחה המתקדמים ביותר, מערכות צילום, מערכות ניהול אבטחה ומשרד שינהל את כל אלה.
מים יישאבו משתי בארות, היורדות לעומק אלפי מטרים, ומשם יועברו אל מיכלי מים תת־קרקעיים ומבוצרים עשויי בטון. מערכת הפצת מים שמחוברת לכל בונקר במתחם תנייד אותם משם.

האתר אמור להכיל, לפי התוכנית, שלל מתקנים: חנות כלבו, בר־מסעדה לחברים בלבד, אזורי ברביקיו, תיאטרון קהילתי, ספא וג'קוזי, מכון כושר, מרפאה, גנים הידרופוניים, חדרי כינוס, כיתות, כנסייה, אורוות סוסים, מטווחי ירי, חנות לציוד עבודה וחומרי בניין של חברת Vivos, סדנאות נגרות, חנות תחזוקה וכלי בית וחנות מוצרי גלוון. יהיה שם גם בונקר תצוגה בנוי במלואו, שנועד להדגים כיצד ניתן לצייד ולאבזר את הבונקרים השונים.
כל בונקר מספק די שטח פנים מרוצף, עם פוטנציאל לעליית גג, כך שיוכל לאכלס בנוחות 20־10 איש, על הציוד הדרוש להם, במשך שנה או יותר. זוהי יחידת מקלט אוטונומית, שיכולה, לכאורה, לעמוד בפני כל אירוע קטסטרופלי. כל הבונקרים מציגים רוחב פנימי סטנדרטי של 8 מטרים, אורך של כ־18 או כ־24 מטר, ובכל אחד מהם תקרה שבשיאה, בחלק העליון של הקשת הפנימית, מגיעה לגובה 4 מטרים.

הבונקר הוא כמו דף חלק שניתן לעצב לפי דרישה | צילום: fotolia

סוג של ביטוח חיים

ההגנה של הבונקר אמורה להתמודד עם כל איום ידוע, נכון להיום, שיכול לפקוד את המקום. כל בונקר כולל דלת הדף כבדת משקל עשויה בטון ופלדה, שיכולה להיאטם כך שתחסום כל חלחול מים, אוויר או גז. במצאי של כל יחידה ישנו גם פיר לאספקת אוויר ולאוורור החלל ופתח מילוט היכול להיות מוטמע במבנה הבטון כיציאת חירום משנית.
Vivos, או כל קבלן אחר, יכולה לספק את הרכיבים והציוד המערכתי הדרושים למבנה.

מנגד, היא יכולה גם לספק מקלט מוגמר ומאובזר לחלוטין. הבעלים החדשים של הנכס יכולים להחליט האם הם מעדיפים למשל אנרגיה סולרית כמקור החשמל שיפעיל את גנרטור החירום שלהם, או שמא אנרגיה המופקת מרוח; מערכת סינון אוויר כנגד איום אב"כ; סוללת חשמל לגיבוי הפועלת על ממיר מתח; אזור גינון הידרופוני עם מערכת מיחזור מים; מערכת חימום וקירות גיאותרמית (כלומר, הנשענת על החום התת־קרקעי); מערכת תאורה הצורכת חשמל במתח נמוך; וגם סוגיות ביתיות יותר, כמו ציוד המטבח ומספר חדרי השינה. הבונקר הוא כמו דף חלק שניתן להכין בו מראש את מה שתרצו, ללא הגבלות על לוחות הזמנים לשהייה בו או על מספר האנשים שיחלקו אותו כשהאסון יגיע.

לפי מפתח הפרויקט ויסינו, "אנחנו מתאימים את הבונקרים לייעוד חדש, והופכים אותם לקהילה הגדולה ביותר לצורכי הישרדות על פני כדור הארץ. במכה אחת, Vivos xPoint יאוכלס בלא פחות מ־5,000 איש, שיוכלו לחלץ עצמם מכל אירוע הרסני, טבעי או מעשה ידי אדם, שיתרגש עלינו. Vivos xPoint מספק פתרון המתפקד כביטוח חיים, במחיר שכמעט כל משפחה או קבוצה יכולה להרשות לעצמה (כמה עשרות אלפי דולרים לאדם). כבר קיבלנו מאות בקשות מאנשים שרוצים שיהיה בבעלותם בונקר כזה", הוא מציין. "הפרויקט בתנועה כרגע, ובקרוב כל בונקר יהיה נתון תחת עבודות בנייה, כדי להתאים לו את החליפה הסופית ולסיים את מה שכל קבוצה או משפחה ביקשה. אנחנו אפילו מקבלים בקשות לאכסן בבונקרים מתכות יקרות ערך ואוספים של קנייני־על, המוציאים כעת את אוצרותיהם מחוץ לאירופה, בהמתנה למלחמת עולם שלישית שתפרוץ ברחבי היבשת. המינוח xPoint משמעותו: הנקודה בזמן שאותה רק המוכנים ישרדו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.