Forbes Israel Logo

המשפחה מאחורי ההתמכרות של אמריקה למשככי כאבים

משפחת סאקלר הביאה לעולם את אוקסיקונטין - משכך כאבים שגרם למותם של עשרות אלפים. כך היא הצליחה להיוותר עם המיליארדים אחרי פשיטת רגל ופיצויי עתק

עד לפני שנים ספורות משפחת סאקלר היתה ידועה בעיקר בזכות הפעילות הפילנתרופית שלה – במיוחד בתחום האומנות – כששם המשפחה נחרט על הבניינים והמוזיאונים הבולטים והנחשבים בעולם, מהרווארד ואוניברסיטת אוקספורד ועד למוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו-יורק ומוזיאון הלובר בפריז. הוא גם חקוק, אגב, על בניין הפקולטה לרפואה על שם סאקלר באוניברסיטת תל אביב.

אולם בשנת 2016 חלה תפנית כאשר לפי הערכת משרד הבריאות ורשות שירותי הבריאות בארה"ב (HHS) 42 אלף איש מתו ממנת יתר של אופיואידים, יותר מבכל שנה אחרת אי פעם. כ-40% מאותם מקרי מוות היו כרוכים באופיואידים במרשם. בשנה שלאחר מכן הכריז ה-HHS על משבר האופיואידים כמצב חירום בבריאות הציבור.

פורבס דיווח לראשונה ביולי 2015 כי שווי משפחת סאקלר נאמד בכ-13 מיליארד דולר. חשיפות משמעותיות של הלוס אנג'לס טיימס, הניו יורקר ו-GQ עקבו אחר המתרחש, וקשרו את הסאקלרים באופן פומבי עוד יותר לחברה המוכרת שלהם, פרדו פארמה (Purdue Pharma), יצרנית משכך הכאבים ממשפחת האופיואידים, אוקסיקונטין (OxyContin), ונטעו את האמונה שפרדו פארמה היתה במרכז המגיפה האופיואידית. עד שנת 2017 עשר מדינות תבעו את פרדו פארמה בגין שיווק מטעה של תרופותיה ותפקידה לכאורה במינון יתר של אופיואידים ובמקרי מוות כתוצאה משימוש יתר באוקסיקונטין.

הסדר טנטטיבי

עד שנת 2019 תבעו 48 מדינות את פרדו פארמה ואת הסאקלרים על תפקידיהם לכאורה במגיפה (שתי המדינות האחרות, אוקלהומה וקנטקי, כבר הגיעו עימם להסדר). בספטמבר 2019 הודיעה החברה כי פרדו פארמה ובני משפחת סאקלר הגיעו להסדר טנטטיבי עם כעשרים מדינות, אם כי עדיין לא נקבעו כל פרטים. חלק מההסדר יכלול תשלום של 3 מיליארד דולר במזומן ממשפחת סאקלר, במשך שבע שנים, וכי פרדו פארמה תגיש בקשה לפשיטת רגל ותהפוך לתאגיד לתועלת הציבור. המשפחה גם הסכימה למכור את חברת הבת הבינלאומית של פרדו פארמה, מונדיפארמה (Mundipharma), כשההכנסות יועברו גם הן לטובת ההסדר, עבור "אנשים פרטיים, משפחות וקהילות שנפגעו מהתמכרות לאופיואידים", לדברי נציג חלק מבני משפחת סאקלר. באותו חודש הגישה פרדו פארמה בקשה לפשיטת רגל. ההסדר אינו כולל הודאה בעוולה.

טקס הענקת תואר ד"ר של כבוד לראש הממשלה מנחם בגין בהשתתפות ברנרד לואיס,   ריימונד סאקלר ופלוריין דל בארה מאוניברסיטת תל אביב. צילום: משה מילנר, 1979
טקס הענקת תואר ד"ר של כבוד באוניברסיטת תל אביב. מימין, ראש הממשלה מנחם בגין. שני משמאל: ריימונד סאקלר | צילום: משה מילנר, לע"מ 1979

ואז, באוקטובר השנה, הודיע ​​משרד המשפטים כי פרדו פארמה הסכימה להודות באשמה פלילית סביב שיווקה של אוקסיקונטין, וכי חמישה מבני משפחת סאקלר ישלמו עוד 225 מיליון דולר קנסות אזרחיים.

לא כל המדינות הסכימו להסדר בספטמבר 2019, ומונדיפארמה טרם נמכרה. אבל כל ההתדיינות המשפטית הזו פגעה בהון של משפחת סאקלר. בשנת 2016, כאשר העריך פורבס בפעם האחרונה את עושר המשפחה, שווי הסאקלרים עמד על כ-13 מיליארד דולר. כחלק מהסכם 2019, הבעלים של פרדו פארמה מכניסים את נכסי החברה בנאמנות "לטובת התובעים והעם האמריקני״. לפיכך, מה שהיה פעם הנכס היקר ביותר של המשפחה נמחק למעשה. בהתחשב בקנסות שהמשפחה כבר שילמה כחלק מההסדר, אנו מעריכים כי המשפחה – המורכבת מכ-40 חברים – שווה כעת כ-10.8 מיליארד דולר. הרבה מכך נובע מרווחים שקיבלה המשפחה מפרדו פארמה בין השנים 2008 ל-2017. נציג של חלק ממשפחת סאקלר סירב להתייחס לאומדן השווי הנקי שערך פורבס.

השנים המוקדמות

את חברת פרדו פרידריך הקימו שני רופאים, ג'ון פרדו גריי וג'ורג׳ פרדריק בינגהאם, בשנת 1892. האחים היהודים ריימונד ומורטימר סאקלר (ואח שלישי, ארתור, שעזבונו מכר את אחזקתו בחברה לאחיו לאחר מותו), שניהם רופאים בהכשרתם, קנו את החברה בשנת 1952. בשנים הראשונות בתקופת הסאקלרים מכרה החברה מוצרים כמו מסיר שעוות אוזניים ומשלשלים, כמו גם את בטדין, חומר חיטוי שנמכר עד היום.

בראשית שנות התשעים עברו הסאקלרים לתחום ההולך וגדל של טיפול בכאב. השם שונה לפרדו פארמה בתחילת שנות התשעים וב-1995 השיקו את אוקסיקונטין, שהפך במהרה ללהיט של החברה בזכות טקטיקות שיווק אגרסיביות – כולל טענות שהתרופה לא ממכרת. אלה הובילו לזינוק של רופאים שרשמו אותה באופן נרחב לכל סוגי הכאבים, מהקשים ועד הקלים ביותר. כתוצאה מכך, אוקסיקונטין לבדה הניבה לאורך השנים הכנסות של כ-30 מיליארד דולר, על פי ועדת הפיקוח והרפורמות של בית הנבחרים האמריקני.

זה היה עסק רווחי ביותר. מתיקי פשיטת הרגל עולה כי בין השנים 2008 ל-2017 קיבלה משפחת סאקלר מפרדו פארמה תשלומים בהיקף כולל של 4.1 מיליארד דולר, גם לאחר ששילמה מיסים והשקיעה מחדש חלק מהרווחים בחברה.

מטה חברת התרופות פרדו פארמה בבעלות משפחת סאקלר. צילום: shutterstock
מטה חברת התרופות פרדו פארמה בבעלות משפחת סאקלר. צילום: shutterstock
החלטה קשה

במהלך השנים השתמשו הסאקלרים בעושר זה כדי לחלק מיליוני דולרים לאומנות. על פי הדיווחים, בני המשפחה תרמו חפצי אמנות לסמית'סוניאן בשווי 50 מיליון דולר. המשפחה העניקה 11.3 מיליון דולר לאקדמיה למדעים בניו יורק. וקרן מורטימר ד. סאקלר העניקה לפחות 6 מיליון דולר למוזיאון להיסטוריה של הטבע במנהטן. הסאקלרים היו גם תורמים גדולים למוזיאון המטרופוליטן לאמנות, שם יש אגף על שם המשפחה.

אך בעיצומן של התביעות נגד פרדו – וכשהמוסדות ברחבי העולם החלו להחזיר את כספי סאקלר – שתי זרועות פילנתרופיות שונות של המשפחה הודיעו בשנה שעברה כי יפסיקו להעביר תרומות נוספות. "אני עצובה מאוד ממשבר ההתמכרות באמריקה ותומכת בפעולות שפרדו פארמה נוקטת בכדי לסייע בהתמודדות עם המצב, ובכל זאת דוחה את ההאשמות הכוזבות שהועלו נגד החברה ונגד כמה מבני משפחת סאקלר", אמרה תרזה סאקלר בהצהרה באותה עת. "נאמני קרן הנאמנות של סאקלר קיבלו את ההחלטה הקשה: להשהות זמנית את כל הנתינה הפילנתרופית החדשה, תוך כיבוד ההתחייבויות הקיימות״.

צילומים: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן