Forbes Israel Logo

הניחו ידיכם ממערכת המשפט

מי שציפה שעתירות שמטרתן העיקרית היתה לעודד דיון ציבורי בשאלות ערכיות כבדות משקל יסיט את הבג"צ מהדרך המשפטית לאמירה פופוליסטית כלשהיא, מתעלם מהדרך העקבית בה פועלת מערכת המשפט

פסק דינו של בג"צ בשאלת כשרותו של בנימין נתניהו לכהן כראש ממשלה והתנאים שנכללו בהסכם הקואליציוני המאפשר בחירתו לראשות הממשלה, היה צפוי. פסק הדין לא חידש דבר ולא שינה דבר. מי שציפה שעתירות שמטרתן העיקרית היתה לעודד דיון ציבורי בשאלות ערכיות כבדות משקל יסיט את הבג"צ מהדרך המשפטית לאמירה פופוליסטית כלשהיא, מתעלם מהדרך העקבית בה פועלת מערכת המשפט. עיון בפסק הדין כמו גם בפסקי דין אחרים שניתנו בעתירות שהוגשו לבג"צ בשנים האחרונות מלמד מספר דברים:

כהן ונביא. זהו שם של מאמר שכתב אחד-העם לפני קרוב למאה שנה ועיקרו נכון גם כיום. השופטים אינם נביאים, הם כהנים המשמשים בקודש ופועלים על פי מערכת סדורה של כללים (הדין). אין לצפות מהם לנהוג כנביאים ולהוכיח את נבחרי העם על דרך פעולתם, אין לצפות מהם לקבוע סטנדרטים מוסריים מחוץ לספר החוקים, אלא להקפיד על קיום החוק ורוחו. דבקותם בחוק היא שמזככת בסופו של דבר את הנבחרים.

בני ברץ. צילום: תומר יעקובסון
בני ברץ. צילום: תומר יעקובסון

סגמת. זהו הביטוי בו היו מכנים בצבא את התופעה המתלווה להענקת דרגות סגן משנה. מי שהיה שובב עד אתמול, הפך עם קבלת הדרגה לשקול ואחראי. מי שציפה משופטים בעלי רקע אידאולוגי מסוים לפעול ולפסוק בהתאם לרקע האידאולוגי בו צמחו, נחשף לרצינות בה מקיימים השופטים את שבועתם.

פוליטיקה ומשפט. בשנים האחרונות אנו עדים  לדיון ציבורי רחב בהגדרות שניתנו למועמדים לשיפוט. במקום לבחון את התאמתם המקצועית לכהונה אחראית זו, יזמו פוליטיקאים רבים בחירתם של מועמדים העונים להגדרות כוללניות ובלתי מוכחות כגון "שמרן", "ליברל" ועוד. הגדרות אלו הועתקו בעיקרן משיטת המינויים הנהוגה בארה"ב, שם ממונים שופטי ביהמ"ש העליון על ידי הנשיא ואמורים לשקף מדיניות העונה להגדרות אלו. הגדרות אלו נעשות בלשון עממית ותוכנם כוללני. האם שמרן לא יכול להיות רגיש לזכויות אדם? האם ליברל לא יכול לגבות את מערכת אכיפת החוק כשנדרש הדבר? האם יש "שמאל" ו"ימין" בדיני משפחה? במשפט פלילי?. תאוריות אלו התנפצו לחלוטין כאשר הסתבר ששופטים שהוכתרו בעל כורחם בתארים אלו על ידי פוליטיקאים שפעלו לבחירתם, פסקו על פי רוח החוק וצו מצפונם ולא על פי ציפיות הפוליטיקאים.

עשרת השופטים שהסכימו עם פסק דינה של הנשיאה חיות בעניין בנימין נתניהו, הוכיחו את האמור לעיל. פסק הדין מסמן אבן דרך בשאלת הגבול בין חוק ומשפט לבין שאלות של מוסר ודרך התנהלות. פסק הדין מתווה פעם נוספת את הקו העדין המפריד בין הרשויות ומחייב את הפוליטיקאים בחשיבה מחודשת לגבי שאיפתם לכרסם בעצמאות מערכת המשפט. יותר מכל מהווה פסק הדין תמרור מורה דרך לפוליטיקאים כאומר – הניחו ידיכם ממערכת המשפט ותנו לה להתנהל על פי החוק. לא משנה את מי תבקשו למנות, כל עוד יהיו אלה ישרי דרך ונקיי כפיים, יפעלו הם על פי הדין ולא על פי ציפיותיכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן