Forbes Israel Logo

הנשק הסודי של מובילאיי: טכנולוגיית מיפוי חדישה

כל בוקר נוסע אמנון שעשוע 20 דקות בפקקי התנועה כדי להגיע למשרדו בירושלים. זאת לא נסיעה כל כך נוראה בין הבית לעבודה, במיוחד מאז שהאאודי A7 שלו מתמודדת עם רוב המשימות בדרך. "אני משחרר את ההגה ונותן למכונית לנסוע", אומר שעשוע (56). "זה באמת כיף". כיף, אבל לא חסר דאגות. "אני חייב להיות דרוך", הוא מוסיף.

כמייסד שותף של מובילאיי (Mobileye) יחד עם זיו אבירם (57), שעשוע יודע יותר טוב מכל אחד שמכוניות אוטונומיות עדיין לא הגיעו לבשלות מלאה. במהירויות גבוהות ותחת תנאים מסוימים, נהיגה ללא ידיים היא כבר בת ביצוע, כפי שטסלה מוטורס הראתה עם מערכת Autopilot שלה, אשר נשענת על תוכנה מבוססת מצלמה של מובילאיי, בדומה לחברות אחרות, מאאודי ועד קדילאק. אבל נהיגה כזו הופכת לקשה בסיטואציות מורכבות שמופיעות ברחובות העיר, כמו התמזגות לתוך מעגל תנועה. העובדה הזו התפוצצה בפניה של מובילאיי בחודש יולי, כאשר דרכה המשותפת עם טסלה הגיעה לסיומה בעקבות תאונה קטלנית, אשר בה היה מעורב רכב של האחרונה, שהשתמש במערכת ה־Autopilot. מניית מובילאיי חוותה צניחה של כ־10% מיד לאחר ההודעה על פירוק השותפות, אך מאז כבר הספיקה להתאושש.

זיו אבירם (מימין) ואמנון שעשוע | צילום: מובילאיי

טכנולוגיה חדשה

המקרה הזה הבהיר את מורכבות המצב. אינטליגנציה מלאכותית, שמתפתחת הרבה יותר מהר מהצפי בקרב אנשי תעשיית המכוניות, מסייעת בסיטואציות כמו אלו של התאונה ביולי. אבל יעבור עוד עשור שלם, ככל הנראה, לפני שיופיעו מכוניות שהן מספיק חכמות כדי לנהוג בעצמן בכל זמן שהוא, ללא התערבות אנושית כלשהי.

שנתיים לאחר ההנפקה שבמסגרתה גייסה כ־890 מיליון דולר, במובילאיי מאמינים שהם יודעים כיצד להאיץ את העניינים. התוכנית שלהם שונה למדי מזו של אלפאבית, חברת האם של גוגל והיריבה הגדולה ביותר במרוץ לעבר עתיד של נהיגה אוטונומית. שבבי תוכנת EyeQ של מובילאיי נמצאים בשימוש אצל יותר מ־90% מיצרניות הרכב, ומסייעים למכוניות להישאר במסלול ולבלום באירועי חירום. כעת, כשהיא עובדת יחד עם שלוש מיצרניות הרכב הגדולות ביותר, חושפת החברה טכנולוגיית מיפוי חדשה ברזולוציה גבוהה, אשר תשתמש בשבבים האלו כדי לאסוף נתונים בזמן אמת מכלי רכב, ולקבוע את מיקומן המדויק של מכוניות לפי המרחק שלהן מתמרורי דרכים, סימוני כבישים ואובייקטים אחרים. יחד עם מצלמות וחיישנים אחרים, כמו רדאר, המפות שיתעדכנו באופן שוטף יספקו מקור נוסף למידע, שאמור לסייע למובילאיי להכניס מאפייני נהיגה אוטונומית ליותר ויותר מכוניות, ובצורה מהירה יותר.

לדירוג המלא: '100 העשירים בישראל 2016', לחצו כאן

"מיפוי הוא דרך להנמיך את הרף" עבור מכוניות ללא נהג, עד שאינטליגנציה מלאכותית תהיה מוכנה, מציין שעשוע. ג'נרל מוטורס תהיה הראשונה שתקבל את הטכנולוגיה, דרך חיבור OnStar, ואחריה פולקסווגן ורנו־ניסאן ב־2018. ביחד מוכרות שלוש יצרניות הרכב כ־30% מכלי הרכב בעולם, מה שמספק למובילאיי את המספרים שהיא צריכה כדי שמפות מבוססות שיתופיות (מיקור המונים) יעבדו. לדברי שעשוע, יצרניות רכב גלובליות אחרות מיישרות קו כדי להוסיף את הטכנולוגיה.

המסלול של מובילאיי שונה ובוודאי גם יהיה מהיר יותר מהמסלול שגוגל צועדת בו עם אסטרטגיית "השיגור אל הירח" שלה. גוגל רוצה לקפוץ הישר לעידן הנהיגה האוטונומית והלכה עם העניין רחוק עד כדי פיתוח אבות טיפוס ללא הגה או דוושות. אבות טיפוס אלו וכלי רכב אחרים עם ציוד מיוחד, גמעו יותר מ־1.5 מיליון מיילים כדי לשפר את הטכנולוגיה.

מובילאיי. מתכוננת לעתיד | צילום: אתר החברה

אבל הניסויים מוגבלים לכבישים שגוגל מיפתה בקפדנות קרוב למטה שלה ב־Mountain View, קליפורניה, ובשלוש ערים אחרות. המפות האלו מפורטות הרבה יותר ממפות ניווט רגילות מבוססות מערכות GPS. בעוד שמפות GPS מדויקות ל־10 מטרים בערך, מפות ברזולוציה גבוהה מודדות פרטים בתוך סנטימטרים ספורים, וכוללות כל דבר – מגובה אבן השפה, דרך רוחב הצומת ועד למיקום המדויק של תמרור העצור, במה שיוצר דיוקן תלת ממדי של סביבת כלי הרכב. המכוניות של גוגל מנווטות על ידי השוואת נתונים שנאספים מחיישנים שונים, כולל סורק לייזר מסתובב שמותקן על הגג, עם מפות תלת הממד האלו. מערכות הרדאר מבוססות הלייזר, שנקראות לידאר, הן מגושמות ויקרות אך הופכות עם הזמן לקטנות וזולות יותר.

הבעיה הגדולה יותר, היא שהסריקות המפורטות האלו של רחובות צורכות כמות גדולה של רוחב פס. שעה של איסוף נתונים בתלת ממד בצורה זו שווה ל־20 שנה של שימוש אינדיבידואלי בסמארטפון, לפי רוד לצ'ה, אנליסט בדויטשה בנק. בעוד שיכולת המיפוי של גוגל היא "דבר מדהים", לדברי לצ'ה, קשה להרחיב אותה. "ישנם ארבעה מיליון מיילים של כבישים בארצות הברית, ושליש מהם אפילו לא סלולים", הוא מציין. "כיצד גוגל, או כל אחד שירצה לעשות זאת, יוכל לסרוק את כולם?" גם אם הם יוכלו, יעמוד בפניהם אתגר נוסף והוא שמירת המפות האלו מעודכנות.

גוגל לא נראית מודאגת. "מיפינו את העולם – פעמיים", אומרת עובדת החברה בהתייחסה למפות גוגל ויכולות ה־ Street View שלה. כל המידע שהמכוניות הנסייניות של גוגל צריכות כדי לנווט בעזרתו מאוכסן במחשב על גבי מחשב במכונית, אבל זה יוכל להשתנות בעתיד. לדברי העובדת, הפוקוס של גוגל כרגע הוא לוודא שהטכנולוגיה עובדת.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון אוגוסט של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.