Forbes Israel Logo

הסוף לאסונות באתרי בניה? מערכת חדשה תתריע לפני שקורה האסון

בחודש פברואר 2017, 233 יחידות הפיתוח של קרן הנדל"ן אוולון ביי בעיר מייפלווד, ניו ג'רזי, נשרפו. שישה שבועות לפני הפתיחה המתוכננת שלהם. חברת הום בילדר החלה לבנות מחדש את הפרויקט שעלות הקמתו 55 מיליון דולר. עם תום הבניה, היא חיפשה דרכים חדשות כדי למנוע שריפות, איום מתמיד כאשר מרבית הבנייה היא בעץ. הפתרון: פילאר טכנולוגיות (Pillar), שפיתחה מכשור המנטר טמפרטורה, עשן וסימנים אחרים היכולים לגרום לאסון, אשר בקרוב תשתמש באינטליגנציה מלאכותית כדי לנטר סיכונים סביבתיים עוד קודם לכן.

"זה כמו ניטור רפואי עבור בניינים", אומר מייקל פייגין, קצין הבנייה הראשי וסגן נשיא בכיר באוולון ביי.

הבנייה היא תעשייה ענקית, ועד לאחרונה, היא נאבקה לאמץ לתוכה טכנולוגיה. כעת זה משתנה. הסטארט-אפ הניו-יורקי פילאר וחברות נוספות מנסים ליישם אינטליגנציה מלאכותית לבנייה והנדסה, תוך שימוש בניתוח אנליטי לביצוע פעולות תחזוקה מונעת ולאופטימיזציה של לוחות הזמנים.

כל המידע שנאסף נשלח למכשירים אלחוטיים | צילום: shutterstock

חיישנים וסרטונים בזמן אמת שאוספים נתונים ובינה מלאכותית שמנתחת את המידע עשויים להוביל לבתים ולמקומות עבודה בטוחים ונוחים יותר.
"בינה מלאכותית מתווספת לכל דבר", אומר מאט ג'ויאל, קצין הטכנולוגיה הראשי של פילאר. "יש לנו כל כך הרבה נתונים. למה אנחנו לא משתמשים בהם כדי להפוך את אתרי העבודה ליעילים ובטוחים יותר?".

אלכס שוורצקופף, מנכ"ל פילאר, ייסד את החברה עם ג'ויאל וחבר שלישי בעודו סטודנטים במכללה בשנת 2015, כדי לתת מענה לחוסר הבטיחות באתרי הבניה. דרכים ידניות לשמירת אתרים בטוחים לא יעילות כפי שהן צריכות להיות. ההתקנים האלחוטיים הצהובים של פילאר יכולים לסמן ולנטר סוגים שונים של תקלות באתרי בנייה לפני שהן הופכות לנזק של מיליארדי דולרים, או גורמות לפציעות. הם יכולים לזהות דליפות, אשר יכולות לגרום לעובש, ולקבוע את רמת החלקיקים כמו סיליקה, אשר יכולים להזיק לעובדי הבנייה.

המייסדים גייסו 3.6 מיליון דולר במימון וחתמו עם עשרות לקוחות ברחבי ארה"ב, כולל מרכז הסחר העולמי בניו יורק. ההכנסות צפויות להגיע לפחות ל-4 מיליון דולר השנה, עדיין קטנות, אך תוכניותיה של פילאר לניתוח אנליטי יסייעו להאצת הצמיחה. "החברה של אלכס מנטרלת ומפחיתה סיכונים מהמערכת", אומרת מרתה נוטרס, שותפה ב-XL Innovate, חטיבת המיזם של ענקית הביטוח AXA ומשקיע בפילאר.

שוורצקופף וג'ויאל הבינו כיצד לבנות מוצר אלחוטי קשיח יותר עם סוללה שיכולה להחזיק חודשים. עכשיו קבלנים יכולים לפרוס עשרות חיישנים תעשייתיים באתרי הבנייה שלהם ולהשאיר אותם שם גם בגשם ורוח כדי לפקח על תנאים הרסניים פוטנציאליים ולשלוח התראות חירום במידת הצורך.

כל המידע הזה מספק את הנתונים עבור מערכת הבינה המלאכותית המתוכננת. המכשירים כוללים שבעה חיישנים שונים כדי לפקח על טמפרטורה, לחות, אבק, חלקיקים, לחץ אוויר, רמת האור הסביבתי ואת חד תחמוצת הפחמן. "מה שעשינו הוא איזה גילוי אנומלי בסיסי. אנחנו מחפשים חריגים", אומר ג'ויאל. "השנה, אנחנו הולכים לראות עד כמה אנחנו יכולים לדחוף את המכונות ללמוד כדי להעניק ללקוחות שלנו תובנות טובות יותר על הבניינים שלהם".

חיישנים שיספקו התראות על כל סיכון באתר הבניה | צילום: Pillar Technologies

עם הזמן, ככל שפילאר תאסוף יותר נתנוים באמצעות החיישנים שלה, היא תהיה מסוגלת לתכנת את המערכת לאסוף נתונים באופן דינמי יותר ולחזות, למשל, באיזה נקודה צינור צפוי לקפוא בקומה הראשונה כאשר הדלת פתוחה והטמפרטורה מאוד נמוכה לעומת הקומה השלישית שבה הטמפרטורות גבוהות יותר, כדי לאפשר התקנה של קיר מבודד. "אם יורד גשם בחוץ, הסף של תחילת השריפה יכול להיות שונה", אומר ג'ויאל. מודלים לחיזוי יאפשרו למערכת לקחת את ההבדלים האלה בחשבון – וכאשר פילאר תאסוף נתונים נוספים במכשירים שלה, המודלים ילמדו עם הזמן. בסופו של דבר, פילאר תוכל לשקלל את ההבדלים בין בניין לבניין – אולי לאפשר לה אפילו לדרג את 25 אתרי הבנייה של היזמים, על בסיס הסיכונים והאיזור בו הם נמצאים.

יום אחד, מכשירים של פילאר אולי אפילו ישארו באופן קבוע בבניינים, גם לאחר שהבנייה הסתיימה, וישלחו פרטים על הסביבה שלהם למערכת מרכזית, אשר יכולה לנטר בעיות פוטנציאליות. כשנשאל על כך, שוורצקופף מחייך. "זה מצחיק ששואלים את זה", הוא אומר, "כי יש הרבה אנשים שמבקשים ממני לעשות את זה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן