Forbes Israel Logo

הסוף למירוץ: איך תדעו מתי הגיע הזמן להפסיק לרדוף אחר הכסף?

תרבות הצריכה המערבית מעודדת על פי רוב השגה וצריכה של מוצרים ושירותים. רובנו עסוקים במרדף אחר עוד ועוד כסף שיקיים אותנו ויאפשר לנו לצרוך עוד ועוד סחורה. אבל מתי מגיעה הנקודה שבה אנחנו יכולים להגיד לעצמנו: "זהו, השגתי מספיק"? האם ייתכן שאי פעם יהיה לנו מספיק כסף? בסוף ספרם של לארי סוודרו וקווין גרוגן "מצמצמים את הסיכון של ברבורים שחורים: שימוש במדע ההשקעה להשגת תשואות עם פחות תנודתיות", מופיע נספח חשוב, המציג דרך עוצמתית לשיכוך חרדת כסף.

השניים טוענים כי ייתכן שחלקנו כבר הגיע לנקודת הרוויה – בין אם בצריכה ובין אם בהשקעות – אף שייתכן שאיננו יודעים זאת. עיקרו של הספר עוסק אמנם במערכת היחסים האינטימית בין סיכון לתשואה, אולם הוא מייעץ גם כיצד לבחון באופן מפוכח מהי כמות הכסף אשר אדם זקוק לה כדי לענות על כל צרכיו. התשובה, כמובן, משתנה מאדם לאדם, אולם היא מתמצה בכמה נקודות פשוטות. הרי הן לפניכם:

1. כמה כסף עונה לכם על הצרכים? זוהי למעשה שאלה לגבי כמות הכסף שאתם צריכים כדי לשלם את החשבונות הבסיסיים שלכם – את החינוך ואת הפנסיה. אם טרם ביצעתם אומדן להחלפת ההכנסה שלכם מלפני הפרישה, מאות מחשבונים יכולים לעזור בכך. סוודרו וגרוגן מנסחים את הסוגיה כך: מנקודת המבט של תכנית השקעות, יש חשיבות רבה לאופן שבו אתם מגדירים "מספיק", היות שהוא מגדיר את שיעור התשואה שלו אתם זקוקים כדי להשיג את היעד הפיננסי, ולכן גם את הצורך שלכם לקחת סיכונים. ככל שתמירו יותר מאוויים )שאותם ניתן לכנות "בא לי"( לצרכים )"אני חייב את זה"(, כך יגדל תיק ההשקעות שתצטרכו כדי לקיים את סגנון החיים שלכם, ואיתו גם הסיכון שתצטרכו לקחת כדי להשיג את המטרה הזו.


בנקודה מסוימת, לכמות הכסף שברשותכם אין קשר למידת האושר שלכם | צילום: shutterstock

2. האם שמעתם על תועלת שולית של עושר? בנקודה מסוימת, לכמות הכסף שברשותכם אין קשר למידת האושר שלכם. כן, זה נכון. כסף לא יכול לקנות לכם אהבה, את זה כבר אמרו הביטלס – וגם לא אושר, מתברר. עבור אחדים הנקודה הזו היא 500 אלף דולר, עבור אחרים היא עשויה להיות 5 מיליון דולר, או אולי 5 מיליארד.

זה תלוי במידה רבה בסגנון החיים ובכמות הכסף שאתם מוציאים כעת כדי לקיים אותו. כאשר משקיע מחליט בנוגע להקצאת הנכסים הנכונה עבורו, עליו להביא בחשבון את אותה תועלת שולית של עושר (marginal utility of wealth) – עד כמה משתלם הסיכון שנלקח לצורך השגת תשואה משוערת גדולה יותר. רוצה לומר, בעוד כולם יעדיפו יותר כסף על פחות כסף, מגיעה הנקודה שבה אנשים מרגישים בנוח עם סגנון החיים שלהם, וסיכון נוסף שיילקח לא בהכרח מצדיק את התוספת הפוטנציאלית לעושר.

3. האם אתם מסתכנים מדי? ברגע שהגעתם לנקודה הזו, שבה יש לכם די כסף למלא את צורכיכם, עליכם להתמקד בתחזוקה ובשימור. בצעו "סריקת רנטגן" של תיק ההשקעות שלכם כדי לראות כמה סיכון אתם לוקחים בשוק ובשוק האג"ח. המעבר מהשגת עושר לשימור עושר מצריך שינוי אסטרטגי: אסטרטגיית ההתעשרות משמעה לקחת סיכונים ולרכז אותם, בדרך כלל בעסק שלכם. אסטרטגיית שימור העושר, לעומת זאת, פירושה צמצום סיכונים למינימום, פיזור הסיכונים שאתם נוטלים והימנעות מהוצאה מרובה של כספים. במילים אחרות, אם כבר ניצחתם במרוץ – הגיע הזמן לשנות אסטרטגיה ולפתח תכנית השקעה חדשה.

לסיכום: בשורה התחתונה, הכל מסתכם ביחסים ביניכם לבין הכסף שלכם. לאחר שהבטחתם לעצמכם פנסיה מכובדת וכמה טובות הנאה נוספות כגון כסף לנסיעות ולבזבוזים, מה עוד אתם צריכים? השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא: כמה כסף יקנה לכם אושר? רוב האנשים יופתעו לגלות כי הנתון נמוך בהרבה ממה שהם חושבים. לדוגמה, פסיכולוגים גילו שברגע שיש לכם מספיק כסף שעונה על הצרכים הבסיסיים, כגון אוכל, קורת גג ושירותי בריאות, לעליות הנוספות אין השפעה רבה על מידת האושר שלכם.

ברגע שהשגתם את הצרכים הללו, הדברים הטובים בחיים (הדברים החשובים באמת) באים בחינם או בזול. לדוגמה, הליכה בפארק עם אנשים שחשובים לכם, רכיבה על אופניים, קריאת ספר, מפגש עם חברים או זמן איכות עם הילדים או הנכדים – כל אלה לא עולים הרבה, אם בכלל. הדברים הטובים בחיים הם אולי בחינם, אבל המרכיב החסר הוא הזמן ליהנות מהם. לכן חיסכון והשקעה יכולים לעזור לכם לקנות זמן, שאין לו מחיר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן