Forbes Israel Logo

“הסופרמרקט מתוכנן כמו מלכודת שמטרתה להוציא עוד כסף מהצרכן”

"הסופרמרקט מתוכנן כמו מלכודת מתוחכמת, הוא נבנה בצורה חכמה, שכל מטרה היא להוציא יותר כסף מהצרכן. בפועל הוא קונה מוצרים שהוא לא צריך", כך אומר מנכ"ל חברת השוואת המחירים מייסופרמרקט, אלון בלוך, בשיחה עם פורבס ישראל מניו יורק.

בלוך היה עסוק במיוחד בתקופה האחרונה, בחודש שעבר השיק הסטארט-אפ הישראלי את שירות ההשוואה האינטרנטי שלו גם בארצות הברית, בנוסף לבריטניה ולישראל, בהן הוא כבר פעיל. "בנינו שם מגה-סטור, יש לנו 8 קמעונאיות, בהן ענקיות כמו אמזון, וולמרט, קוסטקו וטרגט".

השירות שמציעה החברה הוא השוואת מחירים בין רשתות המזון. במקום להתלבט היכן לקנות, הצרכן יכול להזין את רשימת הקניות שלו, והאתר יגיד לו באיזו רשת יוכל לקנות את הסל הזול ביותר. השירות בארצות הברית עובד על עיקרון דומה לזה בו נעשה שימוש בישראל ובאנגליה, אך בעוד שבישראל הלקוח בונה את הסל כולו באתר מייסופרמרקט, ובסופו של דבר רוכש את כל המוצרים מאותה הרשת, בארה"ב הוא יוכל לרכוש את המוצר הזול ביותר מכל רשת בנפרד, וכך לבנות סל זול יותר ממספר רשתות במקביל. "מדובר בשוק שמוערך ב-15 מיליארד דולר", מוסיף בלוך.

"הגענו לארה"ב כי שם נולדה הצרכנות. יש שם מודעות צרכנית ברמה גבוהה מאוד, משום שהלקוחות מבינים שיש להם כח בידיים", מסביר בלוך את הבחירה להכנס לשוק האמריקני הגדול. הכניסה לשוק האמריקני גרמה לחברה לוותר לעת עתה על הפעילות שהייתה לה בטוקיו, אך בלוך בטוח: "אנחנו עוד נחזור לזה".

צילום: מתוך ויקיפדיה

"המחאה החברתית תרמה"

מלבד ארה"ב, החברה מפעילה שירותים דומים גם באנגליה ובישראל. אנגליה הייתה היעד הראשון של החברה ב-2006, וההצלחה שם עוררה תאבון לחדור לשווקים אחרים. לאחרונה אף חשפה החברה אפליקציה ללקוחות הבריטים, המאפשרת לעשות השוואה "גם כאשר הלקוח רוצה ללכת לחנות ולהשוות ישירות משם".

6 שנים מאוחר יותר הגיעה מייסופרמרקט גם לישראל, תחת פיקוחם של המנכ"ל המקומי גלעד שמחוני, ומנהל המוצר בישראל אייל ליבנה. "אין ספק שהמחאה החברתית תרמה לכך שפתחנו כאן, אך השפה שלנו היא אותה שפה מ-2006 ,והיא שמה את הכח בידיים של הצרכן", אומר בלוך. "באנגליה אנחנו יותר מיליטנטים בשפה שלנו והשיח הזה הולך ונפתח גם בישראל, בהחלט מרגישים פה שינוי בנושא הזה".

אתם בעצם פועלים נגד רשתות השיווק?

"אנחנו לא באים להילחם בהן. רשתות השיווק לא מחפשות לדפוק את הצרכן, אבל כן חושבות רק על הרווח. הבעיה בחשיבה הזו שמישהו צריך לאזן ולחשוב על הצרכן. זה תחום שגם ככה מאוד מבלבל – אריזות שונות, קרטונים, מבצעים, גדלים שונים. הבנו שצריך פלטפורמה פשוטה שתעזור לצרכנים לקבל החלטות בצורה חכמה יותר. המטרה שלנו היא להיות השוטר – הרי תמיד כשיש משטרה על הכביש אתה מאט את המהירות שלך ב-10-20 קמ"ש, נכון?".

הן משתפות פעולה עם המדיה האינטרנטית? הרי הן בטח רוצות שהלקוחות יגיעו לחנות ומשם כל תהליך הקנייה הוא שונה.

"כל רשת שמחשיבה עצמה ורוצה להיות טובה חייבת להציע גם שירותים באינטרנט, ושם אנחנו נמצאים. הרשתות מבינות שהן חייבות להיראות טוב באינטרנט ומשקיעות גם בפלטפורמות האלו, הן מתחילות להבין שנעשה פה שינוי בחשיבה, בתפיסה של הצרכן. כבר אין את המנטליות של פעם, לפיה מספיק לעשות מבצע על מוצר אחד זול כדי למשוך אנשים, ובכל השאר אפשר להעלות מחירים, הצרכנים חכמים יותר".

צילום: מרק ישראל סלם

התחרות שיש היום בין רשתות השיווק מספיקה לדעתך?

"עדיין לא, אבל אנחנו בהחלט בכיוון. בשנתיים-שלוש האחרונות יש שינוי גדול מאוד. המסר שונה, החשיבה שונה ואפילו יש חקיקה לקדם את הנושא הצרכני. התחרות הולכת וגדלה וזה מבורך, הדואופול של מגה ושופרסל נשבר ונכנסו שחקנים חדשים. תאר לעצמך שהיו נכנסים עוד שניים-שלושה בנקים, זה היה עושה שינוי גדול, וזה פחות או יותר מה שקורה בענף המזון". 

למה המחירים באינטרנט גבוהים יותר מאשר בחנות עצמה?

"אין שום סיבה שבאינטרנט המחירים יהיו גבוהים יותר. בבריטניה, למשל, המחירים זהים. בארה"ב הם כמעט זהים, כאשר המחיר באינטרנט מעט יותר גבוה".

לדבריו של בלוך, הכניסה של מייסופרמרקט לארץ עולה בינתיים על הציפיות. מדי חודש נכנסים לאתר כ-200 אלף גולשים ,והאתר מחזיק ב-10% מנתח קניית המזון באינטרנט.

"סל הקניות פה קצת יותר יקר מארה"ב ומאנגליה", הוא אומר כשהוא נשאל על יוקר מוצרי המזון ביחס לשווקים האחרים בהם החברה פועלת. "אולי זה בגלל שישראל היא שוק קטן יותר או אולי גם בגלל שאנחנו שוק ריכוזי יותר. כך או כך אנחנו בכיוון הנכון. הצרכנים יותר חכמים, חשוב להם להשוות ולעשות קנייה טובה יותר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.