Forbes Israel Logo

העידן הגלובאלי של המכללה האקדמית אשקלון

עשור לאחר שהמכללה האקדמית אשקלון הוכרזה כמכללה עצמאית, מנהליה מסמנים יעד נוסף: הפיכתה של המכללה למוסד מוביל של שיתופי פעולה אקדמיים בינלאומיים. לאחר חודשי הכנה מרובים התוכנית יצאה לדרך, ובמהלך חודש נובמבר 2018 ביקרו במכללה משלחות מהולנד ואוסטריה. חודש לאחר מכן כיבד שגריר האיחוד האירופי בישראל את המכללה בנוכחותו. בשנתיים הקרובות כבר מתוכננות פעילויות משותפות ומשלחות לחו"ל ומחו"ל.

"המכללה האקדמית אשקלון חרתה על דגלה לצמצם את הפערים החברתיים בין הפריפריה למרכז" מסבירה ד"ר יעל רם, מנהלת המשרד לקשרים בינלאומיים של המכללה, אך היא מוסיפה כי "עדיין יש פערים ניכרים בהזדמנויות בשוק העבודה בין סטודנטים במרכז לסטודנטים מהפריפריה, כאשר לחלק גדול מהסטודנטים בפריפריה יש הרבה פחות הזדמנויות להשתלב בחברות ובתפקידים הקשורים לכלכלה הגלובאלית".

פרופ' אווה ברוקר מהאוניברסיטה היישומית של זלצבורג (במרכז עם צעיף) בסיור בכותל המערבי עם תלמידי שנה א' של החוג לתיירות וראש החוג ד"ר עמוס רון 

במילים אחרות, אם פעם תואר ראשון היה כרטיס הכניסה להשתלבות משמעותית בשוק העבודה, הרי שהיום מדובר במכלול רחב יותר של כישורים ויכולות, הכוללים לא רק תואר ראשון אלא גם יכולת לפעול בהצלחה מול עמיתים, ספקים ולקוחות מכל העולם. המכללה האקדמית אשקלון לקחה על עצמה להכין את הסטודנטים שלה לעידן הגלובאלי, ולספק להם יכולות, כישורים והזדמנויות שיקנו להם קרש קפיצה לעולם התעסוקה. "אנחנו לא מעוניינים שהסטודנטים שלנו יעזבו את אשקלון" אומרת ד"ר רם, "ההיפך הוא הנכון, החלום שלנו שהם יביאו את העולם הבינלאומי לאשקלון, ויהוו מנוף לפיתוח של האזור כולו".

שלושה מרכיבים

התכנית הבינלאומיות של המכללה, שאושרה באוגוסט האחרון על ידי המועצה להשכלה גבוהה, בנויה משלושה מרכיבים. ראשית, המכללה לקחה על עצמה לשדרג ולהתאים את התשתיות שלה לעידן הבינלאומי. במסגרת פעילות שדרוג התשתיות הוחלפו כל שלטי ההכוונה במכללה ושודרג אתר האינטרנט, אולם המאמץ המרכזי מושקע בהקניית מיומנויות באנגלית לחברי הסגל המנהלי הוותיק והמסור של המכללה. המכללה הייתה יכולה לגייס כוח אדם ייעודי לתחום, אך בחרה להשקיע בסגל הקיים.

ד"ר רם מסבירה את הבחירה: "אם אנחנו רוצים למנף את המכללה ואת הפריפריה, החוכמה היא לתת כלים למי שגר ועובד כאן, ולכן אנחנו משקיעים כל מה שצריך כדי להפוך את הסגל המנהלי שלנו לנבחרת בינלאומית שיכולה לארח נציגים מחו"ל ולייצג בכבוד את המכללה בירידי לימודים בחו"ל".

המרכיב השני של התוכנית הבינלאומית כולל הקניית כלים לסטודנטים הן בתחום האקדמי והן בתחום המקצועי. המכללה מעוניינת שהסטודנטים ייחשפו למושגים מרכזיים באנגלית, ולכן פתחה במהלך להסבת קורסים קיימים לשפה האנגלית. בהמשך, תשולב לפחות הרצאה אחת באנגלית בכל קורס בשנה ג', כך שבשנת הלימודים האחרונה, כל סטודנט ייחשף לתכנים ולמושגים באנגלית בכל אחד מהקורסים אותם הוא לומד במכללה.

בנוסף, המכללה חתמה על שורה של הסכמי שיתופי פעולה בינלאומיים עם אוניברסיטאות מאיטליה, גרמניה, אוסטריה, הולנד, שוודיה, אנגליה ושוויץ במטרה לפתח ניידות של מרצים וסטודנטים, מאשקלון לחו"ל ומחו"ל לאשקלון.

המרכיב השלישי של התוכנית הבינלאומית כולל את מרכז הכנסים המתקדם של המכללה. מרכז הכנסים פועל היום בעיקר במתכונת מקומית-ארצית. התוכנית האסטרטגית מתמקדת בחיזוק שיתוף הפעולה בין סגל החוקרים של המכללה ומרכז הכנסים הממוקם במכללה. המכללה האקדמית באשקלון משמשת אכסניה למחקר אקדמי רב ופורה, שמוצג על במות בינלאומיות. הרעיון המרכזי הוא למנף את המוניטין הבינלאומי של חוקרי המכללה, ולסייע להם לארגן כנסים במכללה. שני כנסים מתוכננים כבר עכשיו: הראשון בתחום תוספי התזונה בהובלת החוג לבריאות הציבור, והשני יתמקד בתחום התיירות הדיגיטלית, בהובלת החוג לתיירות במכללה, ובשיתוף פעולה עם האוניברסיטה היישומית של זלצבורג.

האסטרטגיה הבינלאומית של המכללה האקדמית אשקלון עתידה להשפיע גם על העיר אשקלון ולתרום לה כלכלית ותדמיתית. עם מימושה המוצלח של התוכנית, העיר תזכה לארח סטודנטים, מרצים וכנסים בינלאומיים. בהקשר זה, ההשכלה הגבוהה היא לא רק כלי לגישור פערים בין מרכז לפריפריה בארץ, אלא גם אמצעי למיצוב העיר אשקלון.

העיר, שניחנה בשמש וחוף ים מרהיב, מקבלת עתה הזדמנות למנף את יתרונותיה כמוקד לשיתופי פעולה אקדמיים בינלאומיים. פרופ' שמעון שרביט, רקטור המכללה האקדמית אשקלון, תיאר את מהלך הבינלאומיות תוך כדי אימוץ המשפט האלמותי של טל ברודי מ־1977 "אנחנו על המפה". אין ספק שהתוכנית האסטרטגית של המכללה האקדמית אשקלון שמה את המכללה ואת העיר אשקלון על המפה הבינלאומית, ופותחת הזדמנויות חדשות לסטודנטים, למרצים, לסגל המכללה ולעיר אשקלון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.