Forbes Israel Logo

העידן הקהילתי: פייסבוק משנה פוקוס ותתרכז מעתה יותר בקבוצות

כשפייסבוק הגישה את המסמכים לקראת הנפקתה בתחילת 2012, מארק צוקרברג ציין שהרשת החברתית לא תוכננה במקור להיות חברה עסקית. "היא נבנתה על מנת למלא משימה חברתית – להפוך את העולם לפתוח ומחובר יותר", כתב אז צוקרברג בטפסי ההרשמה של פייסבוק לקראת הנפקתה, כשהציג את העסק בתור מנוע שתומך במטרה הזו.

כעת, חמש שנים לאחר מכן, מנכ"ל הרשת החברתית עדיין מאמין שהמטרה העיקרית של פייסבוק היא מטרה חברתית, אבל כעת הוא מוכן בפעם הראשונה לעדכן את המטרה הזו. בזמנים שבהם פייסבוק הפכה להיות מושא לביקורות על כך שהיא אינה מרסנת כראוי את התפשטותן של חדשות מזויפות ושל פעילות קיצונית ברחבי הפלטפורמה שלה, צוקרברג מתחייב להפוך את קצוות העולם לקרובים יותר. בשבוע שעבר, במהלך פסגת הקהילה הראשונה של פייסבוק – כינוס שהתרחש בשיקגו, ובו לקחו חלק מנהליהן של 120 קבוצות פייסבוק משמעותיות שונות – צוקרברגר חשף על הבמה את המטרה המעודכנת של פייסבוק: "לתת לאנשים את הכוח לבנות קהילה ולחבר ולקרב בין חלקי העולם".

המשימה החדשה של פייסבוק, כפי שאמר צוקרברג עצמו בשבוע שעבר בריאיון שנתן ממטה החברה במנלו פארק, קליפורניה, לא אומרת שהחברה תשנה את הפלטפורמה הנוכחית שלה – לחבר בין חברים ובני משפחה. המשמעות היא שבנוסף לאלו, פייסבוק תרחיב את הפוקוס שלה בלאפשר לאנשים להתחבר לקהילות משמעותיות. למה הקהילות האלו משנות, לפי הטיעון של צוקרברג? הן עוזרות למשתמשים למצוא מכנה משותף, מה שעוזר להם לאמץ לעצמם פרספקטיבות חדשות ולהיות ערים לנושאים שונים. קבוצות גם מציעות לאנשים תמיכה אישית, מה "שמפנה" להם רוח פס כדי להסתכל החוצה ולהתייחס גם לבעיות האנושיות הגדולות ביותר, כמו שינוי האקלים ונושאי בריאות עולמיים. להיות חשוף למידע ולרעיונות משותפים הוא לא תנאי מספיק כדי לייצר חיבור בין אנשים, ממשיכה התזה וגורסת – הם צריכים להזדהות עם אנשים שנדמים שונים מהם, על מנת לאמץ גם פרספקטיבות חדשות.

"במשך עשר שנים התמקדנו בכל מה שקשור לחיבור של אנשים אל חבריהם ובני משפחותיהם", אמר צוקרברג באירוע. "כעת אני חושב שיש עוד הרבה עבודה דומה לעשות, סביב קהילות: להכיר אנשים חדשים, להיחשף לפרספקטיבות חדשות ולעשות זאת כך שהקהילות שאליהן אתה מצטרף בצורה מקוונת תוכלנה להיתרגם גם לעולם הממשי".

צוקרברג תיאר את המשימה החדשה בתור הרחבה של המנטרה המקורית של פייסבוק – כלומר, לא בתור כיוון חדש לחלוטין שהארגון יתחיל לצעוד בו – ובתור הפוקוס שינחה את החברה בעשור הקרוב. המשימה החדשה אמורה לשקף את העובדה שגם האחריות של פייסבוק "התרחבה", כפי שצוקרברג אומר.

"נטינו לחשוב לא אחת מה היא האחריות שלנו בעולם", אמר צוקרברג בריאיון. "לחבר חברים ומשפחות היה דבר חיובי למדי, אבל אני חושב שיש לנו תחושה משותפת שיש לנו אחריות לעשות יותר מזה, וגם לסייע בבניית קהילות ולעזור לאנשים להיחשף לתפיסות עולם ולבני אדם חדשים – לא רק לתת לאנשים קול, אלא גם לעזור בבניית קרקע משותפת, כך שהם יוכלו באמת לנוע קדימה, יחד, זה לצד זה".

ירידה בקהילתיות

המשימה החדשה קיבלה את ההשראה משינוי שצוקרברג עצמו אמר שהפך לבולט יותר ויותר בשנים האחרונות בעולם. כשפייסבוק רק החלה את דרכה, הרעיון של לחבר את העולם כולו לא היה שנוי במחלוקת. אבל לאורך הזמן, יותר ויותר תנועות בעולם החלו לפעול כנגד הגלובליזציה, בכל הנוגע לשיתוף וסחר של רעיונות, מדיניות או סחורות, ושאפו למנוע מהעולם מלהתאחד. ממש במקביל, כפי שצוקרברג מציין, רמות ההשתתפות בחיי קהילה החלו צונחות בכל רחבי העולם, בחלק מהמקומות בכ-רבע מהיקפן.

הירידה בפעילות קהילתית היא מדאיגה, הוא מוסיף, משום שבעוד שאנשים יכולים לקבל עזרה כלכלית ואישית ממשפחותיהם או מהממשלות שלהם, היסטורית, הצרכים שלהם בדרך כלל מולאו גם על ידי השתתפות ברשתות אחרות, שנעות סביב כל דבר – מדת ועל לספורט, שכנים, בריאות או ערכים משותפים. צוקרברג טוען שחשיבותם של קבוצות קהילתיות ושל מנהיגיהן, כמו כמרים למשל, כמו גם ההשפעה של צניחת החברוּת של אנשים בקהילות כאלו, נגלו לעיניו במהלך "סיור 50 המדינות" שערך – סיור שנועד להבטיח כי הוא ייפגש עם אנשים בכל מדינה בארצות הברית כדי להבין טוב יותר כיצד הרשתות החברתיות משפיעות על חייהם.

"הלכתי לדבר עם אנשים בכנסייה, והכומר אמר 'אני יודע שכשמפעל נסגר בעיירה, אני אבצע הרבה שיחות של ייעוץ נישואין בתוך חודש'", אומר צוקרברג. "מישהו צריך לעשות את זה, אבל זה קורה פחות ופחות. מבני התמיכה שעומדים לרשות האנשים הולכים ומתפוגגים".

קרקע משותפת

אחד היתרונות העיקריים של להיות חלק מ"קבוצות משמעותיות", אומר צוקרברג, הוא הפוטנציאל של הרשתות הללו לעזור לחברים, שבאים מטווח רחב של רקעים ותפיסות עולם, לתקשר ביניהם לגבי ערכיהם המשותפים. לפיו, גישה למידע לבדה היא לא תרופת פלא שתעזור לאנשים להתעניין ולהביע אכפתיות לגבי טווח רחב יותר של נושאים גלובאליים. לא אחת אנשים מחדדים את הפרספקטיבה שלהם ומתחילים להתעניין במטרות חדשות כתוצאה מקשרים אישיים שהם מנהלים.

מארק צוקרברג | צילום: flickr, Alessio Jacona

צוקרברג מספר כי מחקרים מציעים שעל מנת שאנשים ינהלו עימות פרודוקטיבי בנושא מסוים, הם צריכים קודם כל להכיר באינטרסים ובאמונות המשותפים שלהם. בתור הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, עם כמעט 2 מיליארד משתמשים, לפייסבוק עומדת הזדמנות חסרת תקדים לקדם את יצירת הקשרים האלו.

"אנשים חולקים יותר מידע, אבל זה לא בהכרח אומר שהבנה הדדית היא דבר רווח – זה לא אומר שהתפיסות של האנשים הולכות ומתקרבות אחת לשנייה", אמר מנכ"ל פייסבוק בשבוע שעבר. "אנחנו יכולים לעזור לך להתחבר עם אחרים סביב דברים שאתה חולק עמם, לפני שנחשוף אותך לדיונים ולעימותים שבאמת חשוב שינוהלו באופן פרודוקטיבי", צוקרברג מוסיף.

כלים קהילתיים

נכון לעכשיו, מיליארד משתמשים בפייסבוק לוקחים חלק בקבוצות, אבל רק 100 מיליון מהם מתארים את הקבוצות כמשמעותיות עבורם. עבור רבים, הקבוצות הללו יכולות לנוע מרשתות תמיכה באנשים שנגמלים, או חווים התאוששות, מהתמכרות לאלכוהול וסמים, כמו הקבוצה " Affected by Addiction Support", ועד קבוצות ממוקדות דת, כמו הקבוצה "Original Free Will Baptist Church", שמנוהלת על ידי כומר בדיקטור, ג'ורג'יה. הכומר משתמש באפליקציה כדי לנהל צ'ט עם חברי הקהילה ולשתף עמם סרטוני וידאו ישירים של טקסים, במטרה לאפשר לאנשים לצפות בהם מבתיהם. צוקרברג אומר שפייסבוק הציבה לעצמה מטרה חדשה – לעזור למיליארד בני אדם להצטרף לקבוצות משמעותיות.

"מיליארד הוא מספר חשוב מאוד בהקשר הזה, כי אם נוכל לעשות את זה, זה ללא ספק יחזיר לאחור את כל מגמת הירידה בחברויות בקהילות מסביב לעולם, ויוכל לעזור להגדיל את המספר הזה עד לנקודה שבה תהיה לו השפעה חברתית חיובית", אומר צוקרברג.

כשהיא נעה קדימה, תחום גדול נוסף שפייסבוק מדגישה במפת הדרכים של המוצרים שלה הוא בניית פיצ'רים נוספים בפורמט שיעודדו ויעזרו למשתמשים למצוא קבוצות שתהיינה משמעותיות עבורם, כמו גם להפוך את זה לפשוט יותר עבור מנהיגי קהילות ומנהלי קבוצות לנהל אותן ולפתוח קבוצות חדשות. זה לא בלתי שגרתי שמנהלי קבוצות גדולות מבזבזים שעות רבות ביום על משימות כמו לבדוק את הבקשות של המשתמשים החדשים שביקשו להצטרף, לאשר פוסטים או להתייחס לתוכן שסומן כלא ראוי.

בשבוע שעבר חשפה פייסבוק לראשונה מערך כלים חדש למנהלי קבוצות, שכולל לוח חדש של מדדים בזמן אמת שנקרא "תובנות הקבוצה (Group insights)"; כלי לסינון בקשות חברות, שמאפשר למנהלים לארגן בקשות באמצעות קטגוריות כמו מגדר ומיקום; כלי שנקרא "ניקוי חברים שהוסרו (Removed member clean-up)", שמקל על מנהלים להפוך את הקבוצות לבטוחות יותר, על ידי מחיקה אוטומטית של תוכן המשויך למשתמשים לשעבר; כלי לקביעת לוחות זמנים לפוסטים שיחסוך זמן למנהלי הקבוצות; וכלי "לקישור בין קבוצות לקבוצות" (Group-to-group-linking) שמאפשר למנהלים להמליץ לחבריהם על קבוצות דומות או קשורות, במטרה לעזור לתתי-קהילות לתקשר ביניהן.

"המנהלים עצמם הם קריטיים כל כך בגלל שכל קבוצה צריכה מישהו שידאג לאנשיה", אומר צוקרברג, שגם ציין כי פייסבוק מתכננת להמשיך ולהוציא עם הזמן כלים נוספים שיסייעו למנהלי הקבוצות. פייסבוק גם התאימה את האלגוריתם שלה כך שיציע קבוצות לאנשים בהתבסס על מידת המשמעותיות שהמשתמש עשוי למצוא בקבוצה, בניגוד לשאלה 'עד כמה סביר שהוא יצטרף אליה?' (האופן שבו האלגוריתם פעל עד היום).

ככל שמאגר המשתמשים של פייסבוק מצד אחד, וכמות הקבוצות והגודל שלהן מצד שני, ממשיכים לגדול, צוקרברג מכיר בכך שהחברה תצטרך להמשיך ולשפר את הכלים שלה ואת המדיניות שלה לטיפול בשחקנים רעים ובפעילות מזיקה. התמודדות עם נושאים כמו הטרדה, אפליה ועניינים כמו גיוס לארגוני טרור, דורשת שילוב של מדיניות שמטווים בני אדם, לצד אינטליגנציה מלאכותית.

"יש גבולות", צוקרברג אומר. "שיח של שנאה הוא ללא ספק אסור, טרוריזם הוא ללא ספק אסור".

להתמודד עם בעיות עולמיות

הפוקוס של צוקרברג על בניית קהילות הולך אחורה עד למניפסט בן כ-6,000 המילה שהוא שיתף מוקדם יותר השנה, שבו פייסבוק הוצגה בתור תשתית חברתית דיגיטלית שניתן למנף אותה לטובה. למרות שהמשימה החדשה של החברה מדגישה קהילות, נראה שצוקרברג רואה בפרט את יחידת הניתוח המיידית והחשובה מכולם. קהילות הן חשובות, הוא אומר, ובעיקר בגלל שהן עוזרות לאנשים להתבונן מעבר לסביבה ולדאגות המידיים שלהם.

"עולם מקושר ומחובר יותר הולך להיות הכרחי על מנת שנוכל לנצל את ההזדמנויות הגדולות ביותר ולהתמודד עם האתגרים הגדולים ביותר של הדור הבא. הכל, מעצירת שינויי האקלים ומגיפות ועד למימון מחקרים", הוא מוסיף בריאיון. "אלו כבר לא בעיות שמהותן היא לאומית. על מנת להגיע לשם, אתה צריך לבנות עולם שבו לכל אדם יש תחושה של ייעוד ושל תמיכה, כדי שהוא לא יצטמצם רק למה שקורה בחייו, אלא יוכל לחשוב גם על הנושאים הרחבים האלו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן