Forbes Israel Logo

העשיר שנלחם בעשירים: הסנאטור הסוציאליסט שצבר 2.5 מיליון דולר

ברני סנדרס, הסנאטור הסוציאל-דמוקרטי ממדינת ורמונט, ידוע כמבקר נחרץ של העשירים באמריקה. דבר שלא מסתדר כל כך עם העובדה שהוא בעצמו אמיד.

סנדרס, בן ה-77, צבר הון של כ-2.5 מיליון דולר ממכירת נדל"ן, השקעות, פנסיה ממשלתית ורווחים משלושה ספרים, כולל הלהיט שפרסם ב-2016: Our Revolution: A Future to Believe In. "כתבתי ספר רב מכר. אם אתה כותב ספר מצליח, אתה יכול להיות מיליונר", הוא אמר לאחרונה לניו יורק טיימס.

סנדרס. רכש את בית הקיץ תמורת 575 אלף דולר במזומן | צילום: shutterstock

מאז סנדרס פרסם בכל שנה ספר. בסך הכל, הוא הרוויח לפחות 1.7 מיליון דולר מהסדרה, החל מ-Our Revolution (220 אלף עותקים נמכרו, על פי נתוני NPD BookScan), ולאחר מכן Bernie Sanders Guide to Political Revolutionשמכר 27 אלף עותקים ולבסוף Where We Go From Here: Two Years in the Resistance עם 26 אלף עותקים.

מהפקת סרטים ועד בית הנבחרים

בנוסף על רווחיו מהספרים, סנדרס משלשל לכיסו גם תשלומי פנסיה ממשלתית. סנדרס הרוויח משכורת של שש ספרות בשנה מאז הצטרפותו לקונגרס בשנת 1991, סכום שגם הושקע בנדל"ן הפרטי שלו ושל אשתו. עם 28 שנות כהונה ושכר שוטף של 174 אלף דולר, סנדרס זכאי לכ-73 אלף דולר בשנה מהממשלה הפדראלית עד סוף ימיו. אם הוא היה מוכר את זרם ההכנסה המובטח עבור סכום חד פעמי של מזומנים, פורבס מעריך כי הוא יכול לגרוף לכיסו 650 אלף דולר.

לפני שנבחר לקונגרס, סנדרס ניהל עסק קטן בהפקת סרטים על ההיסטוריה של ניו אינגלנד עבור בתי ספר וכיהן כראש עיריית ברלינגטון, ורמונט. בשל תפקידו הוא מקבל עוד קצבה של 428 דולר בחודש, ששוויה הכולל מסתכם בכ-50 אלף דולר.

כמו אצל אמריקנים רבים, עיקר שוויו של סנדרס קשור לביתו. עם זאת, שלא כמו רוב האמריקנים, הוא הבעלים של שלושה. בברלינגטון, הוא מחזיק בית שרכש בשנת 2009 תמורת 405 אלף דולר. בשנה שעברה, לאחר שהרווחים מהספרים החלו לזרום, סנדרס שילם את המשכנתה שלקח ל-30 שנה, 25 שנים לפני הזמן. בוושינגטון די.סי, סנדרס מחזיק בית במרחק הליכה קצר מבניין הקפיטול, אשר קנה בשנת 2007 עבור 489 אלף דולר. פורבס מעריך שעדיין נותרו לו כ-350 אלף דולר לשלם על המשכנתה שם.

את בית הנופש שלו, לעומת זאת, הוא קנה במזומן. סנדרס עשה כותרות כאשר הוא רכש את בית הקיץ במדינת ורמונט תמורת 575 אלף דולר, פחות מחודשיים לאחר סיום קמפיין המאבק שלו ב-2016 נגד העשירים. אשתו, ג'יין, סיפרה ל- Associated Press כי בני הזוג מימנו את העסקה עם הכסף שברני חסך מראש, בתוספת חלק מהחסכונות שלה לפנסיה ותמורת מכירת בקתה שבבעלות משפחתה.

גם לאחר הרכישות הגדולות, בני הזוג מחזיקים כחצי מיליון דולר במזומן ובהשקעות, כולל שלוש קופות גמל בבעלות ג'יין סנדרס.

מה יש לסנדרס, זה שנלחם נגד העשירים, לומר על עושרו? הוא שותק בצורה לא אופיינית: דוברו של סנדרס לא הגיב לבקשות חוזרות ונשנות לתגובה.

וכשהסכומים צומחים בחשבון הבנק, לברני סנדרס צריכה להיות דאגה חדשה – ברני סנדרס עצמו. בינואר הוא הציע להטיל מסים חדשים על העשירים, כולל מס של 45% על נכסים בשווי של בין 3.5 ל-10 מיליון דולר. לאור ההצלחה האחרונה שלו, המס הזה עשוי לחול בקרוב על הונו שלו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.