Forbes Israel Logo

העתיד כבר כאן: מכוניות באירופה יכולות להתקשר למשטרה בעצמן

 

לאחר תאונת דרכים, לרוב האנשים לא יתאפשר לעשות הכל בדיוק כמו שצריך: הם עשויים לשכוח לאיזה מספר חרום לחייג, או שהם עשויים לחכות זמן רב מדי כדי לקרוא לשרותי החרום. לפעמים התאונה היתה כה חמורה עד שהם אינם מסוגלים להזעיק עזרה בעצמם, בין אם משום שהם מחוסרי הכרה או לכודים.


אבל החל מהיום, נהגים באירופה לא צריכים לדאוג לגבי תרחיש כזה, כי מכוניות חדשות יצויידו בטכנולוגיה הנקראת eCall, שדרכה כלי רכב יתקשר למשטרה בעצמו לאחר תאונת דרכים.

 


תאונה באזור כפרי. הבדל בין חיים ומוות | צילום: מתוך האתר

 

חוק האיחוד האירופי, שעבר בשנת 2015, דורש מיצרני רכב לצייד את כל סוגי הרכבים החדשים במערכת eCall. הוא יחייג אוטומטית 112, המקבילה האירופית של 911 של אמריקה. מספר זה מפנה באופן אוטומטי לשירותי החירום המקומיים ברחבי האיחוד האירופי.


"עם eCall, זמן התגובה של שירותי חירום יופחת ב-50% באזורים כפריים ו-40% באזורים עירוניים, וכתוצאה מכך צמצום עד 1,500 הרוגים בשנה", אומרת אולגה סנלובה, חברת הפרלמנט האירופי שהיתה אחראית על החקיקה.


"הן המדינות החברות והן היצרנים קיבלו מספיק זמן כדי להכין תשתית וטכנולוגיות, כך eCall תתחיל לעבוד באופן מיידי כדי לספק את היתרון העיקרי שלה – הגברת הבטיחות של האזרחים בכל מקום באירופה״.


איך זה עובד


במקרה של תאונה חמורה, המערכת תחייג אוטומטית 112 ותפרוס כריות אויר וחיישנים שיאספו מידע על מצב הנוסעים. לאחר מכן היא תשתמש בגלילאו,  מערכת GPS לוויינית, שתשלח מידע על המיקום של הרכב לשירותי חירום.


אבל יש כמה מחלוקות סביב הטכנולוגיה, במיוחד בתחום הפרטיות. חסידי הפרטיות אמרו כי ייתכן שהמערכת תופעל מבלי שארעה תאונת דרכים, ותאפשר לאנשים לעקוב אחר מיקום כלי הרכב. המערכות מצוידות גם במיקרופון, כך ששירותי החירום יוכלו לתקשר עם אלו הנמצאים ברכב. אבל יש חששות שניתן להפעיל את המיקרופונים מרחוק על ידי רשויות מעקב או האקרים, ובכך יוכלו לצותת על יושבי המכונית.


היו גם תלונות כי המערכת היא מסורבלת שלא לצורך ויקרה, כי זה מצייד את הרכבים עם היכולת לבצע שיחות בעצמם כאשר הם יכולים להסתנכרן רק עם טלפון סלולרי במכונית באמצעות Bluetooth במקום. 


אבל הנציבות האירופית הצביעה על כך שלא לכולם יש טלפון חכם, וטלפונים אלה הם לעתים קרובות לא מסונכרנים עם מערכת ה-Bluetooth של המכונית. זה יהיה גם קשה מבחינה לוגיסטית לגשת לטלפון GPS כדי לתקשר עם הנוסעים אם הם לא ליד הטלפון.


 אריק ג'ונרט, המזכיר הכללי של ACEA (איגוד יצרני הרכב האירופי), אומר כי משמעות החקיקה תהיה ש"אמבולנסים, מכבי אש והמשטרה יכולים להתערב מהר ככל האפשר לאחר תאונה".


הוא מוסיף כי eCall הוא רק הצעד הראשון. התעשייה מפתחת מרצון טכנולוגיות "בטיחות פעילה" אשר יכולות למנוע התרחשות של תאונות בכלל, למשל על ידי התערבות אוטומטית כאשר הנהג לא מצליח להגיב בזמן. לדבריו, יש לשלב את כל הטכנולוגיות החדשות הללו בכלי רכב בשנים הקרובות בגישה משולבת, הכוללת גם שיפור בהדרכת הנהג, תכנון ותחזוקה טובים יותר של כבישים ואכיפת תקנות התנועה הקיימות.


אין חוק דומה בארצות הברית, אבל ג'נרל מוטורס מציעה שירות דומה באמצעות תוכנית בשם OnStar. מומחים בתעשייה צופים כי יצרני הרכב האירופיים יכללו eCall בכלי הרכב שלהם המיוצאים למדינות אחרות, כולל ארה"ב, אלא אם כן ישנם אתגרים רגולטוריים.


55% מההרוגים – באזורים כפריים


רוב ההרוגים (55%) בכבישי האיחוד האירופי נהרגים על הכבישים באזורים הכפריים, מה שהופך את תגובת שירותי החירום לקריטית בהקטנת מקרי מוות אלה. הם אינם יכולים לסמוך על נהג אחר המגיע אליהם בשעה הראשונה הקריטית לאחר התאונה. רק 8% מתאונות הדרכים מתרחשות בכבישים מהירים, ו-37 אחוזים מתרחשים באזורים עירוניים.


עבור אנשים שחווים תאונה באזור כפרי, חוק eCall החדש יכול בקלות לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.