Forbes Israel Logo

בכיר ב-UBS מסביר איך מגפת הקורונה מאיצה את כלכלת הטכנולוגיה

צפו ברולף גאנטר, מנהל ניירות ערך אירופה ב-UBS, באירוע אונליין מיוחד של פורבס, מצביע על ההזדמנויות הצפויות בחיבור שבין כלכלה לטכנולוגיה

אני חושב שכולנו מסכימים – אנחנו חיים בעידן מרגש מאוד. בעוד שבעבר חדשנות פורצת דרך היתה תופעה של פעם במאה שנה, היום יש אינסוף פוטנציאל לחדשנות בצנרת. לטכנולוגיות פורצות דרך כמו מחשוב קוונטי, ממשקים עצביים, סוללות מוצקות ותאי דלק יש פוטנציאל עצום לחולל מהפכה בכלכלה העולמית. עצם המעקב אחר זרם החדשות האחרונות על ממשלות וחברות המתמקדות בתחומים אלה ומשקיעות בהם כדי להפוך ל"ירוקות" יותר גורם לנו להאמין ביתר שאת בקשר ההדוק בין טכנולוגיה להשקעות בנות קיימא.

טכנולוגיות שכבר נראות בשטח – כמו בינה מלאכותית, ה"אינטרנט של הדברים", הדפסה בתלת מימד, רחפנים וביג דאטה – מספקות הצצה לעתיד. לדעתנו, ביג דאטה ומחשוב ענן, כשלעצמם, מייצגים הזדמנות להכנסות של יותר מ-800 מיליארד דולר כבר בשנת 2025. על פי הבנק העולמי, עד סוף העשור כבר יתווספו למשתמשי האינטרנט 2 מיליארד איש נוספים. הדבר יגרום לאנשים רבים יותר לעבור לסגנון חיים דיגיטלי ולבלות זמן רב יותר בערוצים דיגיטליים מאשר במדיה המסורתית – דבר המתרחש בכל קבוצות הגיל. כתוצאה מכך, ההערכה כי צפוי גידול של פי 10 בהיקף הנתונים הנוצרים נראית לנו סבירה והיא מהווה הזדמנויות עסקיות עבור חברות ומשקיעים גם יחד.

צפו ברולף גאנטר באירוע אונליין של פורבס ישראל

ההשלכות של הסתמכות רבה יותר על מודלים עסקיים דיגיטליים (ונינוחות גוברת מולם) מהדהדות ברחבי העולם – החל מקמעונאות ועד נדל"ן, חקלאות ומסחר מקוון. המגמות הללו נוטות להיות מובנות במהותן. על אף שהן רק בתחילת הדרך, מגפת הקורונה האיצה אותן: במהלכה גבר השימוש באינטרנט לרבים מצרכי היומיום. וכמו בכל מהפכה טכנולוגית, יהיו בה מנצחים ומפסידים במהלך הדרך. את המפגש הזה בין כוחות הטכנולוגיה והכלכלה אנחנו מכנים כלכלת הטכנולוגיה. כלכלת הטכנולוגיה מכתיבה יותר ויותר דברים – החל מקצב הצמיחה ועד להכנסות ולאינפלציה וכמה שעות עלינו לעבוד כל שבוע. חשיבותה אף הובילה לתחרות על עליונות טכנולוגית בין שתי המעצמות הגדולות בעולם: ארה"ב וסין.

עד השינוי הבא

אפשר להגדיר טכנולוגיה (המילה נגזרת מהמילים אוּמנות ומדע ביוונית) כטכניקות, מיומנויות, שיטות או תהליכים ליצירת סחורות או שירותים. הגדרות אחרות הן מורכבות יותר, אך בסופו של דבר תשומות הופכות לתפוקות בעלות ערך מוסף גבוה יותר באמצעות טכנולוגיה. לעתים קרובות, משתמשים במונחים "הייטק" ו"טכנולוגיית מידע" כדי לתאר טכנולוגיה. בדוח האחרון שלנו, אנחנו בוחנים גם טכנולוגיות בתחומים אחרים כדי לפתוח עולם שלם של הזדמנויות בפני משקיעים.

“לדעתנו, ביג דאטה ומחשוב ענן מייצגים הזדמנות להכנסות של יותר מ-800 מיליארד דולר כבר בשנת 2025. על פי הבנק העולמי, עד סוף העשור כבר יתווספו למשתמשי האינטרנט 2 מיליארד איש נוספים. ההערכה היא כי צפוי גידול של פי 10 בהיקף הנתונים הנוצרים נראית לנו סבירה והיא מהווה הזדמנויות עסקיות עבור חברות ומשקיעים”

מחזורי המחשוב התקדמו כל כך, ששוק הייחוס שלהם גדל כמעט פי 10 בכל מחזור. אך הטכנולוגיה, מעצם מהותה, כמעט לא מאפשרת לחזות מה יקרה, אפילו לא למומחים. כפי שסיכם מייסד עליבאבא, ג'ק מא, בנאום שנשא: קודם חשבנו ש-IBM היא החברה החדשנית שצריך לנצח, ואז הגיעה מיקרוסופט. אחר כך באה נטסקייפ וחשבנו שאף אחד לא יוכל להביס אותה. ואז הופיעו יאהו ואמזון וגם Ebay. כשגוגל הגיעה, חשבנו שזה הסוף, אבל אז נכנסו לתמונה עליבאבא ופייסבוק. השאלה שנותרה כעת היא מתי – לא האם – תגיע ענקית הטכנולוגיה הבאה, כי העולם מסתובב במהירות.

רולף גנטר. הטכנולוגיה לא מאפשרת לנו לחזות באמת כיצד היא תשנה את חיינו | צילום: UBS

אכן, בעשורים האחרונים מובילי שוק בלתי מעורערים לכאורה – חברות מיני-מחשבים, ספקי שירותי אינטרנט וחברות טלפונים סלולריים – נראים כמו הצל של מי שהיו פעם. בדומה לכך, טכנולוגיות עם היתכנות סבירה לכאורה – כמו מקררים שמבצעים הזמנות בעצמם או מכוניות מעופפות, ששמן יצא לפניהן לפני יותר משני עשורים – לא הצליחו להתרומם למרות ההיתכנות הטכנולוגית. פלטפורמות אינטרנטיות נראות בלתי מנוצחות היום, אך גם הן יצטרכו לעבור התאמות עם פריצת הדרך הבאה. ובעוד המעצמות הטכנולוגיות ימשיכו להתפתח ולהתפצל זו מזו, הנוף יהפוך למורכב עוד יותר ואזורים שונים יתמחו בדברים שונים.

כלכלת הטכנולוגיה מציעה למשקיעים חשיפה למגמות טכנולוגיות עם פוטנציאל לשנות את העולם ונגיף הקורונה מאיץ חלק מן המגמות הללו. אלא שלא קל לעלות על גל השינוי בשל מגוון הסיכונים הכרוכים בו ושפע המשתנים הלא ידועים. כפי שכבר אמרנו, אנחנו חיים בעידן מרגש מאוד. כדי ליהנות ממנו כמשקיעים, עליכם להשקיע במגמה אחת או להתמקד באזור מסוים. אסטרטגיה חכמה יותר תהיה להשקיע במגוון ענפים ואזורים גיאוגרפיים.


הכותב הוא מנהל ניירות ערך אירופה, UBS Wealth Management

מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע. 

מובהר כי ייתכן ולכותב ו/או ל־UBS Wealth Management Israel  קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן