Forbes Israel Logo

הפרדוקס של אפל: מדוע רווחי הענק לא מושקעים בחידושים

דוחות אפל שפורסמו הלילה מראים חברה ביציבות, אך יציבות בגובה רב. הם גם חושפים קהילת אנליסטים המנסים ליצר חוות דעת רציונאלית לגבי עתיד החברה.

ההכנסות עליהם הכריז אתמול טים קוק, עקפו את ההערכות והגיעו ל-37.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי. החברה מכרה כ-34 מיליון אייפונים ברבעון, והציגה רווח של 7.5 מיליארד דולר, גם כאן מעל המצופה.

מניית החברה אבדה 4%, אך בתוך שעה התייצבה בחזרה. המגמה השלילית הגיע מאחר שזהו רבעון שלישי ברציפות של ירידות ברווחי החברה, אך גם בשל תחזית אפל לירידה ברווח ברבעון האחרון, בו נופלים גם חג המולד ועונת הקניות. רווחי החברה צפויים לרדת מ-44.7 מיליארד דולר בחג המולד לפני שנתיים, ל-37 מיליארד, השנה.

אך זהו טבעם של מוצרים טכנולוגיים, ירידות הרווחים יכולות להיות מהירות מאוד. לכן, האנליסטים אוהבים לראות תוכנית מסודרת של השקות למוצרים חדשים שיגרמו לאנשים לשלם יותר. לאחרונה, אנו שומעים על דעיכה ביצירתיות ובחדשנות של אפל, מה שלא מבשר טובות.

כדי לחזק את מחלקת החזון של אפל, קוק שכר מנכ"לים מבורברי ואיב סאן לורן, מה שיכול לרמז על הכיוון של אפל לפיתוח מוצרי מחשוב שניתנים ללבישה. כיוון אחר הוא פיתוח מוצרים מתאימים למטבח. כך או כך, השוק הטכנולוגי בו אפל מתחרה מתפשט לכל עבר ועל החברה לעשות זאת גם, כפי שהיא כבר מבצעת עם הכנסת מוצריה אל עולם הרכבים וחדרי הסלון באמצעות המוזיקה.

אפל. רוצה להשקיע, אך לא תמיד יכולה | צילום: רויטרס

באופן כללי, נראה שאפל עושה עבודה טובה בכל הנוגע להרחבת מגוון מוצריה, אם כי סמסונג עושה עבודה טובה יותר בתחום החלל הביתי. אך מה שהשוק מצפה לו הוא חידושים מלהיבים באמת כמו המכונית ללא נהג של גוגל או פרויקט פריסת האינטרנט באזורים נידחים בעולם.

מה שהאנליסטים רוצים לראות זה אחת מהשתיים: או מוצר חדש חזק שיכול להיכנס אל השוק ולגרוף רווחים בטוחים (כמו ה-iWatch למשל), או פרויקט מטורף מסוג הדברים שגוגל עושה, שיעיד על חדשנות אמיתית. יש בהחלט רווח מנייתי במהלכים מהסוג הזה, כפי שגוגל כבר הוכיחה.

אך לשתי החברות יש בעיה משותפת- הן לא יכולות להוציא כסף באותו קצב שבו הן מרוויחות, וזה מקור הטירוף סביבן. למרות שיש להן מאגרי כסף אדירים הן לא יכולות להוציא על מחקר ופיתוח יותר מההכנסות שלהן, כדי לא יצור תמונה של הפסדים, או, כפי שקורה עם אפל, צמצום הרווחים.

יחד עם זאת, אפל עושה הכל לפי הספר. היא הפכה מחברה של מוצרים לחברה שמספקת שירותים, היא עברה מדסק-טופ למובייל, במהלך שריסק את נוקיה, ומחזיקה את המתחרה שלה סמסונג בכבלים משפטיים.

iTunes והשירותים הנלווים מכניסים רווח של 4 מיליארד דולר לרבעון. לפי המנכ"ל החדש שיובא מבורברי, אנו צריכים לצפות בקרוב למשהו שונה בחנויות אפל. הגדלת הרווחים מחזית זו אמורה לצמצם במשהו את העלייה בעלויות ה-iPad והצמצום הכללי ברווחים.

אך כך או אחרת, הבעיה שוב חוזרת אל ערמת המזומנים הענקית של אפל. בשוק המוזר של היום, כאשר חברה כמו אפל עושה דברים מטורפים כדי למשוך תשומת לב, המניה שלה מזנקת, וכשהיא מנהלת את רווחיה בצורה מתונה ומאוזנת, אפילו ההצלחה עומדת כנגדה. אנשים מתחילים לשאול את עצמם האם חברה שלא מסוגלת להשתמש ברווחיה, ראויה להרוויח כל כך הרבה?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.