Forbes Israel Logo

הצעה פופוליסטית או שובר שוויון: מה חושבים בכירי שוק הנדל"ן על הצעת לפיד ל-0% מע"מ

בעקבות הפרסום הבוקר כי זוג עם ילד אחד לפחות שירכוש דירה ראשונה מקבלן לא ישלם בעבורה מע"מ, כלומר ייהנה מהנחה של 18% לעומת שאר האוכלוסייה', רועש וגועש שוק הנדל"ן בישראל. בעוד חלק מיודעי הדבר טוענים כי מדובר בצעד שרק ילבה את שוק הדיור בישראל וחלקם דווקא מברכים על ההחלטה. מי אמר מה?

לוי יצחק, עורך מחירון הדירות, אמר: "אם הדירות החדשות יוזלו בסכום כל כך ממשי, סביר להניח שנראה תגובת שרשרת בשוק הדירות מיד שנייה. התחרות הינה גורם חיובי, ובמידה ולזוגות הצעירים תיפתח האפשרות לרכוש דירות במחירים אטרקטיביים, הרי שבעלי הדירות מיד שנייה, מעוניינים למכור, יהיו חייבים להתפשר כלפי מטה".

לדברי אברהם קוזניצקי, יו"ר קבוצת מנרב: "ההחלטה של שר האוצר לפיד מבורכת אבל הוא לא היה צריך לצאת בהכרזה עליה כעת אלא רק ערב הביצוע מאחר ואף אחד לא יודע באמת האם היא בסופו של דבר תצא לפועל. ההצהרה שלו היום, בעצם תגרום לכך שאנשים לא ייקנו דירות ויעדיפו להמתין שהתוכנית אכן תתממש. אני לא מכיר רוכש דירה שירצה היום "לזרוק לפח" 18% ולכן אני מעריך שעצם ההכרזה על העניין בכלי התקשורת, תושיב אנשים על הגדר, תיצור ציפייה ובלבול בקרב הציבור ובטווח הקרוב תשתק את השוק".

אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות': "מדובר בהצעה פופוליסטית שבאה לייצר כותרות, ובוודאי שלא תוריד את מחירי הדירות, כל עוד הביקוש עולה על ההיצע. יזמים יעלו את מחיר הדירות ההתחלתי ולמעשה סכום המע"מ, במקום שיעבור לאוצר, עלול לעבור אליהם כרווח נוסף. הממשלה מנסה לייצר פתרונות קסם ברגע כי ברור שהפתרונות האמיתיים הם לטווח הבינוני והארוך, כלומר לעוד שנתיים והלאה, ומבחינה פוליטית זה פחות משתלם לה. אם הממשלה רוצה באמת לחולל שינוי, עליה להוציא מכרזים לשוק ולהביא להגדלה משמעותית של היצע הדירות".

צילום: Shutterstock

מיקי זיסמן, מנכ"ל חברת קרדן נדל"ן: "בטווח הקצר התכנית תגרום לבלבול ואולי אף לקיפאון כי רוכשי דירות ירצו להבין מה מגיע להם. לאחר מכן, כשהעניין ייתבהר, תהיה שוב נהירה בבת אחת של רוכשי דירות לשוק, ואז על אותו היצע נתון הביקוש יגדל והדבר יוביל להעלאת מחירים. שני מרכיבים מהותיים עומדים בבסיס של עליות המחירים: מחיר הקרקע ועלות הביצוע ושניהם בידיים של הממשלה. באזורי הביקוש מחיר הקרקע עלה מאוד בשנים האחרונות, ואם הממשלה רוצה לאפשר לרוכשים לקנות דירות באזורים אלו במחירים סבירים, עליה להוזיל את מחירי הקרקעות. עלות הביצוע התייקרה גם היא באופן ניכר בשנים האחרונות, ואם הממשלה תטפל בשני המרכיבים הללו במקביל ובצורה ממוקדת, ניתן יהיה להביא להורדת מחירים מהירה ומשמעותית".

יגאל דמרי, הבעלים של י.ח דמרי: "הצעד של לפיד מבורך ויכול לתרום, רק שהוא מתייחס למחיר של מטר מרובע, כשכדאי היה לדבר פשוט על דירות עממיות בנות 4 ו-5 חדרים, ללא קשר לגודלן. אני מניח שרוכשי דירה יחכו כמה שבועות להחלטת הממשלה וברור שהדבר יביא לעצירה מסוימת בשוק. אבל כמו בקבוק מוגז שאתה מנער אותו והקצף רוצה לברוח החוצה, כך תהיה התנפלות מחודשת על הדירות ושוב התוצאה תהיה עליית מחירים. חשוב להדגיש שהיזמים לא מרוויחים יותר- מי שיפתח את הדוחות האחרונים של החברות הציבוריות יראה שהמרווח ירד, קצב העלייה במחירים לא הדביק את קצב העלייה בתשומות הבניה ומחירי הקרקע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.