Forbes Israel Logo

הקיצוץ בתקציב ארה"ב נכנס לתוקף. אובמה: "מיותר וטיפשי"

ארה"ב נפלה מהמצוק הפיסקלי השני: חוסר ההסכמה בין הרפובליקנים לדמוקרטים הביא לכך שהיום ניכנס לתוקף קיצוץ של 85 מיליארד דולר בתקציב האמריקאי, צעד שעלול להביא להאטה בהתאוששות של הכלכלה הגדולה בעולם.

אתמול עוד קיימו שני הצדדים מגעים קדחתניים של הרגע האחרון והעלו שתי הצעות שנועדו לפטור את הסוגיה, אך אף לא אחת מהן זכתה למספיק תמיכה בקרב שתי המפלגות. הצעת הרפובליקנים, שהיתה מאפשרת לנשיא אובמה לבחור איזה קיצוצים לבצע, זכתה לתמיכה של 38 קולות בסנאט.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מנגד, הצעת הדמוקרטים, שכללה החלפת הקיצוצים בקיצוצים אחרים והעלאת המיסים על העשירים זכתה לתמיכה של 51 קולות, לא מספיק בכדי להעביר את ההצעה, מצב הדורש רוב של 60 קולות ומעלה.

"קיצוץ טפשי ומיותר". אובמה | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר עוד בטרם כניסת הקיצוצים לתוקף כי יגררו פגיעה של 0.5% בצמיחה, אולם לא יגרמו למשבר פיננסי אמיתי: "הקיצוץ  הוא טיפשי, בלתי נסלח ומיותר. לא כולם יסבלו ממנו מיד, אבל יהיו כאלה שיסבלו סבל אמיתי". הנשיא הביע נכונות לבצע צעדים לצמצום הגירעון התקציבי והוסיף כי לא יפסול מהפכה בסעיפי תשלומי ההעברה של הממשל – בכפוף לצעדי הרפובליקאים".

תוכנית הקיצוצים המכונה סקווסטר או "המצוק הפיסקלי השני" כוללת קיצוצים אוטומטיים במשרדי הממשלה, כולל קיצוץ של 13% בתקציב הביטחון ו-9% בתקציב המשרד לענייני פנים. בסך הכל, מדובר בקיצוץ של 2.4% מהתקציב הממשלתי, והנזק שצפוי להיגרם מהתוכנית עלול לעלות משמעותית על התועלת שבחיסכון. 

ההחלטה על הקיצוצים בתקציב הייתה אמורה להתקבל לפני שלושה חודשים אך אז הוחלט לדחותה לאחר הדיונים על העלאת המסים, שמנעה את המצוק הפיסקלי בסוף שנת 2012.

גורמים רבים בממשל האמריקני ובמערכת הפיננסית הביעו חשש מפני השלכות תוכנית הסקווסטר. אנליסטים מעריכים כי התוכנית תפגע בהתאוששות הכלכלה הגדולה בעולם בעיקר משום שהיא תקטין את ההכנסות ממסים ותפגע בביטחון הכלכלי של התושבים בשל צמצום קצבאות רווחה שונות, כגון תשלומי פנסיה והבטחת הכנסה, שאמריקאים רבים תלויים בהם.

גם בישראל עלולים להיפגע מהקיצוץ: במידה ולא ימצא פיתרון לנושא עלולה ישראל לספוג קיצוצים בכספי הסיוע האמריקאי בהיקף של כחצי מיליארד דולר. בין היתר עלול להפגע המשך מימון פיתוחן של מערכות "כיפת ברזל" וטיל החץ.

כתבות נוספות בנושא:

אפילו קיצוץ של 85 מיליארד דולר מהתקציב לא יעזור לכלכלת ארה"ב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן