Forbes Israel Logo

"הקיצוצים בתקציב ארה"ב מאיימים על כהונתו השנייה של אובמה"

שעות ספורות אחרי שהקיצוצים הרוחביים בתקציב ארה"ב נכנסו לתוקף, לחץ אתמול הנשיא ברק אובמה על הקונגרס לעבוד יחד עמו על מנת להגיע לפשרה במטרה לעצור את המשבר הפיננסי שמאיים על הכלכלה ועל מדיניות הפנים של הנשיא.

כישלונם של אובמה והרפובליקאים להגיע להסכמה שתמנע את הקיצוצים בסך 85 מיליארד דולר הביאה למעשה לכך שהסוגיות הפיסקליות יישארו במרכז העניינים בוושינגטון בשבועות הקרובים, וידחקו מסדר היום את הצעות הרפורמה של אובמה בתחום ההגירה, הידוק חוקי אחזקת הנשק והעלאת שכר המינימום.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ייתכן שייקח זמן מה עד שהשלכות הקיצוצים יורגשו, אך ההדף הפוליטי כבר החל. סקר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס מעלה כי שיעור התמיכה באובמה נפל ל-47%, ירידה מ-51% בסקר הקודם.

אמנם מרבית הסקרים מראים כי המצביעים מאשימים את המפלגה הרפובליקאית במשבר הפיסקלי, אך גם אובמה עשוי להיות מקושר עם השלכות הקיצוץ. הוא היה זה שחתם על הצווים שמכניסים את הקיצוץ לתוקף.


צילום: רויטרס

בנאומו השבועי ברדיו אתמול, קרא אובמה לרפובליקאים לעבוד יחד עם הדמוקרטים על העסקה, ואמר כי האמריקאים חוששים מכך שוושינגטון עוברת ממשבר אחד לאחר. אולם הנשיא לא הציע רעיונות חדשים לפתרון הקרב הפיסקלי המתחדש, ואין סימנים לכך שמתקיים משא ומתן רציני בין הצדדים.

בלב המשבר הפיסקלי המתמשך בוושינגטון עומדת חוסר הסכמה בנוגע לאופן שבו יש לקצץ את הגירעון ואת החוב הלאומי של 16 טריליון דולר, אשר נופחו במהלך השנים בשל המלחמות בעיראק ובאפגניסטאן ותוכניות התמריצים הממשלתיות שנועדו לסייע לכלכלה.

הנשיא רוצה לסגור את הפער באמצעות קיצוץ רוחבי של ההוצאות והעלאות מסים, במה שהוא מכנה "גישה מאוזנת". אך הרפובליקאים לא מוכנים לוותר שוב בנושא המסים, אחרי שעשו זאת בדיונים הקדחתניים בסוף 2012 סביב "המצוק הפיסקלי".

"החל מהשבוע, עסקים שעובדים עם הצבא יצטרכו לפטר עובדים. ערים הקרובות לבסיסים צבאיים יספגו מכה קשה. מאות אלפי אמריקאים אשר משרתים את ארצם יספגו קיצוץ במשכורותיהם ובשעות העבודה שלהם", אמר אתמול אובמה.


צילום: רויטרס

בפארק ילוסטון, המבצע השנתי היקר לניקוי הכבישים מהשלג, שתוכנן להתחיל ביום שני, נדחה בשל הקיצוצים. מנהלי הפארק צריכים לקצץ 1.75 מיליון דולר מהתקציב השנתי של 35 מיליון שקל של הפארק, מה שידחה את פתיחת מרבית הכניסות לפארק הלאומי הראשון בארה"ב בשבועיים. אין לזלזל במשמעות הדחייה: מדובר במיליוני דולרים שיאבדו בתיירים ובמסים בערי התיירות מונטנה וויומינג.

המבקרים טוענים כי אובמה צריך היה לערוך מגעים משמעותיים עם מנהיגי הקונגרס לפני הפגישה של הרגע האחרון בבית הלבן, אשר נכשלה בסופו של דבר. "הנשיא צריך היה לקרוא לנציגים הבכירים של המפלגות לקמפ דיוויד – או לכל מקום שבו יש שולחן, כיסאות וללא מצלמות הטלוויזיה – למשא ומתן רציני על החלפת הקיצוצים עם תוכנית יציבה לטווח הארוך לייצוב החוב", אמר הסנאטור הרפובליקני לשעבר פיט דומניסי.

28% מהאמריקאים מאשימים את הרפובליקאים בהיעדר עסקה למניעת הקיצוצים, כש-22% מאשימים את אובמה או את המפלגה הדמוקרטית בקונגרס. 37% מאשימים את כולם.

הסטגנציה התקציבית מעיבה על החוקים האגרסיביים שביקש אובמה להעביר בתקופה הקרובה, משיפור בתנאים בגני הילדים, דרך מלחמה בשינויי האקלים ועד רפורמה בחוקי ההגירה של ארה"ב. אך הנשיא הבטיח ביום שישי כי הצרות לא ימנעו ממנו לפעול למען המטרות הללו. "יש תחומים שבהם אנחנו יכולים להתקדם גם אם המצוק נותר בלתי פתור. אמשיך לדחוף את היוזמות הללו", אמר במסיבת עיתונאים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.