Forbes Israel Logo

הקנס שבדרך: גוגל צפויה לשלם כ-1.5 מיליארד דולר

לאחר שנים רבות בהן האיחוד האירופי ביצע חקירות מעמיקות בנושא, גוגל עשויה בקרוב לקבל קנסות השוברים שיאים בגובהם, לאחר שהואשמה בגין פעילות מקוונת בלתי לגיטימית לפיה היא ביצעה מניפולציות במנוע החיפוש שלה בתחומי האיחוד האירופי.

העיתון הכלכלי הבריטי "הפייננשל טיימס" דיווח כי אנשים הקשורים בנושא אמרו כי פקידי האיחוד האירופי צפויים להאשים את גוגל בכך ש"ניצלה את הדומיננטיות בשוק החיפוש שלה", וזאת על מנת לבנות ולהעצים את שירות הקניות שלה. על פי "הפייננשל טיימס", גורמים רשמיים צפויים להעלות את הטענות הללו בשבועות הקרובים, מה שעלול להוביל בסופו של דבר את גוגל לקבל קנס שעשוי לשבור את השיא הקודם, העומד על מיליארד יורו (או 1.45 מיליארד דולר), אשר הוטל על אינטל ב-2009.

שוברת שיאים

על פי ה"גרדיאן" הבריטי, חומרי החקירה נפרשים על גבי שבע שנות חקירה שהתבצעו על ידי פקידי ממשל בבריסל, שטענו בחודש יולי שעבר כי הם חשים שגוגל "ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי, בכך שהיא העדיפה באופן שיטתי את שירות השוואת המחירים שלה בדפי תוצאות החיפוש שלה".

מרגרט וסטגר, נציבת התחרות של האיחוד האירופי, קיבלה ככל הנראה חיזוקים לנקוט באמצעים חמורים נגד גוגל ממתחריה, כמו גם ממנהיגים פוליטיים בפאריס וברלין.

בשנה שעברה, הוועדה הורתה לאפל לשלם מיסים בסך 13 מיליארד יורו לאירלנד, שם החברה מקיימת חלק ניכר מפעילותה באירופה, לאחר שהיא מצאה כי הסדר המס של החברה באירלנד מהווה צורה של "סיוע ממשלתי בלתי חוקי".

כפי שהסביר ה"גרדיאן", סנקציות כלכליות על ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי באיחוד האירופי יכולות להביא לקנס של עד 10% מסך הרווחים של החברה, ולפי החישוב הקנס יגיע עד ל-30% מכלל ההכנסות של מכירותיה גוגל, כפול מספר השנים בהן התנהגות החברה הייתה "בלתי תחרותית". לגוגל תהיה הזדמנות להציע תוכנית שתראה כיצד שירותי הקניות שלה יפעלו בהמשך, אבל היא עדיין תיקנס בסכום של עד 5% מממוצע ההכנסות עבור כל יום בו היא תחרוג מעבר למסגרת הזמן שהוקצה כדי להגיע להסכם.

עיתון "הפייננשל טיימס" ציין כי החקירה, אשר בחנה האם פלטפורמת החיפוש של גוגל העניקה עדיפות לתוצאות המקומיות שלה בנושאי קניות, טיולים, וכיוצא בזה, הייתה "פוליטית מדי", ועסקה בחיפוש אחר זוויות ואזורים רבים על ידי פקידי האיחוד האירופי. אם גוגל תחליט לערער על ההחלטה, הסיפור עשוי להימשך עוד שנים נוספות עד שיגיע לפתרון.

בהודעת בלוג מנובמבר האחרון שכתב קנט ווקר, חבר במועצה הכללית של גוגל, הוא אמר כי במקרה אותו מציג האיחוד האירופי "אין ראיות", ושהוא מעלה האשמות שהן "מבחינה עובדתית, חוקית וכלכלית אינן נכונות".
תגובה מטעם גוגל עוד טרם הגיעה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן