Forbes Israel Logo

הקרב המשפטי: כך יכולה ישראל להתגונן מפני האשמות על הפרת החוק הבינלאומי

אובדן החיים הטראגי בשני הצדדים במהלך מבצע צוק איתן הוא לא רק "אובדן חיים טראגי". סופות ורעידות אדמה גורמים לאובדן חיים טראגי – הקורבנות שלהן מתים, אך לא נהרגים על ידי אף אחד. כאשר פעולות אנושיות, בניגוד לאסונות טבע, גורמות לאובדן חיים, אנו חייבים להעניק מסגרת מוסרית ואחריות על מנת להכניס היגיון למאורעות.

למרבה המזל, היישום של העקרונות המוסריים של דיני הנזיקין, הם די ברורים במקרה הזה. ואכן, כפי שהבין הוגו גרוטיוס, אחד ממניחי היסודות למשפט הבינלאומי במאה ה-17, עקרונות דיני הנזיקין, הם העומדים בבסיס החוק הבינלאומי העוסק במקרים של סכסוכים צבאיים. הנה 5 עקרונות כלאה שקשורים באופן ישיר לסבב הלחימה הנוכחי ומבהירים מדוע לישראל את ההצדקה המוסרית והחוקית לפעול:

עקרון 1: אם יוני עומד לירות בשרה, זכותה של שרה לירות ביוני לפני. עקרון ההגנה העצמית, המקודש בחוק הטבעי ובדיני הנזיקין, לא דורש ששרה תספוג כדור לפני שתירה בדני. הוא גם לא דורש שדני ירה לכיוונה והיא תצליח להתחמק – היא יכולה לירות כאשר היא חשה סכנה. מבלי להיכנס לוויכוחים על כך, זוהי עובדה שהמחשבה המערבית רואה בירי של שרה לעבר יוני מעשה שאיננו בלתי מוסרי.

חמאס ירה אלפי רקטות לעבר ישראל. ועל אף ההצלחה המדהימה של כיפת ברזל, חלקן נפלו וגרמו לנזק ואף לנפגעים. בכל מקרה, החיים הופכים לבלתי אפשריים כאשר אזעקות וקולות נפץ נשמעים לאורך כל היום. לישראל יש את הזכות החוקית המלאה לנקוט באמצעים על מנת לנטרל את האיום הזה.

עיקרון 2: אם יוני נמצא בליבו של קהל של אלף אנשים תמימים ויורה לעבר שרה, שרה לא יכולה לירות ללא אבחנה בתקווה שאחד הכדורים שלה יפגע ביוני. תחת זאת, עליה לנסות לבודד את יוני ולבצע פעולות הגיוניות על מנת להפחית את הסיכון של אנשים תמימים סביבו להיפגע. זה המקרה גם אם יוני בעצמו יורה ללא אבחנה לתוך קהל בו נמצאת שרה. לעומת זאת, אם צד שלישי קושר עצמו ליוני ומגן עליו בהיותו "אדם תמים", הוא מאבד את מעמדו כתמים, ולשרה יש זכות לפגוע בו כחלק מהגנתה העצמית.


משפחה פלסטינית עוזבת אזור ממנו פועל חמאס, לאחר אזהרת צה"ל | צילום: רויטרס

ישראל פעלה בצורה מעוררת הערכה על מנת להפחית את הסיכוי של חפים מפשע להיפגע, אולי אפילו במידה הרבה ביותר שכוח צבאי עשה זאת אי פעם בהיסטוריה. ישראל פיזרה כרוזים ואף התקשרה אל אזרחים באזורים מהם נורו רקטות ונחפרו מנהרות, על מנת להזהיר אותם. כתוצאה, יותר מ-75 אלף עזתים ברחו מאזורי הפעילות של חמאס. למרבה הצער, עד כה נהרגו, למרות צעדים אלה, כמה עשרות עד מאות אזרחים חפים מפשע. רבים מהם בחרו להישאר ליד מתקני חמאס, יתכן שמתוך סימפטיה לפעולתו. כך, או כך זכותה של ישראל לפגוע בטרוריסטים בסיטואציה הזאת, לא נפגעה.

עיקרון 3: אם יוני קושר אדם חף מפשע למקום ממנו הוא מבצע ירי, לשרה יש את הזכות לפגוע במקור הירי. על יוני, ולא על שרה, רובצת האחריות המוסרית לפגיעה באותו אדם.
חמאס התקין משגרים בצמוד למסגדים, בתי ספר ובתי חולים. הוא אחסן רקטות בתוך מסגדים ובתי ספר. חמאס הוא האחראי על הבחירות שלו, שנעשו על מנת להגדיל במכוון את מספר הנפגעים האזרחיים כתוצאה מהתקיפות הישראליות. ככל שנהרגים יותר אזרחים, כך מתמלאת התקשורת המערבית ביותר תמונות זוועה וחמאס יכול לחייך.

מה שחשוב להבין הוא שחמאס ולא ישראל הוא זה שאחראי למותם של האנשים האלה, בדיוק כפי שהוא באופן מכוון מנסה לפגוע באזרחים בתוך ישראל. ישראל הקימה בית חולים שדה במעבר ארז על מנת לטפל באזרחים עזתיים פצועים, והציעה ציוד רפואי לבתי החולים בעזה (שסירבו לקבל אותו). ישראל לחלוטין מבצעת את כל המחויבויות המוסריות שלה כאן.


עזה מופצצת. לישראל הזכות להגן על עצמה נגד התקפות חמאס | צילום: רויטרס 

עיקרון 4: אדם שמבין כי הוא משמש כמגן אנושי של יוני כנגד שרה, מחזיק בזכות, ולמעשה בחובה, להגן על עצמו מפני יוני.

העם העזתי חייב להתקומם מול חמאס. למרבה הצער, הסימנים מראים שרבים, ואולי הרוב מבין תושבי עזה, לא מעוניינים לעמוד מול חמאס ושאיפותיו להמשך ביצוע פעילות טרור.

עיקרון 5: אם פעולת ההגנה העצמית של שרה עלתה יפה והיא הצליחה לפרק את יוני מנשקו, היא לא מחויבת לחזור מיד לביתה ולחכות עד שיוני ישיג מחדש נשק. זה עניין של זהירות, לא של מחויבות מוסרית: שרה יכולה להחליט לשוב הביתה, או לסרב לעשות זאת באופן לגיטימי עד שלאיום של יוני ימצא פתרון ארוך טווח, שיכלול ענישה שלו.

בדיוק כפי שבנות הברית דרשו שגרמניה ויפן יאורגנו מחדש לאחר מלחמת העולם השנייה, לישראל יש את אותה הזכות. היא לא חייבת להענות להפצרות האו"ם לחדול ולחזור הביתה. למרבה המזל, גם מדינות שכנות כמו מצרים וסעודיה מסכימות עם כך שחמאס צריך להעלם מהזירה ושעזה צריכה להתחיל דרך חדשה. אם גם מנהיגים כמו הנשיא אובמה, יאמצו את הרעיון הזה, הוא יבטיח שסבבים דומים של טרור ולחימה לא יחזרו על עצמם בעתיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.