Forbes Israel Logo

הקרב על מסך הטלוויזיה: צפו כיצד נראית היסטריה ב-Black Friday

מאלימות פיזית ומילולית, דרך פצועים שפונו לקבלת טיפול רפואי ועד לקרב על מגבת וצפיפות בלתי אפשרית בדרך לקופות, יום שישי השחור שנחגג בסוף השבוע במדינות רבות בעולם ובעיקר בארה״ב העניק משמעות חדשה לביטוי ״יצא בשן ועין״.

את הטירוף תיעדו לא מעט קונים מתוסכלים באמצעות מכשירי הסמארטפון שלהם ומיהרו לעלות ליוטיוב, אינסטגרם, ויין ופייסבוק כשהם לא מפסיקים לצייץ כל הדרך לקופה. אחרי בעדויות בעדויות שהועלו לרשת, הצלחנו להבין פתאום כיצד יראה היום שבו זומבים ישתלטו על העולם ואתם תאלצו לפרוץ ולשדוד את המרכולים על מנת לשרוד.

בהחלט שחור

יום שישי השחור מסמל את פתיחת עונת הקניות שלקראת חג המולד בעולם המערבי והוא נחגג ביום שישי הרביעי של חודש נובמבר. לא מעט סיפורים נסובו סביב מקור השם, אך זה הרווח מתייחס לעובדה שבתי עסק בארה״ב היו נוהגים לסמן הפסדים בדיו אדום ורווחים בשחור. בעוד שבמרבית השנה היו מסכמים את החודשים בסימון אדום, את יום שישי שאחרי חג ההודיה היו לרוב מסמנים בדיו שחור בשל הרווחים הגבוהים שאפיינו את תקופת החגים וייתכן שמכאן השם.

מכל מקום, עם השנים תאגידי הענק הבינו את הפוטנציאל המיתוגי הנוגע ליום המוכרז כחגיגה של קניות, הציעו הנחות ענק, פתחו את המרכולים מוקדם יותר ושפכו כספים על קמפיינים שנועדו לעודד צרכנים להעדיף דווקא אותם. זה עבד טוב, אפילו טוב מאוד, קהל הצרכנים בלע את הפיתיון והמכירות הגבוהות ממילא מצליחות כעת לשבור שיאים (ועצמות) מידי שנה.

אחת מרשתות השיווק האמריקאיות הגדולות והמוכרות יותר – וולמארט, הופכת באופן כמעט קבוע ביום שישי השחור לשדה קרב של ממש ובשנת 2008 אחד מעובדיה נהרג ו-4 נפצעו כשההמון גדש את אחת מחנויות הרשת בניו יורק ופשוט רמס את העובדים והמשיך בדרכו. 

ניסיונות החילוץ של ההרוג והפצועים נתקלו באדישות של הצרכנים שפקדו את החנות והמתינו בתור ארוך כבר משעות הלילה יום קודם לכן, לרגע הפתיחה. באירוע שהתרחש באותו יום בקליפורניה ברשת טוויז אר אס, ריב שפרץ בין קונים הוביל אדם לשלוף אקדח ולירות בשני אנשים שנפצעו באורח אנוש. שנתיים לאחר מכן באותה רשת בדיוק אישה שעקפה את התור ואיימה לירות באנשים שהתווכחו איתה נעצרה על ידי המשטרה, כאשר בחנות אחרת אחד העובדים נדקר כשזיהה אדם שבחר לנצל את המהומה על מנת להרים משהו מהחנות.

אירועי האלימות כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מיום שישי השחור וברחבי ארה״ב נרשמת עליה גבוהה במספר מקרי האלימות מידי שנה ביום החגיגי הזה. כך זה נראה לפני יומיים:

לכתבה בגיקטיים
עוד בגיקטיים:
בטעות: זרק לפח כונן קשיח עם ביטקוין בשווי 6.5 מיליון דולר
Ascend P6: הסמארטפון הדק בעולם, וזהו בעצם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.