Forbes Israel Logo

"הרעיונות מבריקים, מזג האוויר נפלא": משקיעים מהעולם מחמיאים להיי טק הישראלי

"הרעיונות מבריקים. דרך העבודה מצוינת, והיכולות הטכנולוגיות מובחרות". כך התייחס פיטר צ'אן, סמנכ"ל קרן ההשקעות Apex הדרום קוריאנית כשנשאל על חברות הסטרט-אפ אשר הוא פוגש בישראל. צ'אן מכיר מקרוב את תעשיית ההיי-טק הישראלית, מתוקף תפקידו כמנכ"ל לשכת המסחר ישראל – קוראיה: "הייתי בישראל 8 פעמים מאז תחילת השנה, ואני כבר מרגיש בבית" הוא מספר בחיוך, כשהוא מביט אל עבר חוף הים של יפו. "לישראלים יש רעיונות מבריקים ופורצי דרך, אבל לא תזיק להם עזרה בביצוע. לכן ישראל ודרום קוריאה יכולות להשתלב באופן מושלם".

הפעם, צ'אן הגיע לארץ במיוחד בכדי להשתתף בכנס אשר ארגנה חברת Axis ישראל, במהלכו הציגו 24 חברות סטרט-אפ ישראליות את רעיונותיהן בפני שורה מרשימה של משקיעים מרחבי העולם. "כל מיזם שהציג בכנס הוא פורץ דרך וחדשני בתחומו" אמר מנכ"ל חברת Axis , אד פרנק. "המטרה שלנו היא לספק למיזמים האלו הזדמנות מיוחדת להציג בפני משקיעים 'כבדים' מרחבי העולם כולו".

והיזמים הישראלים, נראה, שמחו על ההזדמנות הנדירה הזו. מעל 200 חברות נרשמו לתהליכי המיון בתקווה להיבחר ולהציג בפני המשקיעים השונים. לאחר תהליך בחירה מדוקדק, בחרו בחברה את 24 החברות המרשימות והמבטיחות ביותר – אשר הרכיבו את "חלון הראווה הישראלי" בכנס הנוכחי.

"רוצים לספק הזדמנות". אד פרנק, מנכ"ל החברה | צילום: יח"צ

השנה בחרו אנשי Axis להתמקד במגוון רחב יחסית של תחומים, בהם תחום הסלולר המתפתח, הסחר האלקטרוני, טכנולוגיית אופנה, ניתוח מאגרי "ביג דאטה", טכנולוגיות בתחום הבריאות וכמובן, טכנולוגיות סייבר. "היכולת האישית של הישראלים בתחומים האלה מרשימה למדי", המשיך צ'אן. "הרעיונות החדשניים ופורצי הדרך הם היתרון היחסי הענק עבור החברות האלו".

היזמים השונים אשר הסתובבו במסדרונות מרכז פרס לשלום (אשר אירח את הכנס השנה) הזכירו קצת ילדים ביום טיול בלונה פארק. משדרים התלהבות, מתרגשים, מסתובבים בין המשקיעים השונים כאילו היו מתקנים אטרקטיביים במיוחד – ומקווים, אולי, לזכות גם באיזה פרס להביא הביתה. רובם צעירים, כולם מאמינים בלב שלם במוצר אשר פיתחו. הם רעבים, חדורי מטרה, חולמים "להצליח בגדול" – ומרשימים. מאוד.

וכולם, כמו שאמר פרנק, אכן מציגים רעיונות חדשניים ופורצי דרך. טכנולוגיות סייבר מתקדמות, פלטפורמות סחר אלקטרוני ידידותיות במיוחד, טכנולוגיה לשדרוג יכולות התשלום באמצעות הסלולר ואפילו אפליקציה שהופכת כל מכשיר סלולרי למכשיר רפואי המסוגל לאתר גידולים סרטניים – כולן המצאות כחול לבן, אשר הציגו בזו אחר זו על הבמה המרכזית וניסו ללכוד את תשומת לבם של המשקיעים.

ואכן, בחברה יכולים להתגאות במיוחד בשורה המרשימה של המשקיעים אשר הגיעו במיוחד בכדי להתרשם מהמציגים הישראלים. בנוסף לצ'אן, קרנות השקעה מובילות מהעולם דוגמת אטלנטיק קפיטל, "מומביי אנג'לס" (קרן ההשקעות הראשונה בהודו), ו-T-Venture שלחו נציגים, כמו גם חברות מובילות מתחום הטכנולוגיה, כמו פנסוניק ואינטל. "זה כמו טיול בקניון, יש הרבה אפשרויות על מה להוציא את הכסף. אבל גם אם לא תקנה שום דבר, המפגשים האישיים מוסיפים הרבה – לשני הצדדים", סיכם צ'אן.

אפילו רדי אל-פאסד, נשיא חברת ההשקעות הירדנית "מנה אפ'ס" הגיע כדי להתרשם מהחברות הישראליות, וסיפר על סצינת ההיי-טק המתפתחת בירדן ובעולם הערבי כולו. "אין ספק שיש לנו הרבה מה ללמוד מתעשיית ההיי-טק הישראלית", הוא אומר. "כיום אנחנו משקיעים בחברות שונות בעולם הערבי, אבל אם תגיע הזדמנות מעניינת בישראל – אני לא רואה סיבה למה לא להשקיע גם פה". אל-פאסד מתאר סצינת היי-טק מעניינת למדי אשר הולכת ותופסת תאוצה במדינות ערב בשנים האחרונות, לרבות ברשות הפלסטינית (הראיון המלא עם אל-פאסד יובא בהרחבה בשבוע הקרוב).

מרגיש בבית. פיטר צ'אן | צילום: יח"צ

בין עשרות המציגים והמשקיעים, מאות המשתתפים ואלפי כרטיסי הביקור אשר החליפו ידיים במסדרונות הכנס, נשמעו גם לא מעט שיחות חולין והתבדחויות על מזג האוויר ה"חורפי" בישראל – לצד שיחות עסקיות, הבעת עניין בהשקעה והחלפת רעיונות. בין אם החברות אשר הציגו בכנס יצליחו לגייס סבב השקעה משמעותי מאחד המשקיעים ובין אם לאו, ב-Axis יכולים לסכם את הכנס הנוכחי כהצלחה – ולהתחיל לתכנן את הכנס הבא. כמו שסיכם אחד המשקיעים עם סיום הכנס, "ברור שאשמח להגיע גם בפעם הבאה. האתגרים אולי ישתנו מעט, אבל היכולות המרשימות יישארו, הטכנולוגיה תתקדם, מיזמים חדשים יצוצו, וגם הסיכוי שירד גשם נראה קטן למדי". בתנאים כאלה, די ברור למה כולם כל כך מרוצים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.