Forbes Israel Logo

השנה שלא הייתה: כל הדברים שאולי יקרו בתשע"ז

כרגיל, כמו בכל שנה חדשה רציתי לכתוב כאן כמה תחזיות מעודכנות. לא מדובר באסטרולוגיות, אלא בתכנון מדוקדק שכבר נשלף מהמגירה ועבר לפסי הייצור. אבל דפדוף מהיר בארכיון הפרטי העלה חרס. כמעט אף אחת מהתחזיות שפרסמתי לא התגשמה, ולפחות לא בעיתוי הצפוי. לעומת זאת, כשלתי כישלון חרוץ בחיזוי אירועים משמעותיים כמו תגליות הגז, המצאת האייפון וכניסתו של זאב אלקין ללשכת השר להגנת הסביבה.

אולי מוטב היה לסקור בתחילת השנה החדשה את האירועים שהיו יכולים לקרות, לעתים כמעט קרו, ועם קצת מזל ותזמון מוצלח יתרחשו השנה, או באחת השנים הקרובות.

כמו למשל הקמתו של תאגיד השידור החדש. במקור אמורה הייתה רשות השידור להיסגר כבר באמצע השנה שעברה, אך הליכי החקיקה מפתיעים דחו את ההקמה המיועדת לספטמבר השנה. אולם ביולי החליט ראש הממשלה, בתפקידו כשר התקשורת, שהתאגיד אינו מוכן די הצורך ויש לדחות את הפעלתו. התחזית המעודכנת היא אפריל 2017 .

ככל שמתקרב מועד ההפעלה של התאגיד מתרבים סימני השאלה סביבו: כאשר הציגו שר האוצר יאיר לפיד ושר התקשורת גלעד ארדן את תוכניתם לסגור את רשות השידור ולהקים במקומה את התאגיד, הם דיברו על גוף שידור חזק ועצמאי, שיקום במקום הרשות המסואבת שנוהלה על ידי עסקנים ומשרתי פוליטיקאים. הייסורים ומטחנת החקיקה שעבר התאגיד בדרך להקמתו מעוררים חשש כבד באשר ליכולתו לפעול במנותק מלחצים פוליטיים. על רקע זה מקדם בימים אלה יו"ר הקואליציה דוד ביטן את הצעת החוק לביטול הקמתו של התאגיד החדש. סיכויי אישור ההצעה לא ברורים, אבל לביטן יש כישרון מיוחד לכוון לדעת גדולים.

פצצה בחיפה

תושבי חיפה והסביבה עמוסים לעייפה בהבטחות שווא לפינוי מכל האמוניה הגדול הניצב בעיבורו של אזור מאוכלס. דליפה מהמכל המיושן עשויה לגרום לאסון רב נפגעים ולחייב פינוי של עשרות אלפי תושבים מבתיהם. שרי הממשלה, שאין קשובים מהם להמיית לבם של תושבים מודאגים, לא חסכו בהבטחות לפינוי המכל. וכמקובל אצלנו: לא רק מבטיחים אלא גם עושים. בדיוק לפני שלוש שנים התכנסה ממשלת ישראל, דנה בתוכניות והחליטה שעד שנת 2017 יפורק מכל האמוניה. על פי התוכנית, יוקם עד סוף 2016 מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ ויתייתר הצורך במכל המסוכן.

מיכאל גולן. גולן טלקום הפכה לחברה בלתי רלבנטית בשוק הסלולר | צילום: שוקה כהן

אולם למרבה הצער לא הצליחה הממשלה להקים את מפעל האמוניה, והמכל עומד על מכונו. התברר שהקמת המפעל אינה כדאית מבחינה כלכלית: חומר הגלם העיקרי לייצור האמוניה הוא גז טבעי, שמחירו בישראל גבוה יחסית למחיר שמשלמים מפעלי אמוניה גדולים בחו"ל. לכן מפעלי הכימיקלים שיידרשו לקנות אמוניה ישראלית עלולים לשלם מחיר גבוה ויתקשו להתחרות בשוקי היצוא.

בניסיון לחלץ את המפעל מהבוץ מנסה המדינה לסבסדו במאות מיליוני שקלים ולהציע ליזמים רשתות ביטחון למקרה הכמעט ודאי של קריסה כלכלית. עד כה לא נמצאה הנוסחה הנכונה לייצור כלכלי של אמוניה במפעל בדרום, ותושבי חיפה ימשיכו לארח את המכל המסוכן לפחות עוד שלוש שנים.

השקעות בסיכון

לפני שלוש שנים החליט שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, להציל את הבורסה הישראלית הדועכת. הוא יזם מהלך לפיטורי היו"ר והמנכ"לית של המוסד הוותיק, גייס מנכ"ל נמרץ ומנוסה ויו"ר חדש, בעל ניסיון וקשרים במשק, וביקש מהם להתחיל לעבוד. המנכ"ל החדש, יוסי ביינארט, הציג בסוף 2014 את תוכניותיו: הבורסה תהפוך לחברה עסקית בבעלות פרטית, ותתחיל להתנהג בהתאם. היא תשווק את עצמה באופן אקטיבי, תציע שירותים חדשים, תפרסם דוחות אנליסטים על חברות הנסחרות בה, תדווח על קשרים בינלאומיים וכו'. ביינארט דיבר על מאה חברות שיירשמו לראשונה בבורסה, בהן מניות של חברות שכבר נסחרות בבורסות העולם.

אבל השנה נסגרה בעוד נקודת שפל מבחינת הבורסה: היקפי המסחר הוסיפו לדעוך. המשקיעים הזרים שומרים נפשם, מספר החברות הנסחרות המשיך לרדת, ובשנה האחרונה הצטרפו רק שתיים חדשות. אם לא די בכך, עברה הבורסה מרווחיות נאה להפסד, שנגרם בעיקר בשל טעויות ההנהלה בהערכת המצב וחוסר יכולתה להתאים את הוצאותיה לירידה המתמשכת בפעילות. השנה אמורה הייתה הבורסה להפוך לחברה פרטית, שבעליה העיקריים הם הבנקים. אולם התוכנית לשינוי הבעלות לא יצאה עד כה לפועל, והיום שואלים רבים, ובצדק, איזו השפעה תהיה לשינוי על הבעיה העיקרית: הבורסה של תל אביב, שאמורה הייתה לשמש מנוף השקעות וגיוסי הון למשק הישראלי, גוססת. המנכ"ל ביינארט פרש בינתיים עקב בעיות בריאות. היו"ר אמנון נויבך יקים בקרוב ועדה לחיפוש המושיע הבא.

הרשת שנפלה

גולן טלקום, חברת הסלולר שחוללה את התחרות בענף התקשורת וגרמה לירידת המחירים הדרמטית, אמורה הייתה לחגוג בשנה שחלפה את ניצחונה הגדול, שאמור היה להיות גם ניצחונו של "שר הרפורמות" משה כחלון. מחברה המנצלת רשתות של חברות אחרות, אמורה הייתה גולן להקים, בשיתוף עם סלקום, רשת סלולרית גדולה ומתקדמת של תקשורת בדור הרביעי, ולהפוך למתחרה איתנה ושוות כוח לשלוש חברות הסלולר הוותיקות ולחברות הוט מובייל.

אולם ערב ראש השנה הקודם הודיע משרד התקשורת לגולן כי הוא אינו מתכוון לאשר את ההסכם להקמת רשת משותפת, מכיוון שגולן אינה עומדת בתוכנית ההשקעה שעליה התחייבה כאשר קיבלה את האישור להיכנס לשוק. בהמשך התברר שגולן אף פירקה אנטנות שהתקינה בהתאם להסכם, ומכרה את ציוד הרשת המשומש. במהלך השנה שחלפה התברר שגולן הפכה לחברה בלתי רלבנטית לשוק הסלולר. ירידת המחירים נבלמה, והניסיונות למכור את החברה ליזמים חדשים, אולי מוצלחים יותר, לא עלו עד כה יפה. היום לא ברור אם גולן תחזור אי פעם לשוק, ואם כן, אם תמשיך להיות גורם מדרבן לתחרות.

מה שברור הוא שירידת המחירים והכנסות חברות הסלולר גרמו לפיגור משמעותי באיכות השירות. ייתכן שבשנה הנוכחית ייכנס לנעלי גולן, או במקומו, גורם חדש שיעמוד בהתחייבות להקמת רשת חדשה ומתקדמת. ואולי לא.

לאתר מעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן