Forbes Israel Logo

התורמת הגדולה: מקנזי סקוט תרמה השנה יותר ממה שביל גייטס תרם בחייו

מקנזי סקוט, אחת הנשים העשירות בעולם, כבשה השנה את עולם הפילנתרופיה בסערה - בתוך פחות משנה היא חילקה יותר ממה שכל הפילנתרופים הגדולים בארה"ב תרמו בחייהם

עם גירושיה מג'ף בזוס ב־2019 הפכה מקנזי סקוט לאחת הנשים העשירות בעולם. היא לא בזבזה זמן רב וכבשה את עולם הפילנתרופיה בסערה. למעשה, מעטים תרמו יותר מסקוט, שבשנה שעברה הצהירה על מענקים של 5.8 מיליארד דולר ל־500 קבוצות שונות.
ארגוני צדקה קטנים הפרוסים ברחבי ארה"ב קיבלו לפתע צ'קים מאחת ממתעשרות הטכנולוגיה הגדולות ביותר. "אני עדיין מרים את הלסת מהרצפה", אמר לעיתונות המקומית מנכ"ל Goodwill of North Florida, שקיבל 10 מיליון דולר מסקוט. קצב והיקף תרומות הצדקה שלה הוא מדהים. בתוך פחות משנה בתור פילנתרופית פעילה, היא חילקה יותר ממה שכל הפילנתרופים הגדולים בארה"ב (פרט לחמישה – ראו פירוט) תרמו בכל חייהם.

בסיוע של מספר לא ידוע של חברי צוות ושל חברת הייעוץ Bridgespan Group, סקוט תרמה בחצי שנה יותר ממה שתורמת קרן גייטס, המונה 1,600 עובדים, בשנה טיפוסית. צוותה של סקוט הקדישו תשומת לב מיוחדת לעמותות העוסקות בחוסר ביטחון תזונתי, אי שוויון גזעי והפחתת עוני. ויש לה עוד הרבה מה לתרום: שוויה של סקוט עומד על 58 מיליארד דולר.

חמשת הפילנתרופים הגדולים בעולם

וורן באפט
שווי נקי: 88.8 מיליארד דולר
תרם במהלך חייו: 42.8 מיליארד דולר
מסעו של המשקיע האגדי לתרום יותר מ־99% מהונו במסגרת "התחייבות הנתינה" שהקים יחד עם משפחת גייטס ב־2010 – ממשיך. עד כה הוא תרם יותר מ־40 מיליארד דולר – חלק גדול מכך באמצעות העברות שנתיות לקרן ביל ומלינדה גייטס, שם כספו נתרם ליוזמות בנושאי עוני ובריאות בארה"ב ובמדינות המתפתחות.

וורן באפט. תרם עד כה יותר מ-40 מיליארד דולר. צילום: shutterstock
וורן באפט. תרם עד כה יותר מ-40 מיליארד דולר. צילום: shutterstock

ביל ומלינדה גייטס
שווי נקי: 120.7 מיליארד דולר
תרמו במהלך חייהם: 29.8 מיליארד דולר
קרן ביל ומלינדה גייטס, שמעניקה מענקים של כ־5 מיליארד דולר בשנה, התחייבה להוציא 1.75 מיליארד דולר במשך שנתיים, במטרה לחלק לאנשים נזקקים ברחבי העולם כלים להילחם בקורונה. "לכולם, בכל מקום, מגיע להרוויח מהמדע שהתפתח בשנת 2020", אמרה מלינדה גייטס בהצהרה בדצמבר.

ביל גייטס. הקרן שהקים עם אשתו מלינדה תורמת 5 מיליארד דולר בשנה. צילום: shutterstock
ביל גייטס. הקרן שהקים עם אשתו מלינדה תורמת 5 מיליארד דולר בשנה. צילום: shutterstock

ג'ורג' סורוס
שווי נקי: 8.6 מיליארד דולר
תרם במהלך חייו: 16.8 מיליארד דולר
קרן Open Society Foundations של סורוס פועלת ב־120 מדינות ברחבי העולם, ומתמקדת בטיפוח דמוקרטיה והגנה על זכויות הבוחרים. לשם כך תוקצבו 140 מיליון דולר בשנת 2020. הקרן התחייבה לתרום 37 מיליון דולר עבור מהגרים ללא תעודה אשר לא נכללו בסיוע הפדרלי בארה"ב לקבלת סיוע כספי בעקבות הקורונה.

מייקל בלומברג
שווי נקי: 54.9 מיליארד דולר
תרם במהלך חייו: 11.1 מיליארד דולר
המייסד השותף של Bloomberg שפך יותר מ־11 מיליארד דולר למטרות צדקה והתמקד בשינויי אקלים, בקרת נשק ובריאות הציבור. הוא הוציא יותר ממיליארד דולר על מנת לרסן את השימוש בטבק בעשור האחרון. הקרן שלו תרמה גם יותר מ־330 מיליון דולר לתוכניות הקשורות לנגיף הקורונה, החל ממחקר רפואי וכלה בתשלום עבור ארוחות לעובדי שירותי בריאות בחזית.

מייקל בלומברג. תורם מהונו בעיקר לגופי איכות סביבה, בקרת נשק ובריאות הציבור. צילום: shutterstock
מייקל בלומברג. תורם מהונו בעיקר לגופי איכות סביבה, בקרת נשק ובריאות הציבור. צילום: shutterstock

צ'רלס "צ'אק" פיני
שווי נקי: לא ידוע
תרם במהלך חייו: 8 מיליארד דולר
המיליארדר שהחליט למות עני, סוף סוף עמד ביעד הכספי שלו. פיני, שהקים בשותפות את רשת מוצרי היוקרה DFS בשנת 1960, החל לתרום באופן אנונימי חלקים מהונו. מתוך תרומות של 8 מיליארד דולר, כ־3.7 מיליארד דולר הועברו לחינוך. בספטמבר 2020, צ'רלס ואשתו הלגה סגרו את הקרן שלהם לאחר שסיימה לתרום את אחרון נכסיה.

צילומים: World Economic Forum, Sebastian Derungs, Stanford, Shutterstock

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2021 של פורבס ישראל

Forbes_february_cover
שער גיליון פברואר 2021 של פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.