Forbes Israel Logo

ה-IOT: מאמץ ראשון לייצר סטנדרט אחיד בשוק הצומח

יתכן שהאינטרנט של הדברים (IoT) סוף כל סוף ממיין את עצמו לקטגוריות.

IoT – מונח שמתייחס לעולם ההולך וצומח שבו כמעט כל חפץ יהיה מצויד בסופו של דבר באיזשהו סוג של חיישן, יכולת להתחבר באופן אלחוטי או יכולת לייצר אנרגיה – היה עד כה מבולגן למדי. לגרום למכשירים לדבר זה עם זה הוכח כאתגר לא קטן, במיוחד כשכל אחד מהם מבודד ומגודר במערכת של זכויות קניין.

ביום רביעי האחרון הודיעו שתיים מקבוצות הסטנדרטיזציה הגדולות והעיקריות בעולם בתחום ה-IoT שהן תחבורנה באופן רשמי. קבוצת Thread, שנוסדה על-ידי מעבדות Nest מבית Alphabet, וחברת (Open Connectivity Foundation (OCF, שנוסדה לאחרונה, הודיעו כי הן תעבודנה יחד על מנת להבטיח שהתוכנות שלהן תוכלנה לעבוד בתיאום.

שתי הקבוצות עובדות עם תוכנות ברמות מעט שונות, שיושבות על מכשירים ולא מתחרות באופן ישיר; כך לפי מייק ריצ'מונד, מנהל בפועל ב-Thread, המייצרת סוג של פרוטוקול קישוריות המאפשר למכשירים לשוחח זה עם זה ישירות. לעומת זאת, OCF מפתחת תוכנה ברמת אפליקציה שעובדת על גבי פרוטוקול הקישוריות הזה.

כבר היום חולקות שתי הקבוצות מספר חברים חופפים. Thread צברה נכון לעכשיו יותר מ-240 חברים ול-OCF יש יותר מ-200. אך למרות כל המספרים הגדולים הללו של חברים ששתי הקבוצות טוענות להם, מעט מאוד מכשירים הגיעו באמת אל השוק כשהם משתמשים במפרטים שלהן. Thread נוסדה על ידי Nest כאמור, כך שכל מוצריה (התרמוסטט, גלאי העשן ומצלמת האבטחה) משתמשים כבר בפרוטוקול. OCF לא יכולה לטעון בשלב זה לאף מוצר מסחרי שנמצא כבר בשוק ועומד למכירה אשר משתמש בתוכנה שלה.

Fotolia :בית מחובר, רכב חכם, מוצרים שמדברים זה עם זה – הכל מצריך תיאום | צילום

נושא הסטנדרטיזציה גרם עד כה לדישדוש של השוק בעל הפוטנציאל העצום. מבקרי התחום משווים זאת לעתים קרובות למלחמות הפורמט שניהלו בשנות ה-80 שתי יצרניות קלטות הווידאו VHS ו-Betamax. מוקדם יותר השנה, בחודש פברואר, הוקמה OCF, והיא ראויה במיוחד לציון בשל כך שהצליחה לחבר בין שתי היריבות בתחום יצור השבבים – אינטל וקוואלקום – בפעם הראשונה לסוג כזה של מאמץ.

אחת מחברות הטכנולוגיה הראויות ביותר לציון בתחום המבולגן הזה של סטנדרטיזציה ב-IoT היא אפל. יצרנית האייפונים פיתחה פרוטוקול אלחוטי עבור פיתוחים לבתים חכמים שנקרא HomeKit. ובכל זאת, לא נראה שהחדשות יגרמו לאפל להישאר מאחור. מספר חברות סטארט-אפ וחברות מבוססות הכריזו כבר על פיתוח מוצרים שמותאמים לעבוד מול HomeKit, וחלק לא מבוטל מהן גם הגיעו כבר לשוק – למשל, התרמוסטט של Ecobee והמנעול החכם של August.

"זהו שוק צעיר והוא מנסה להבין כעת מה הכי טוב עבורו", אומר גרנט אריקסון, נשיא Thread ומנהל הנדסת התוכנה של Nest. "עם הזמן תתרחש התיצבות. אני חושב שלצפות שיהיה בסופו של דבר רק סטנדרט אחד זה מעט אמביציוזי מדי, אבל ככל שהשוק מתקדם, הוא ככל הנראה ילך ויצטמצם לכיוון הפתרונות המועדפים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן