Forbes Israel Logo

זה לא הגיל: בן 85 נכנס לרשימת העשירים של פורבס

מוריס צ'אנג, דמות אגדית בתעשיית השבבים, עושה את הופעת הבכורה שלו ברשימת 50 האנשים העשירים של טייוואן בגיל 85. זאת לאחר אחרי שמניותיה של החברה שלו, "טייוואן סמיקונדקטור מניופקטורינג", ייצרה את השיא של כל הזמנים בחודש יוני האחרון. צ'אנג, ששווה 930 מיליון דולר, המבוססים כמעט כולם על אחזקותיו ב-0.5% ב-TSMC, הוא האדם המבוגר ביותר לפחות בשנתיים האחרונות שהצטרף לאחת מהרשימות האזוריות של 12 האנשים העשירים ביותר של פורבס.

אמנם זו הפעם הראשונה שלו בין רשימת העשירים, אך זו לא ההכרה הראשונה שלו בפורבס. המהדורה הבינלאומית של פורבס שמה את צ'אנג על השער ונתנה לו את תואר "הזרז" בשנת 2001. הוא הופיע שוב על השער של פורבס אסיה בשנת 2012, בו זכה בתואר איש העסקים של השנה. אך פורבס לא היה המגזין היחידי בו צ'אנג הופיע. הניו יורק טיימס כינה את צ'אנג "הסנדק של עמק הסיליקון", והכיר בו כאיש העומד מאחורי עלייתה של טייוואן בתעשיית המוליכים למחצה.

צ'אנג נולד בסין, עבר להונג קונג במהלך מלחמת האזרחים הסינית ואחר כך עבר לארה"ב כדי ללמוד. הוא קיבל את התואר הראשון שלו ואת התואר השני בהנדסת מכונות מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס.

לאחר מכן הוא בילה כ-25 שנים ב"טקסס אינסטרומנטס" בארה"ב, החלוצה של תעשיית המוליכים למחצה. המעסיק שלו שלח אותו לסטנפורד כדי לקבל את הדוקטורט שלו בהנדסת חשמל, אותו הוא קיבל בשנת 1964. לאחר מכן הוא חזר לטקסס אינסטרומנטס, ושם הוא בא עם אסטרטגיה לפיה יש לתת תמחור נמוך של מוליכים למחצה כדי לקבל נתח שוק מוקדם. כנראה שהאסטרטגיה הזו השתלמה, שכן ב-1983 הוא הפך להיות סגן נשיא הקבוצה האחראי על עסקי המוליכים למחצה הגלובליים של טקסס אינסטרומנטס.

אתגר "טייוואן"

צ'אנג, שהוא אזרח ארה"ב, gcs תקופה קצרה t; כנשיא חברת "ג'נרל אינסטרומנטס", ולאחר מכן עבר לטייוואן ב-1985 כדי לעמוד בראש המכון הטכנולוגי של המכון למחקר תעשייתי. המעבר השתלם לצ'אנג, ושנתיים לאחר מכן הוא הפך ליו"ר של ספין-אוף מסחרי לא אחר מאשר אותו TSMC. "חשבתי שטייוואן הציבה אתגר חדש עבורי", אמר לפורבס ב-2012.

באותה תקופה, צ'אנג הגיע עם רעיון חדשני שמטרתו היתה לחולל מהפכה בתעשיות המוליכים למחצה והאלקטרוניקה. לפני שנות ה-80, ספקי השבבים מכל הסוגים, החל ממחשבים ועד מכשירי רדיו, הוציאו ברוב המקרים סכומים גדולים על עיצוב וייצור השבבים בעצמם במפעליהם. הרעיון של צ'אנג היה לספק שירותי מפעל מיוחדים (הנקראים גם "foundry") עבור חברות שמוכנות למיקור חוץ. מודל זה מאפשר ליזמים מהנדסים להיכנס לתחום במחיר נמוך בהרבה, ואף עזר לזרז את החדשנות, שכן בעזרת מיקור חוץ החברה יכלה להתמקד בפעילויות הליבה המרכזיות שלה ולהשקיע בהן את מירב המשאבים.

תחת הנהגתו של צ'אנג, העסק של TSMC המריא. הוא רשם את החברה בבורסה בטייוואן ב-1994 והיא הפכה לחברה הטייוואנית הראשונה שנסחרה בבורסת ניו יורק ב-1997. צ'אנג פרש מתפקידו בחברה ב-2005 והעביר את המושכות לריק צאי, שעבר בחברה בתפקידים שונים כבר מסוף שנות ה-80.

אבל הדברים לא הלכו כמו שצ'אנג קיווה – אלא להיפך. כאשר פגע המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, המצב החמיר. אנשי סגל שפוטרו בעקבות המשבר הופיעו מול ביתו של צ'אנג כדי למחות ולהתלונן על מצבם. צ'אנג, שהיה יו"ר באותה תקופה, זעזע את המשקיעים בכך שחזר לתפקידו כמנכ"ל בגיל 78 ב-2009.

צ'אנג. בגיל 85 הפך לאחד מ-12 האנשים העשירים בטייוואן | צילום מסך מיוטיוב

הזדמנות שנייה

עבודתו הקשה של צ'אנג השתלמה, ועל אף גילו הלא צעיר הוא הוכיח כי הוא באמת טוב במה שהוא עושה. המניות של TSMC עלו בשנת 2012 לשיא שלא נראה כמותו עשר שנים. שנה לאחר מכן הוא פרש בפעם השנייה כמנכ"ל אבל החזיק בתפקידו כיו"ר. החברה לא החמיצה פעימה, ובעזרת הכנסות, רווחים ומניות גבוהים, היא נותרה אחת מחברות המוליכים למחצה הגדולות בעולם, אשר מספקת שבבים לחברות כמו Qualcomm, Nvidia ו-Apple.

ההכנסות עמדו על 31 מיליארד דולר בשנת 2016, אשר מסמנות עלייה של 86% מאז 2012. הרווח הנקי הוכפל גם הוא באותו זמן. TSMC, יצרנית המוליכים למחצה הגדולה בעולם ייצרה 9,275 מוצרים שונים תוך שימוש ב-249 טכנולוגיות שונות ל-449 לקוחות שונים ב-2016.

שלושים שנה לאחר הקמתה, TSMC עדיין מקפידה על החזון המקורי של צ'אנג, וכך היא מתרחקת מעיצוב, ייצור או שיווק של מוצרי מוליכים למחצה תחת שם המותג שלה, כך שהיא יכולה להימנע מתחרות מול לקוחותיה. עבור צ'אנג והחברה, האסטרטגיה הדחופה הזו הוכיחה את עצמה כבחירה נבונה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.