Forbes Israel Logo

זה לא רק הגנים: אילו שינויים יכולים להתרחש בגופם של שני יצורים זהים מבחינה גנטית?

בעבר היה נהוג לחשוב כי המטען הגנטי שלנו הוא זה שקובע כיצד אונו נראים, אך בשנים באחרונות מחלחלת לעולם המדעי ההכרה כי הדבר מורכב יותר מכפי שחשבנו תחילה, וגם מערכות גנטיות זהות יכולות להוביל לתכונות שונות באורגניזמים. הדבר קורה מכיוון שמעבר למהות הגנים וסידורם, יש משמעות גם לצורת הביטוי שלהם – דבר המשתנה בהתאם לתנאים סביבתיים ותנאים גופניים שונים.

כעת, חוקרים מאוניברסיטת צפון קרולינה גילו כי הדבר יכול להתבטא באופן קיצוני למדי כאשר מדובר בסוג מסוים של נמלים. החוקרים הוציאו את המלכת הנמלים מהמושבה שלהן, דבר שהביא מיד לתחילתו של "מונדיאל חרקים" – טורניר של חודש לקביעת המלכה החדשה. "ברגע שהקרבות מתחילים, מה שאנחנו רואים זה שחלים שינויים בגופן של הנמלים", אומר קלינט פניק, אחד החוקרים. "בתוך ימים אנחנו רואים שינויים ברמת הדופנין במוח, שאנחנו חושבים שהם קשורים לתהליכי הבנייה שמתרחשים בגופן של הפועלות. עם הזמן רואים הבדלים ענקיים, שאף אחד מהם לא מבוסס על שוני ב-די.אן.אי., אלא על שינויים בביטוי הגנים".

אם הנמלה נלחמת טוב, ומצליחה להביס את יריבותיה, רמת הדופמין במוחה עולה, מה ששולח הוראות לגנים בתאי גופה לפעול ולהפוך אותה ליותר גדולה ודומיננטית. ההבדלים הם עצומים: בתוך ימים ספורים ראשה של הנמלה המנצחת קטן בכ-25% וכל האנרגיה שלה מופנית לייצור שחלות לשם התרבות. תוחלת החיים שלה גדלה פי שלושה והיא הופכת גבוהה יותר כדי לאיים על שאר הנמלים.

לדברי פניק, השינויים הפיזיים וההתנהגותיים המווסתים על ידי הורמונים עצביים, יכולים לשפוך אור על השפעת הורמונים על ביטוי גנים גם בבני אדם. "כאשר אנחנו מתחילים להבין איך ההורמונים במוח קשורים לביטוי הגנים, זה דבר מאוד חשוב בהקשר של מחלות אנושיות, ושינויי התנהגות של אנשים", מסכם פינק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.