Forbes Israel Logo

זה (לא) רק ספורט: מי הם מועדוני הכדורגל היקרים ביותר בעולם?

שחקנים, כדור, שופט, דשא, קהל. כולם יחדיו מרכיבים את משחק הכדורגל, אשר נחשב בעיני רבים לענף הספורט הפופולרי בעולם, אשר מרתק מדי יום מיליוני מעריצים למסכי הטלוויזיה ולמגרשים ברחבי הגלובוס. אך בשנים האחרונות, נכנס גורם חדש למשוואה – כסף. וכיאה לענף ספורט כה אהוד, מדובר בהרבה מאוד כסף.

מועדוני הכדורגל המובילים בעולם הפכו כבר מזמן לעסקים כלכליים מנוהלים בקפידה, אשר מגלגלים סכומי עתק ומוערכים במיליארדי דולרים. הם חותמים על הסכמי פרסום וחסויות עצומים, ממלאים אצטדיונים בני עשרות אלפי מושבים מדי שבוע, ומוכרים זכויות שידור במיליוני דולרים. הסכומים אשר משלמים המועדונים המובילים בעולם עבור שחקנים שוברים שיאים חדשים בכל כמה שנים (השנה נשבר השיא כשריאל מדריד שילמה 100 מיליון יורו עבור השחקן הוולשי גארת' בייל), ועסקי מכירות המרצ'נדייז הולכים וגדלים. וכשמדובר במועדון בסדר גודל עולמי, לא חסרים מעריצים ברחבי העולם אשר ישלמו סכומים גבוהים כדי לבוא ולראות את אליליהם מקרוב – וכך יוצאים המועדונים בכל קיץ למסע משחקי ראווה מסביב לעולם (בעיקר במדינות אסיה) במהלך שיווקי שמטרתו הגדלת הרווחים – כיאה לעסק כלכלי מרשים.

אז היכן נמצא הכסף הגדול באמת? את פסגת הרשימה תפסו השנה שני מועדוני הצמרת מספרד – ריאל מדריד וברצלונה. מעניין לראות כי דווקא המדינה בעלת הכלכלה המקרטעת מציגה שני מועדוני פאר, אשר שווים יחדיו מעל 6.5 מיליארד דולר. הליגה האנגלית, אשר ידועה כליגה אשר מושכת משקיעים רבים מרחבי העולם (החל ממשפחת גלזר היהודית מארה"ב, דרך רומן אבמרמוביץ' ועד משקיעים מהעולם הערבי) אמנם לא כבשה את פסגת הדירוג – אך 5 מבין עשרת המועדונים המופיעים בו מגיעים מליגה זו.

צילום: shutterstock

אך האם הכסף הגדול לא פגם בערכו הספורטיבי של המשחק האהוב? לאחרונה נשמעים קולות שונים באירופה אשר יוצאים נגד השקעות העתק של המשקיעים השונים, אשר מעוניינים להפוך את המועדונים למותגים רווחיים ככל הניתן בזמן קצר. בהתאחדות הכדורגל העולמית גם העבירו שורה של חוקים ייעודיים לנושא, אשר יגבילו את סכומי העברות השחקנים והמשכורות אשר יוכלו לשלם המועדונים הגדולים – במטרה להחזיר את הענף לתקציבים "שפויים" שלפני כניסת הכסף הגדול.

בינתיים, אין ספק כי המועדונים המובילים בעולם מתפקדים לא רק בתור תחביב ומושא אהדה למיליונים – אלא גם כעסק רווחי במיוחד. עד כמה רווחי, כמה שווה מועדון כמו ברצלונה ומי ניצח בקרב על פסגת הדירוג? כל התשובות בפנים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.