Forbes Israel Logo

זיכרון קצר: 4 חודשים אחרי המשבר הגדול, הקהל האמריקאי שוכח למה שנא את רשת Sea World

לפני פחות מ-4 חודשים עמדה רשת Sea World האמריקאית, אשר מפעילה שורה של פארקים בנושאי הים ברחבי ארה"ב, במרכזה של שערוריית ענק אשר גרמו יוצריו של סרט דוקומנטרי אחד. הסרט Black Fish תיאר כיצד מחזיקה הרשת באכזריות בלוויתנים מסוג "לוויתן קטלן" (או "אורקות") במתחמים צפופים, וכיצד הם מאולפים בכדי להציג שורה של תרגילים ולשעשע את הציבור.

אך לאחר שנים ארוכות של שקט תעשייתי, חשף הסרט כיצד תנאי כליאתם של הלווייתנים פוגעת בהם – ואף מעוררת בהם יצרים אלימים ותוקפניים, אשר הביאו לשורה של תקיפות של מאמנים ואנשי צוות על ידי הלוויתנים. המקרה האחרון אשר תיאר הסרט בהרחבה היה מקרה מותה של דון ברנקאו, אשר הוטבעה על ידי אחד הלוויתנים במהלך הופעה באחד ממתקני הרשת.

הסרט הבודד גרם, בזמנו, לרעש ציבורי נרחב והציף את הנושף אל סדר היום הציבורי. בתחילת שנת 2014 נראה היה כי הצעדים נושאים פרי, ומניית החברה צנחה ואיבדה 25% מערכה תוך ימים ספורים עקב הקריאות הנרחבות לחרם על המתקנים והפארקים אשר בבעלותה. אחד הצעדים המשמעותיים ביותר היה אף הצעת חוק אשר הונחה על שולחן בית הנבחרים בקליפורניה מציאה לאסור כליל את לכידתם והחזקתם של לוויתנים אלו.

לוויתן "קטלן" במהלך הופעה בפארק, בחודש מרץ 2014 | צילום: רויטרס

אחת הדרכים המעניינות ביותר לבחון את הלך הרוח הציבורי כלפי גוף מסוים הוא מדד הנקרא YouGov Buzz Score. בכדי לשקלל את המדד נשאלים אלפי אנשים ברחבי ארה"ב על ששמעו אודות המותג בכלי התקשורת, בחדשות, בפרסומות ומקרוביהם ומכריהם. המדד מפריד בין דיווחים חיוביים לשליליים, כך שלבסוף מוצג ציון חיובי (הנע בין 0 ל-100) ומדד שלילי (נע על אותו סולם גם הוא). חשוב לציין כי ציון 10, לדוגמא, נחשב גבוה במיוחד בנוף המותגים האמריקאי.

המותג "Sea World" נבחן לאחרונה בטרם התפוצצה הפרשה בחודש אוקטובר 2013, אז קיבל ציון של +8. 4 חודשים לאחר מכן, בחודש פברואר 2014, כבר עמד המדד על -3. אך כעת, נראה כי הקהל הרחב כבר הספיק לשכוח את עלילות הסרט, כשהמדד של החברה טיפס באופן רציף, וחזר לצידו החיובי של המדד. בחודש מרץ עמד המדד על +2, והחודש – הוא כבר עמד על +4. גם מניית החברה התאוששה פלאים כתוצאה מהיחלשות המחאה הציבורית.

ההצבעה על הצעת החוק, אגב, לא תתקיים לפני אמצע שנת 2015. ובקצב הנוכחי של שיפור תדמיתה של החברה בקרב הקהל האמריקאי, נראה כי לא יופעל לחץ ציבורי נרחב אשר ידרוש מבית המשפט לאשר את ההצעה ולאסור על החברה להמשיך ולהחזיק את הלוויתנים בתנאים בעייתיים אלו.

בחודש ינואר השנה, עם הפרסומים על צניחת המנייה והלחץ הציבורי הרב, רבים שמחו על ההצלחה של הסרט הדוקומנטרי אשר הביא ל"שינוי של ממש" במציאות. כעת, בסך הכל 4 חודשים מאוחר יותר, נראה כי למרות הכל, עדיין מוקדם לשמוח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.